King of Fighters-serien er kanskje ikke så populær som Street Fighter, Tekken eller Mortal Kombat, men den er likevel et etablert alternativ. Dessuten har den også sin svorne tilhengere, i likhet med fightingspillene over. Serien har dog vært ute av rampelyset siden 2011, men nå som den vender tilbake skuffer den ikke.
King of Fighters XIV har 3D-modeller som beveger seg på en todimensjonal arena, mye likt Street Fighter V, som er første gang i hovedseriens historie. Vi ble ikke imponerte av figurmodellene da spillet ble avduket for første gang, og særlig manglet mange av detaljene som det forrige designet la til rette for. Inntrykket har imidlertid endret seg med tiden, for stadig nye trailere har vist fremgang i grafikken. Nå som vi sitter med det ferdige produktet foran oss er er det imponerende å se hvor langt utviklerne kom til slutt.
Figurmodellene ser stort sett bedre ut, riktig nok med noen unntak. Vi liker også designet bedre nå, men det er fortsatt et stykke igjen til spill som Street Fighter V og det kommende Tekken 7. Grafikken har kanskje blitt bedre, men vi kommer ikke unna at vi savner den gamle stilen. Dette er nok også noe andre fans av serien vil savne.
King of Fighters er kjent for å ha mange fightere i startoppstillingen, og XIV er intet unntak. Spillet kan skilte med hele 50 karakterer, som omfatter 16 lag med tre fightere, en mindre boss og hovedbossen. Alle karakterene har et unikt sett med bevegelser, noe som er en prestasjon i seg selv gitt antall fightere. Vi finner favoritter som Kyo Kusanagi, Iori Yagami, Billy Kane og Mai Shiranui, som alle burde kunne tilfredsstille gamle fans. I tillegg får vi også nye fjes å bli kjent med, og de føles absolutt riktige for KOF-universet.
Det viktigste i et fightingspill er mekanikkene, og hvordan det føles å styre kamphanen din. En av funksjonene du vil benytte er Max Mode, som lar deg bruke spesialangrep som er kraftigere enn såkalte Super Moves. Disse heter Climax Special Super Moves, og utført riktig vil du dele ut betydelige mengder juling som skader motstanderen din. Du har også blokkeringer og unnamanøvre til disse angrepene, og det er veldig tilfredsstillende å se at timingen sitter som den skal.
Rush-mekanikken er derimot mer vennlig mot nybegynnere, og den utløses enkelt ved å trykke flere ganger på samme knapp når du har fylt opp måleren din nok. Rush hever det siste angrepet fra å være Special til Super, og du gjør enkelt og greit mer skade. Det er et flott tillegg til serien, men det virker kanskje litt for kraftig i forhold til vanskelighetsgraden for øyeblikket.
Arenaene i King of Fighters XIV er vakre, i tillegg til å være kule å slåss på. Av de 19 detaljerte bakgrunnene er det kun to som ikke er animerte. Vi føler for å trekke spesielt frem de tre arenaene The Industrial Area, Neo Esaka, og Antonov Super Arena, for i alle disse er detaljarbeidet imponerende. Dette er tross alt viktig i fightingspill, og SNK har ikke slurvet da de utviklet disse.
Til og med musikken gjør jobben sin i King of Fighters XIV. Den setter stemningen for hver arena, og den får adrenalinet til å pumpe. Lydsporet er naturligvis viktig, og det er betryggende at selv menymusikken er fengende - på en god måte.
King of Fighters XIV leveres også med en historiemodus, men den fungerer som en gammeldags arkade-modus der hver figur du spiller gjennom med har sin egen avslutning. Det er altså ikke snakk om en historiedel slik vi så i Mortal Kombat X, men i stedet blir historien fortalt gjennom mellomsekvenser. Hvert lag har sin egen historie, og noen av disse er igjen koblet til den overordnede historien. Lagene har også sine repektive avslutninger som spilles av i manga-stil. Sistnevnte virker litt malplassert, og vi skulle ønske de heller kunne blitt spilt av i spillets eget design.
Det finnes naturligvis andre måter å spille på enn i historie-modusen, og disse er Trial, Time Attack, Survival, Versus, Training og Online. I Trial-modusen har hver karakter en rekke utfordringer som fullføres ved å utføre bevegelsene som vises på skjermen, og utfordringene her er ikke for nybegynnere. Time Attack, Survival, Training og Versus er selvforklarende. Opplæringsmodusen tar deg gjennom alt fra enkle angrep til de mer avanserte, og det fungerer bra. Online har dessuten forbedret seg mye siden KOFXIII. Vi har spilt en rekke kamper over nett, og alle var stabile uten noe merkbar forsinkelse.
Til tross for litt negativt er King of Fighters XIV et solid slåssespill med noen gode mekanikker og et hav av innhold. En haug med fightere, mange lag og masse innhold du kan låse opp sørger for at du har nok å gjøre en god stund fremover. Vi vil ikke krone King of Fighters XIV til sjangerkonge, men det er et godt fightingspill som både gamle og nye fans kan like.