PlayStation VR Worlds

Playstation VR Worlds

VR-headsettet til Sony er bare en snau uke unna lansering. Vi ser på samlepakken som skal vise hva Playstation VR kan by på, og setter karakter...

La oss først bringe på det rene hva dette er for noe. Playstation VR Worlds er en samling med fem VR-opplevelser, designet utelukkende for å vise hva Playstation VR kan få til. Derfor fokuserer de fem minispillene på å presentere det nye mediets potensial på hver sin måte. Man kan komme unna med å kalle det fem glorifiserte demoer, men samtidig stemmer det faktisk at samlingen viser hva headsettet er i stand til.

Vi hopper rett ut i det og starter med The London Heist. Spillet er en kort, interaktiv opplevelse, som demonstrerer hvordan action/adventure-grenen kan fungere i VR. Det er imidlertid ikke så fryktelig mye interaktivitet å spore underveis, da spillet handler mer om personene man møter og scenene som utspiller seg foran øynene dine. Man blir vitne til fortellende "flashback" og massevis av monologer fra de forskjellige rollene, og i disse sekvensene sitter man rolig mens interaktiviteten er begrenset til å håndtere gjenstander. Samtidig finnes det også to scenarioer der man faktisk får et skytevåpen å leke seg med. Det første scenarioet er på en skytebane (trening), mens det neste er i baksetet på en varebil, i fart nedover motorveien (alvor). Det er herfra spillet har fått navnet sitt, ettersom man er på rømmen etter et bankran.

Skytingen i seg selv er ikke så bemerkelsesverdig, ettersom man sitter stille hele tiden, og det er en konkret forskjell på å spille med PS Move-kontrollere eller med en vanlig Dual Shock 4. Med første løsning må man lade om manuelt, mens man kun trykker på en knapp på den vanlige håndkontrolleren. Småting som dette øker innlevelsen, og generelt sett er The London Heist et solid om enn kort stykke interaktiv underholdning. Dessuten legges det opp til at mer kan komme senere, takket være sterke prestasjoner fra rollegalleriet og detaljerte miljøer som selger historien bra.

PlayStation VR WorldsPlayStation VR Worlds

Over til undervannspillet Ocean Descent. Her var vår første tanke at spillet minnet om HTC Vive-demoen theBlu, hvor man kommer ansikt til ansikt med en hva. I Sonys variant er det imidlertid snakk om noe enda mer fryktinngytende, da man blir senket ned i havet i et nokså spinkelt bur. Der nede venter en hvithai, og selv om Ocean Descent ikke tilbyr så mye interaksjon får man ta del i noen spektakulære scener. Det er en spennende opplevelse så lenge den varer, men det er ikke noe du kommer til å vende tilbake til mer enn et par ganger. På samme måte som the Blu egner dette seg best til å vise innlevelsen man kan få med VR, som overgår alt man klarer å gjenskape på en flat TV-skjerm. Hvis du har folk på besøk er nok dette VR-demoen du kommer til å by på.

Det tredje spillet i pakken er Scavengers Odyssey, som er et sci-fi-eventyr der du faktisk spiller som et romvesen. Du er plassert i et terrenggående fartøy, som har mulighet til å hoppe mellom asteroider. Som navnet antyder er man ute på reise, men dette er strengt tatt ikke langt nok til å kvalifisere som en odyssé. Historien følger protagonisten, som igjen følger en slags mystisk stemme som vil ha ham til å tjene et høyere formål. Plottet er likevel ikke mye å skrive hjem om, og hvis du er blant de som blir uvel og svimmel av uvante bevegelser vil du trolig slite med dette. Bevegelsene virker naturlige mens man kjører rolig, men straks man hopper forvandles dette til et kaos som kan gjøre selv de mest hardføre kvalme. Samtidig er skytemekanikkene i spillet morsomme og enkle, og de viser effektivt nybegynnere hvordan skyting typisk fungerer i VR.

Et annet spill som ikke egnet for sarte sjeler (eller mager) er VR Luge. Her spennes man nemlig fast til en slags rullende kjelke, før man dyttes utfor en alvorlig bratt utforbakke der trafikken på ingen måte er stanset for anledningen. Hensikten er naturligvis å komme seg ned raskest mulig, uten å krasje i hindringene på veien. Har du uflaks må du heldigvis ikke bøte med livet og starte på nytt, men du mister fart for hver gang du krasjer. Dermed blir sluttiden dårligere.

VR Lunge er hektisk og intenst, og vi hadde både anspente muskler og sammenbitte tenner mens vi raste nedover på asfalten. Det finnes flere forskjellige etapper, med alternative ruter å oppdage, og trikset er naturligvis å velge minste motstands vei. Bevegelsene dine styrer du med hodet, og systemet er både nøyaktig og intuitivt. Samtidig er ikke dette en type spill du ønsker å prøve om og om igjen etter at den først fascinasjonen har lagt seg.

Det var de fire første spillene, og vi har naturligvis spart det beste til slutten. Det femte og siste spillet bærer navnet Danger Ball og det viser at det enkle ofte er det beste. Dette er nemlig Pong for VR-generasjonen, og det er akkurat like kult som det høres ut som. Du møter datastyrte motstandere, og bruker et slags balltre til å skyte en ball over til motsatt banehalvdel for å score poeng. Det er et artig lite spill alle kan forstå og ha det gøy med. Spillmotoren fanger effektivt opp bevegelsene dine, og er nøyaktig i å formidle styrken og presisjonen til slagene dine. Du kan bestemme kurve og hastighet og dermed sende ballen via veggene for å gjøre den vanskelig for motstanderen å treffe. Det er enkelt, men det fungerer.

Dessuten har AI-motstanderen egenskaper som gir Danger Ball litt ekstra krydder. Av og til er de eksempelvis utstyrt med skjold, som gir balltreet deres større bredde. Skjoldet brytes gradvis ned, men det kreves mange slag før det er helt borte. På tilsvarende vis er noen motstandere utstyrt med vifter, som kan gi slagene deres ekstra kraft. De aller mest krevende er imidlertid motstanderne med to balltrær, som viste seg å være en real utfordring å slå. Likevel fører disse små variasjonene til at det som kanskje er pakkens enkleste konsept er det mest underholdende å spille.

PlayStation VR WorldsPlayStation VR WorldsPlayStation VR Worlds

Når det er sagt er ikke Playstation VR Worlds en jubelpakke. Ingen av minispillene er direkte dårlige, men ingen av dem er knallgode heller. Det VR Worlds derfor i hovedsak bidrar til, er å demonstrere hva Playstation VR kan tilby av nye opplevelser. Pakken viser hva VR er nå, og hvor det kan gå i fremtiden. Det er en allsidig og variert pakke, men ikke noe som blåser deg av banen. På en annen side trenger man jo noe å vise folk, når du spør hva det hvite hodesettet ved siden av TVen er for noe.

6 / 10
+
En variert pakke som viser hva PSVR kan gjøre. Danger Ball er moro. Head trackingen fungerer bra.