Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Fast RMX

Fast RMX

Switch-eiere må vente til april på Mario Kart 8 Deluxe, men i mellomtiden kan de få mye racing-glede for pengene i Fast RMX...

Fans av futuristiske bilspill med svevende kjøretøy som fyker av gårde i mange hundre kilometer i timen av typen F-Zero og Wipeout har ikke hatt mye å se frem til de siste årene. F-Zero har ikke fått et nytt spill i serien siden 2004, og det var til gjengjeld et Japan-eksklusivt Gameboy Advance-spill. Fansen må nok fortsatt vente i spenning, for seriens produsent Shigeru Miyamoto uttalte i et intervju for et par år siden at Nintendo kommer nok ikke med et nytt spill i serien med mindre de føler de har noe nytt å bidra med. Skal vi ta fjorårets Star Fox Zero i betraktning er det kanskje like greit. Wipeout-fansen kan på sin side se frem til lanseringen av Wipeout: Omega Collection senere i år, men dette er kun en samlepakke med 4K-restaureringer av Wipeout HD og Wipeout 2048, hvor sistnevnte var det siste spillet i serien utviklerne i Sony Studio Liverpool ga ut for fem år siden før studioet ble nedlagt.

Som et svar på tørken har Nintendo-eksklusive Shin'en Multimedia klargjort Fast RMX til Switch-lanseringen. Nå skal det riktignok presiseres at heller ikke dette er et flunkende nytt spill. Fast RMX er en videreutvikling av 2015-spillet Fast Racing Neo til Wii U, og kan derfor sees på som en Enhanced Edition av sistnevnte.

Fast RMX
      Solide 1080p/60fps hele veien gjennom.

Mengden av nytt innhold er likevel noe begrenset. Der Fast Racing Neo hadde 24 baner fordelt på seks cuper (når man teller med DLC-materialet), har Fast RMX 30 baner, altså bare seks helt nye. Antallet kjøretøy begrenser seg til 15, hvilket heller ikke er det helt store tilskuddet. Det nye innholdet skiller seg heller ikke særlig ut, og er med på å understreke et av hovedproblemene med det originale spillet, nemlig at flere av kjøretøyene og banene blir for like hverandre og har for lite særpreg. På dette området har studioet spart på kruttet også denne gangen, og dersom det originale spillet ikke falt i smak er det derfor lite som tilsier at Fast RMX vil oppleves annerledes.

Til tross for mangelen på mye nytt innhold, kan det likevel være grunn til å vurdere dette spillet selv for dem som eier Wii U-utgaven. For selv om det skorter på nytt innhold, er restruktureringen og oppussingen av det eksisterende innholdet meget godt gjennomført.

Premisset i Fast RMX er relativt enkelt. Du kjører svevende farkoster i kappløp som går susende fort gjennom futuristiske landskap av alle slag. Gimmicket til Fast-spillene som gjør at det skiller seg mest ut fra sine konkurrenter ligger i hvordan man må skifte mellom to motorfarger, blå og oransje. I seg selv gjør fargene ingenting, men kjører du på en oransje fartsstripe med blå farge vil maskinen din sakke farten, mens oransje farge på oransje fartsstripe gjør at du en real farts-boost. Evnen til å lese omgivelsene og skifte raskt mellom de to fargene er fullstendig avgjørende for å kunne vinne løpene.

Fast RMX
      Det går fortsatt forrykende fort unna i Fast RMX. Det liker vi.

Det hele går meget fort unna, hvilket krever at spillet bør gjøre alt det kan for å hjelpe deg å lese terrenget. Her har Shin'en alltid vært gode på å presse Nintendos maskiner til det ytterste, og det gjelder også for Fast RMX. I TV-modus går det hele i full HD, og det er merkbart at teksturene har fått en liten oppskalering sammenlignet med tidligere. Her er det ingen fall i billedoppdatering eller kvalitet å spore underveis, selv på de mest intense og krevende banene. Full HD fikk man også i enspillerdelen av Fast Racing Neo, mens den ble skalert ned når man spilte med flere på samme skjerm. Dette er ikke tilfelle i Fast RMX, og opptil fire spillere kan nå konkurrere uten at det går på bekostning av grafikken. Ute av dokkingen holder spillet fortsatt 60 bilder per sekund, mens skjermen ikke er i stand til å vise mer enn 720p.

Spillet kommer unektelig mest til sin rett i TV-modus, men også på farten er dette et spill som lett gir deg god underholdning, enten i bordmodus eller med håndkontrollene festet på siden av skjermen. En viktig endring som gjør at spillet er lettere å nyte på farten, er at cupene nå er omstrukturerte slik at de kun inneholder tre baner hver i stedet for fire. Dette gjør det lettere å ta kjappe og korte økter med spillet, ettersom en cup sjelden tar mer enn ti minutter. Omstruktureringen gjør at man nå har til sammen ti cuper mot tidligere seks.

Fast RMX
      Tidligere måtte man tåle nedskalering i billedhastigheten når man spilte med flere på samme skjerm. Det er heldigvis en saga blott i Fast RMX.

Andre omstruktureringer som kan nevnes er at alt av menyer og lister har fått et fornyet og renere design, slik at spillets presentasjon utover det rent grafikktekniske er blitt mye finere. Den kanskje viktigste omstruktureringen er at Hero Mode nå er tilgjengelig fra starten av, mens man før måtte låse den opp. I Hero Mode kan man teste evnene sine i spillet ved å spille på baner med spesielle regler, som f.eks. at Boost-kapasiteten din også tjener som kjøretøyets helse (i beste F-Zero-stil, med andre ord). Sist men ikke minst har også lyden fått en solid opptur, og der Fast Racing Neo hadde 19 låter i lydsporet sitt har Fast RMX hele 47. Til tross for et betydelig større lydspor tar spillet likevel ikke noe særlig mer plass på Switch enn på Wii U, hvilket er imponerende. Fortsatt kunne lydsporet hatt litt mer variasjon fra det veldige electronica-preget, men det har definitivt sine øyeblikk.

Den største nyheten må sies å være hvordan Fast RMX benytter HD Rumble-funksjonaliteten til Switch, og spillet gir oss faktisk en meget god idé av hva vi kan forvente av HD Rumble i fremtiden. I stedet for en vibrasjon gjennom kontrolleren som er identisk for alle smell og rykninger du opplever i farten, får du her en taktil vibrasjon som er langt mer differensiert avhengig av situasjonen. Dette øker innlevelsen betraktelig, og selv om dette kanskje er nyheten folk vil tenke over minst er det nok samtidig den som betyr mest. HD Rumble er mest merkbar når man spiller med JoyCon-kontrollerne, men også med Pro-kontrollen kan man merke hvilken forskjell dette utgjør.

Fast RMX
      Banene er flotte å se på, men mangler det lille ekstra for å skille seg ut og virkelig bli minneverdige.

Samlet sett inneholder ikke Fast RMX altfor mange nyheter når det gjelder baner og kjøretøy, men det øvrige innholdet er nå blitt såpass velpolert og finpusset at man lett kan ende opp med å skaffe spillet selv om man eier Fast Racing Neo. Ikke minst gir spillet en etterlengtet flerspilleropplevelse til nylanserte Switch, og det er mye innhold man får her til en billig penge (175 kr i skrivende stund). Er man tilhenger av fart eller futuristisk racing er dette en sikker vinner, og også spillere på jakt etter et Switch-spill man kan spille med andre eller som ønsker en billig teknisk demonstrasjon av HD Rumble bør sjekke ut dette.

8 / 10
      +
      Full HD selv med fire spillere på én skjerm, fastfylt moro, Hero Mode tilgjengelig fra starten, fin utnyttelse av HD Rumble-funksjonaliteten, omstruktureringen av cupene gjør det lettere å spille på farten, masse ny musikk, mye innhold for prisen.
      -
      Litt for lite nytt innhold, enkelte av banene har lite spennende design, lite variasjon i musikken.

4