Mario Sports Superstars

Mario Sports Superstars

Nok en gang er Mario og gjengen i det sportslige hjørnet, men Mario Sports Superstars setter nok ingen verdensrekorder med det første...

Kombinasjonen av idrett og Mario er slettes ingen nymotens oppfinnelse. Tvert imot har kombinasjonen vært å finne helt siden NES-dagene, hvor Mario både kunne dukke opp i egne sportsspill som NES Open Tournament Golf eller indirekte i spill som Punch-Out!! eller Tennis (i begge tilfeller som dommer). Det var likevel på Nintendo 64 det hele begynte sånn smått å ta av da Camelot Software Planning kom inn i bildet og utviklet Mario Golf og Mario Tennis, og med Gamecube begynte ballen å rulle for alvor med spill som Mario Smash Football og Mario Superstar Baseball.

Som en slags hyllest til alle de forskjellige sportsspillene Mario og gjengen deltok i for så mange år siden, kommer nå 3DS-tittelen Mario Sports Superstars, hvor man får en samlepakke med hele fem forskjellige idretter å leke med. Fire av idrettsgrenene - fotball, baseball, golf og tennis - er gamle travere, mens ridning er nykomlingen i stallen.

Med så mange forskjellige idretter å velge mellom løper spillet en altfor kjent risiko, nemlig den at hver idrettsgren ikke blir fullt ut utviklet og finpolert. Dessverre viser det seg fort at Mario Sports Superstar faller nettopp i denne fellen, selv om spillet ikke er uten underholdningsverdi av den grunn.

Balansen mellom de fem idrettsgrenene fungerer ganske bra. Selv jeg som ikke er verdens mest atletiske menneske og med en fotballinteresse som stort sett ligger på nivå «meh» har noe å kose meg med når det bys på et slag golf eller en real baseballkamp. Skulle sportsinteressen din være enda lavere enn min, kan det likevel være du finner glede i ridning. Her skal du nemlig ikke bare ri om kapp mot dine motspillere, men også stelle godt med hesten din mellom slagene. Klapp hesten, børst den, gå turer med den og gi den noe godt å spise. En slags hestevariant av Nintendogs + Cats, med andre ord. Stell godt med den, så skal du se at hesten din presterer enda bedre når det først gjelder.

De aller fleste idrettsgrenene er også kokt ned til så elementære og enkle varianter av sporten som mulig, og en av del av superelementene man fort kan forvente av et Mario-spill uteblir. Tennis er nok den varianten som ligner mest på sine forgjengere, slik som Mario Tennis Open og Mario Tennis Ultra Smash. Her kan man få til ekstra gode slag når fargefelt dukker opp på banen, hvorav flere av dem kanskje ikke er så vanlige å få øye på under Wimbledon. Andre idretter, som baseball og fotball, ligner langt mer på sine mer realistiske motstykker, og med unntak av muligheten for noen ekstra gode slag eller skudd nå og da er det lite som det heseblesende kaoset man kunne finne i for eksempel Mario Smash Football.

Samtidig er det nettopp denne mangelen på kaos som gjør at det hele fort føles noe monotont og kjedelig i lengden. For der utviklerne i Namco og Camelot har tatt bort noen av kaoselementene, har de glemt å sette inn nye og spennende elementer i stedet. Når kaosfaktoren er borte ligger tingene langt mer til rette for å skape en idrettsopplevelse preget av strategi, taktisk tenkning, tekniske finesser og gode kontrollmuligheter. Alt dette er derimot fraværende i Mario Sports Superstar, hvilket betyr at versjonene man sitter igjen av fotball og baseball føles primitive og enkle. Dermed blir de dessverre også kjedelige i lengden, i hvert fall sammenlignet med hva de kunne ha vært.

Frustrasjonen blir også reell når man i tillegg oppdager at flere av idrettene sliter med input lag, det vil si at responstiden fra man trykker på knappen til handlingen faktisk skjer er treig. Særlig i baseball merker man dette, og med tanke på at dette på mange måter er en presisjonssport der timing og hurtighet er avgjørende faktorer er det noe som kan irritere flere spillere. Treig responstid er dessuten ikke det eneste problemet, for knappeoppsettet og kontrollsystemet kan til tider være svært frustrerende. Menyene tilbyr heller ikke alltid gode instruksjoner for kontrollsystem, og muligheten for å endre knappeoppsett er begrenset. Per dags dato har jeg for eksempel ennå ikke funnet ut hvordan man endrer kontrollsystemet fra auto til manuelt i baseball når man spiller ute på banen. Dermed mister man avgjørende kontroll, og med tanke på at auto-oppsettet ikke alltid tar de beste avgjørelsene for deg er frustrasjonen et faktum.

Ridning er en interessant nyhet og et godt konsept, men dessverre blir dette veldig kjedelig i lengden. Her mangler dessverre noe av den farten og spenningen man forbinder med en annen svært kjent kappløpserie med Mario og gjengen i manesjen, og mangelen på variasjon gjør at dette ikke blir særlig underholdende i lengden. Og mens vi snakker om mangelen på variasjon, er dette et gjennomgående problem i spillet. Antall baner per idrettsgren er få, cupene tar ikke lang tid å fullføre selv om de vanskeligste faktisk kan være litt utfordrende, og de forskjellige rollefigurene tilbyr ikke de helt store forskjellene i spillestil man skulle håpe på. Det er visse forskjeller på om man velger å spille som Mario, Yoshi eller Rosalina, men for å være helt ærlig er ikke disse ekstremt merkbare når man har skrellet bort de fleste spesialangrep og lignende.

Idrettsgrenene som faktisk fungerer best med tanke på spillets enkle formel og den manglende variasjonsgraden er tennis og golf. Her får man korte og gode opplevelser som kanskje ikke varer så lenge, men som likevel makter å gi et lite snev av idrettsglede som grenene representerer. Her får man en enkel og grei opplevelse som passer for mange slags spillere, og disse grenene lider ikke under det samme problemet med responstider som baseball og fotball gjør. Baseball kommer tålig greit ut av det hele når problemene uteblir, mens fotball og ridning blir noe enkle, lite varierende og ikke særlig utfordrende i det lange løp.

Sportsspill er imidlertid best i fellesskap, ikke alene, og spillet kommer derfor heldigvis med både lokal og online flerspiller. Ridning tilbyr faktisk flerspiller for inntil seks spillere, mens de andre idrettene veksler mellom to og fire spillere. Med lokal flerspiller er det derimot slik at hver spiller må ha sitt eget eksemplar av spillet, noe som virkelig føles unødvendig.

Tilbake sitter man igjen med et Mario-sportsspill som føler som en slags redusert best of-pakke. Potensialet her er stort, og til syvende og sist er det ikke et dårlig spill man sitter igjen med. Derimot mangler spillet det lille ekstra for at det hele virkelig skal ta av og føles som en tittel man absolutt må skaffe seg. Vil du ha et enkelt og greit sportsspill med baseball, riding, golf, fotball og tennis til deg eller dine er Mario Sports Superstars et helt greit alternativ. Bare ikke forvent at du får det helt store og sensasjonelle.

6 / 10
+
Godt utvalg av idretter, kan by på en real utfordring på de vanskeligste nivåene, tilbyr flerspiller for inntil seks spillere, ridning er en artig liten nyhet.
-
Input lag og enkelte kontrollproblemer, hver spiller må ha eget eksemplar av spillet i lokal flerspiller, mangler taktisk dybde og finesse, lite utvalg i de forskjellige idrettene, ridning blir ikke moro i lengden, mangler det lille ekstra.

1
Mario Sports SuperstarsScore

Mario Sports Superstars