I stedet for å basere Star Wars Battlefront på The Force Awakens, valgte EA og Dice å satse på et veldig sikkert kort - originaltrilogien. Det spiller ingen rolle hvor kule farger det er på X-Wing'ene, hvor sjarmerende BB8 er eller hvilke forandringer som blir gjort med stormtropp-soldatene, for Star Wars IV-VI er en del av populærkulturen man ikke kan viske ut.
Spillet ble (naturligvis) veldig populært, men når del to kommer sent neste år vil det bygge på de nye filmene. Rogue One: A Star Wars Story er ikke en del av disse, ettersom den henger sammen med originaltrilogien. Av samme grunn passer den imidlertid som en fin avslutning på Star Wars Battlefront.
I Rogue One: Scarif får vi nok en gang ta del i kamper av det storslåtte slaget (som i den forrige utvidelsen, Death Star), der flere moduser er sydd sammen til et lengre eventyr. Du starter i rommet hvor du i rollen som rebell skal eskortere en U-Wing gjennom et hull i planeten Scarifs skjold, og deretter ta kontroll over to områder og frakte tre veldig viktige gjenstander tilbake til romskipet. Det finnes også en lignende variant av dette oppdraget, og spiller du på Imperiets side er det selvsagt din jobb å forhindre at rebellene gjennomfører oppdraget.
Scarif føles litt mindre gjennomarbeidet enn den forrige utvidelsen, og det tar noen kamper før det blir åpenbart hva jeg skal gjøre i tillegg til å pepre rebeller på løpende bånd. Det virker egentlig som om det er litt mange elementer her, og det er satt sammen litt for hurtig. Opplegget blir litt overflødig med tanke på at resten av spillet ikke har den samme dybden, og alle (meg selv inkludert) løper rundt som hodeløse høns mens de er mer opptatt av fienden enn det taktiske aspektet her.
Dessuten er delene fra verdensrommet i grunn det samme som i Death Star, dog med andre mål. Heldigvis er det ikke negativt at de er like hverandre, for dette var og er fortsatt gøy. Scarif gjør seg også veldig godt nede på bakken, der sol og grønne omgivelser frister meg til å blåse opp bademadrassen fremfor å tegninger til Dødsstjernen.
Scarif har sin egen unike vegetasjon med store blader som kan gjøre det vanskelig å se fienden, men stiene er brede nok til hurtig forflytning. Det føles omtrent som å bevege seg gjennom korridorer, bortsett fra at jeg kan gjemme meg i buskaset for å overraske eller unnslippe fienden. Jeg har derfor hatt suksess med den hagleinspirerte laserkanonen CA-87 (Shock Blaster), for fienden dukker veldig ofte opp rett foran siktekornet og nærmest ber om å bli skutt.
Det finnes også mer åpne områder, som de store strendene, og der er opplegget noe helt annet. Fiendene kommer mot deg på store, åpne flater, og den som er god med avstandsvåpen kan gjøre stor suksess her. Bygningene på disse områdene har også åpne flater rundt seg, ofte med lave hindringer som gjør dem attraktive for de som er treffsikre med granatene.
Death Star-utvidelsen er nok den mest gjennomførte, men Rogue One: Scarif ligger ikke langt bak. Kartene er gjennomtenkte og vakre, og designmessig er de veldig ulike de har sett så langt. Det største problemet er knyttet til betalingsmodellen EA (samme som Activision bruker i Call of Duty) benytter, der ikke alle får tilgang på kartene. Dette fører til at det ikke blir like befolket i utvidelsene som i grunnspillet. Selv om dette ikke er noe problem med nylig lanserte utvidelser, merker jeg at det kan være vanskelig å få startet en kamp i visse moduser på eksempelvis Bespin.
I tillegg til kart og moduser får man også andre ting som hører med til en slik utvidelse, deriblant de to nye heltene Jyn Erso på rebellsiden, og den brutale Orson Krennic fra Imperiet. Ingen av dem gjør noe spesielt inntrykk spillmessig, i motsetning til Chewbacca og Bossk som begge fylte hull i tilbudet. Vi får også to nye våpen, og begge er pistoler. Av disse ser det ut til at Ersos A180 blir en favoritt, ettersom denne enkelt kan modifiseres etter behov. I tillegg kommer det også et nytt Star Card i form av Sonic Imploader, og jeg har falt for denne også. Den hindrer offeret i å se, gjør de mer sårbare og den gjør skade på andre i nærheten. En skikkelig godbit.
Rogue One: Scarif føles som en verdig avslutning på Star Wars Battlefront, og jeg tipper at den vil bli spilt i lang tid fremover. Forhåpentligvis senker EA prisen på sesongkortet snart slik at flere spillere kan bli med i de nye modusene. Utvidelsen når ikke helt opp til Death Star, men den er fortsatt en utvidelse du bør skaffe deg hvis du vil ha maksimalt ut av spillet.