Under et intervju med Gamereactor tidligere i sommer, lovet Alain Jarniou fra utvikler Kylotonn at de hadde tatt tilbakemeldingene fra oss spillere til etterretning. De hadde blant annet hørt at spillere syntes WRC 5 var i overkant flatt, og dette skulle de nå rette på. Jeg tror de har misforstått disse tilbakemeldingene.
WRC 6 er nemlig langt fra revolusjonen man kunne håpe på etter intervjuet med Jarniou. Faktisk kan spillet virke mer som et "WRC 5.2" enn et "WRC 6". Etter tilbakemeldingen om at spillet føltes flatt, har Kylotonn endret etappene for å gi dem et inntrykk av å være mer ujevne. Problemet er bare at det er et falskt inntrykk. Selve veiene fortsatt er like flate som før. De har prøvd å få dem til å se sporete og humpete ut, men dette er kun visuelt. Spillet gir en nærmest identisk følelse når jeg kjører på grumsete veier i Wales, som når jeg kjører på flat asfalt i Tyskland. Dette var det store minuset med fjorårets versjon og det er svært skuffende å oppdage at problemet er videreført til årets utgave.
Heldigvis finnes det også forbedringer siden sist. Antall "Chuck Norris-busker", altså busker og andre relativt myke gjenstander som stopper deg kontant selv om man ikke skulle tro det, er kuttet ned til det minimale. Karrieremodusen har samtidig langt mer varierte resultater, og ikke minst har man gjort store forbedringer på flerspillerdelen offline. Splitscreen med to spillere på samme skjerm er igjen tilgjengelig, og man kan også kjøre "Hot lap" med opptil åtte spillere. Dette er sårt savnede funksjoner som Kylotonn har klart å levere denne gangen.
Introduksjonen av "Arnold Schwarzenegger-gjerder" føles derimot litt unødvendig. De fungerer litt som motstykker til Chuck Norris-buskene. På flere punkter i spillet kan du nemlig være på vei ut av veien i 200 kilometer i timen, før du blir reddet inn av disse gjerdene. Da blir man på en måte presset tilbake i riktig retning, og selv om dette kan føles kjekt av og til, er det mildt sagt urealistisk.
Visuelt sett er heller ikke WRC 6 i førersetet. I reprisedelen kan man finne øyeblikk der spillet ser pent ut, men sjelden ellers. Samtidig tar jeg ikke dette så tungt, da jeg personlig er fan av spill som prioriterer flyten fremfor superrealistisk natur. Årets spill flyter langt bedre enn fjorårets versjon gjorde, og om dette betyr litt dårligere grafikk så får det heller bare være.
I flere år har rallyspill generelt hatt en utfordring når det kommer til kartlesere. Med unntak av Dirt Rally er det få - om noen - spill som har fått til dette optimalt. WRC 6 føyer seg beklageligvis inn i denne rekken av middelmådighet. Selv om timingen er blitt bedre enn sist, stemmer ikke alltid notene kartleseren leser opp og notene man ser på skjermen overens. Når man i tillegg blir skremt såpass mye at det kan føre til hjerteinfarkt hver gang kartleseren roper ut "BRAKE!" eller "over FINISH", blir man nesten redd for å ha kartleseren aktiv.
Kylotonn har lisensen til World Rally Championship og kan bruke rubbel og bit som sirkuset har å by på. Derfor er det ekstremt skuffende at de utelater store deler. Mens rally i virkeligheten består av 20+ etapper, består rally i WRC 6 fortsatt av 5-8 etapper. Disse er dessuten betydelig kortere enn i virkeligheten. Mangelen på velkjente attraksjoner som Colin's Crest i Rally Sweden er også en skuffelse. Jeg har full forståelse for at det kan bli langtekkelig for enkelte å kjøre gjennom så mange og lange etapper, men de burde i det minste gitt rallyfansen muligheten. Tittelen på spillet er tross alt WRC.
Realiteten derimot, er at WRC 6 ikke byr på de store forskjellene fra WRC 5. Årets utgave har noen små forbedringer som gjør det til et bedre spill, men dette havner likevel mange panserlengder bak spill som Dirt Rally og Sebastien Loeb Rally Evo. Kjørefysikken i WRC 6 er ganske enkelt ikke i nærheten av den konkurrentene kan tilby. Spillet kan være morsomt for de som ikke liker realisme så godt, men det finnes også langt bedre alternativer der ute for mer arkadepregede racingspill.
Personlig har jeg fortsatt våte drømmer om at gjengen bak Dirt Rally skal få samlet lisensene for både WRC og WRX i samme spill. Da kunne det blitt riktig så moro, ettersom Codemasters er i en egen klasse hva kjørefysikken angår. Jeg går nemlig rett tilbake til Dirt Rally nå som denne anmeldelsen er ferdig.