Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Killing Floor 2

Killing Floor 2

Vi har testet et av de mest voldelige, men også morsomme, skytespillene i nyere tid. Velkommen til actionfesten Killing Floor 2...

Etter lang tid på Early Access har den ferdige versjonen av Killing Floor 2 endelig blitt klar. Det har vært en lansom og organisk utvikling med nye klasser og brett som har blitt sluppet underveis, mens selve spillmekanikkene har fått lov til å danne fundamentet. Med unntak av mikrotransaksjoner for kosmetiske endringer er dette hvordan jeg vil at Early Access skal fungere.

Tripwire Interactive har bygd et nesten perfekt actionspill basert på bølger av fiender (som Horde i Gears of War), og her er det så utrolig mange detaljer som dukker opp etter hvert som man tilbringer tid med spillet. Spillerne slår seg sammen i mindre grupper, og senere skal de takle bølger av stadig vanskeligere fiender. Underveis låser man opp nye våpen, og det trengs i møte med bossene utover i spillet. Takket være den balanserte vanskelighetsgraden ender de møtene nemlig like ofte med seier som med nederlag.

Killing Floor 2

Det var i grunn essensen av hva spillet handler om, men jeg kan godt nevne et par ting til. For å starte med brettene, kan jeg fortelle at de er både mange og detaljerte. De er også romslige nok til at du og teamet ditt kan spre dere ut i jakten på fiender. Hver bølge inneholder et visst antall fiender som varierer i forhold til hvor mange dere er på laget, og når alle er døde kan dere fylle opp lagrene med nødvendigheter. Du vil også få oppgradere utstyret med spillvaluta hvis du har tjent nok.

Brettene har solid atmosfære og er fulle av flotte elementer. De varierer også fra forskningslaboratorier og forlatte byer, til skumle grotter og mørke skogholt. Jeg savner imidlertid å kunne påvirke miljøene mer enn jeg kan, for nå er jeg begrenset til å bruke dører og knuse vinduer.

Killing Floor 2

Det hadde heller ikke skade med litt mer historie. Denne kunne blitt fortalt i tekst, lydfiler eller filmsekvenser, eller kanskje til og med ved hjelp av bilder og tekst når spillet uansett viser en lasteskjerm. Spillet bruker nemlig en god del tid på å laste inn neste runde på både PC og PS4 Pro. Det er heller ingenting som gjør at jeg bryr meg om spillfigurene, men heldigvis er de mange og det er mulig å endre på utseendet deres. Dette gjør opplevelsen litt mer personlig i det minste. Du som åpner lommeboken kan dessuten gjøre enda flere endringer.

Og med disse ankepunktene er jeg egentlig ferdig med å klage, så la oss gå videre til det morsomme; kampene. Killing Floor 2 har blant de mest tilfredsstillende skytemekanikkene i et spill noen sinne. Her er det et enormt utvalg av våpen, og nesten alle er morsomme å bruke. De er også merkbart forskjellige, så alle burde kunne finne en favoritt. Dessuten ser det veldig kult ut når du treffer fienden, og det føles godt å se sine beste treff i sakte film etter at runden er over.

Killing Floor 2

Kampene er raske og hektiske, og adrenalinet sitter løst. Mellom bølgene griper panikken meg, for da kommer det en tilsynelatende uovervinnelig mengde fiender stormende. Her har jeg møtt min virtuelle skaper mange ganger ettersom jeg har rygget inn i et hjørne mens jeg har skutt frenetisk mot dem. Det hadde vært fint med et nærkampangrep som i det minste dyttet dem bort mens jeg forsøker å unnslippe. Nå handler det mest om å kaste en granat og håpe på det beste. Når man dør blir man forvist til sidelinjen, og der må man vente til resten av laget vinner eller deler din skjebne.

Det er ingen mangel på fiendevariasjon i Killing Floor 2. Her finner vi alt fra klassisk kanonføde til raske fiender eller de som spytter gift i øynene dine. Den sterkeste typen heter Gorefasts, og de er vanskelige å drepe og utstyrt med sverd.

Killing Floor 2

Mot slutten av kampene kommer de virkelig vriene fiendene, og disse angriper på forskjellige måter samtidig som de krever en annen strategi for å tas. Dette krever at du klarer å holde hodet kaldt og tenke taktisk, i hvert fall hvis du vil møte en av de to hovedbossene. Det hadde så klart vært fint med en tredje boss, men det er egentlig ikke noe problem.

Man kan spille Killing Floor 2 alene, men det er bygd for samarbeid. Tripwire har gjort det underholdende ved å introdusere veldig forskjellige klasser, som alle har sine unike egenskaper. Det blir veldig vanskelig å spille gjennom hvis ikke alle tar ansvar for å fylle sin rolle, for her gjelder det å tenke som et lag.

Killing Floor 2

I tillegg til å bygge opp klassen din, finnes det en rekke moduser å velge blant. Det er dog i Survival-modusen du vil finne flest spillere, i hvert fall inntil videre. Du kan teste en versus-modus hvor du får overta kontrollen over en fiendetype, men på PC-versjonen var det få spillere å finne her foreløpig.

Killing Floor 2

Killing Floor 2 er en pent spill å se på, mye takket være lekkert designede fiender og glimrende brettdesign. Enten du spiller på PC eller PS4, så har du en blodig tid foran deg. Tripwire har virkelig truffet tonen i spillet, og atmosfæren er virkelig på plass. Musikken består av metal-riff og tunge beats. Dessuten kan du se frem til en rekke herlige dødsskrik fra pulveriserte fiender. Utvikleren har ikke spart på kruttet, og alt føles skikkelig gjennomført.

For å sette like mye pris på dette som jeg gjør, er du nødt til å like Horde-opplegget i tillegg til blandingen av samarbeid og action. Alt handler om å kjempe mot bølger av fiender, og akkurat dette blir ikke stort bedre enn det gjør her. Utviklerne vet hva som gjorde det første spillet så bra, så de har ikke forsøkt å finne opp hjulet på nytt. Liker du action og samarbeide kan jeg glatt anbefale deg dette, for Killing Floor 2 er blant de beste skytespillene i førsteperson som har blitt sluppet i år.

Killing Floor 2Killing Floor 2Killing Floor 2
      8 / 10
      +