Absolute Drift: Zen Edition

Absolute Drift: Zen Edition

Etter timevis med Dirt Rally, F1 2016 og Assetto Corsa, prøver Gamereactors racingekspert seg på noe ganske annerledes...

Dette er virkelig et spill som er tro mot navnet sitt. I Absolute Drift: Zen Edition gjelder det å ligge så bredt som mulig med bilen, så nære vegger og hindre som du klarer. Flippfly er kjent som utvikleren bak det enkle, men hypnotiske Race the Sun, og sammen med Funselektor Labs har de nå sluppet et spill som passer til de samme adjektivene til Playstation 4.

Hastigheten i Absolute Drift: Zen Edition er mye lavere enn i Race the Sun, men det er langt fra noe lettere av den grunn. Spillet er kanskje enkelt i utformingen, men det overlater alle muligheter til spilleren selv. Går det galt er det derfor ingen andre enn din egen feil.

Når det gjelder menyene får Absolute Drift: Zen Edition toppscore på nesten alle punkter. De er enkle, lette å finne frem i og ikke minst responssive. Samtidig sliter jeg litt med designet, som er skråstilt for å få et litt mer fancy utseende. Dette gjør at jeg automatisk legger hodet på skakke for å lese det som står i menyen. Ingen krise selvsagt, men fortsatt et irritasjonsmoment.

Når det er sagt er det ikke i menyene ting skjer, og selve spillet har ikke det samme problemet. Tvert imot treffer Absolute Drift: Zen Edition veldig bra på det visuelle. Utseendemessig har utviklerne klart å skape en magisk følelse som fanger deg mens du sitter og spiller. Lys bakgrunn, noen fargede objekter og valgfri farge på bilene gjør at det er behagelig for øynene. Personlig er jeg ikke veldig fan av elektronisk musikk, men her er det derimot meget behagelig. Tre timer med variert og rolig elektronisk musikk, er veldig passende til denne type spill, og jeg koste meg med kombinasjonen av dette og motorlyden.

Absolute Drift: Zen EditionAbsolute Drift: Zen EditionAbsolute Drift: Zen Edition

Tre timer er dessuten passende til resten av innholdet, da Absolute Drift: Zen Edition er et nokså lite spill. Det er til sammen seks forskjellige biler og 32 baner å velge mellom, etterhvert som man låser dem opp. Det er rom for forbedringer her, men det skal jeg komme tilbake til litt senere. Det viktigste å merke seg er at innholdet er godt nok til flere timer med underholdning.

Mestringsfølelsen når man endelig får kjøringen til å sitte er nemlig enorm i Absolute Drift: Zen Edition. Det er vanskelig å venne seg til bilens oppførsel, men når man først lærer seg teknikkene er det ufattelig moro å danse rundt banene. En liten anbefaling er å stille inn bilen med manuell giring, slik at det blir lettere å kontrollere farten når det skal svinges rundt hindre.

Kombinasjonen av at det er vanskelig å mestre, og at det har mange forskjellige oppdrag du skal gjennomføre, gjør også dette spillet ekstremt avhengighetsskapende. Først seks timer etter at jeg startet for første gang, klarte jeg å legge det fra meg. Hadde det ikke vært for at magen min rumla godt etter mat, hadde jeg nok fortsatt å spille i flere timer etter dette også. Det er faktisk vanskelig å spille dette i korte doser. Når jeg først starter opp Absolute Drift: Zen Edition blir det ofte til at jeg sitter i mange mange timer. det er alltid et godt tegn.

Mulighetene for forbedring er likevel store. Måten banene er bygd opp på skriker etter en banebygger. Jeg vil bygge mine egne baner og gjerne også dele dem med andre. En annen mangel er en flerspillermodus. Den eneste formen for flerspiller er at man kan kjempe mot rekorder på ledertavlene, og det hadde vært kult å kunne kjøre løp mot andre i sanntid også. Om ikke online, så i hvert fall på samme skjerm. Det kunne gjort spillet enda bedre, og det ville økt holdbarheten. Jeg er nemlig redd Absolute Drift: Zen Edition vil samle støv på harddisken min når jeg har klart alle oppdragene, selv om jeg har hatt det veldig moro så langt. Samtidig kan man ikke forvente både gull og grønne skoger av en snau hundrelapp.

8 / 10
+
Enkelt. Gode kontroller. Nydelig musikk. Bra design.