Puyo Puyo Tetris

Puyo Puyo Tetris

To puzzle-konsepter slår hodene sammen i ett spill, men Puyo Puyo Tetris skaper til tider med hodebry enn hjernetrim ...

Tetris trenger etter tretti år i spillbransjen knapt noen nærmere introduksjon, og selv de som spiller sjelden eller aldri kjenner til dette spillarvegodset fra Sovjetunionens dager. Puyo Puyo-serien til Sega er vi derimot mindre kjent med her til lands, men serien har faktisk vært i aksjon helt siden 1991 (for ordens skyld er «puyo-puyo» det japanske onomatopoetikonet for en skjelvende geléklump).

Spillene har sine likhetstrekk, men tilbyr likevel forskjellige måter å tenke og spille på. Tetris handler om å fjerne rader på et spillbrett ved å tette hull ved hjelp av tetromino-brikker, geometriske figurer bestående av fire sammenhengende kuber. I Puyo Puyo-spillene skal man derimot koble sammen fire geléklumper av samme farge, noe som også gjøres på kryss og tvers av rader så lenge klumpene er koblet sammen. Begge spillene er tapt når man ikke lenger har plass til nye brikker eller klumper, og vinne kan man strengt tatt bare gjøre hvis man spiller mot en annen spiller.

Puyo Puyo Tetris
Det er duket for hjernetrim for inntil fire spillere i Puyo Puyo Tetris, og hver spiller kan velge hvilken variant de ønsker å spille.

Med såpass mange likhetstrekk seg imellom var det bare et spørsmål om tid før vi fikk et crossover-spill. Puyo Puyo Tetris ble opprinnelig lansert i 2014 til alle nyere konsoller, men det er først nå vi utenfor Japan får prøve oss på puslespillet. Her til lands er det imidlertid bare eiere av PS4 og Switch som får prøve seg, så Xbox One-eiere må fremdeles ty til en japansk versjon dersom de er interesserte.

Det er selvfølgelig grenser for hvor mye man kan gjøre med Tetris for å innovere spillet, men kombinert med Puyo Puyo-serien åpner det seg noen muligheter. Her kan man spille opptil fire spillere samtidig, på lag eller alle-mot-alle, og spillet tilbyr flere modi. Man kan kjøre en klassisk vs.-modus hvor hver spiller velger mellom Tetris og Puyo Puyo, og hvor gode kombinasjoner skaper såkalte søppel-blokker/-klumper på motstandernes brett. Du kan med andre ord være så flink du bare vil til å rydde brettet ditt, men det hjelper fint lite hvis tre motstandere gjør det enda bedre enn deg og sender masse søppel til deg. I Fusion-modus får man både tetromino-brikker og puyo-klumper på ett og samme brett, noe som selvfølgelig er ganske krevende å holde orden på i lengden. Swap er en modus hvor brettet ditt etter et visst intervall skifter mellom Tetris og Puyo Puyo. Big Bang er sammen med Fusion den mest krevende modusen, hvor man skal rydde brettet sitt med et gitt utvalg av brikker. Party-modusen er derimot mest for moro skyld, hvor gjenstander som kan gi bonuseffekter droppes ned på spillebrettet og vinneren avgjøres ut ifra poengsum etter at tiden er ute.

Med fem forskjellige varianter å velge blant er det med andre ord nok å henge fingrene i, og moroa ligger overraskende nok i å spille flere sammen. Har man en Switch ligger mye til rette for dette, ettersom hver spiller kan bryne seg på spillet med hver sin Joy-Con. På Switch fungerer spillet vel så godt uansett hvordan man velger å spille, og med tanke på at spillet er det grafisk mest krevende er det mer enn god nok kvalitet i håndholdt modus så vel som når spillet er koblet til dokkingstasjonen.

Puyo Puyo Tetris
Bare gjør deg selv en tjeneste: Hopp over historien. Stol på meg, spar deg selv for smerten.

Det tar likevel ikke lang tid før man innser at Puyo Puyo Tetris fungerer best i mindre doser om gangen. Takket være den gjentakende musikken og et spill som raskt blir gjentakende hvis man ikke veksler mye mellom modusene er faren stor for at man fort går lei, ikke minst hvis man spiller alene. Det er aldri et godt tegn for et spill med en relativt stiv lanseringspris.

Musikken er ikke det eneste som er gjentakende og irriterende. Sega har på død og liv bestemt seg for å inkludere rollefigurer fra Puyo Puyo-serien og forsøke å lage en slags historie ut av det hele. Ikke bare er historien ekstremt dårlig skrevet, men stemmeskuespillet er så horribelt at det overgår selv de mest plagsomme barneprogrammene på Disney Channel og NRK Super. På toppen av dette gjør historien en meget dårlig jobb med å lære deg opp i de forskjellige spillene, da dialoger ofte gjerne går slik: «I Tetris stabler du blokker. Ja, også er det noe med søppelblokker og spesialangrep, men det finner du helt ut av etter hvert.» Hadde en lærer eller foreleser opptrådt slik, hadde de fått fyken etter kort tid...

Puyo Puyo Tetris
Flere av spillets modi krever at du holder konsentrasjonen oppe til enhver tid, for endringene kan komme raskt.

I bunn og grunn kan man like gjerne hoppe over hele historiebiten og gå rett til treningsmodusen for å øve seg litt. Det trengs, for Puyo Puyo Tetris har en ganske bratt læringskurve. Spiller man mot maskinen på middels vanskelighetsgrad bør du være forberedt på saftig motstand. Det er selvfølgelig bra at man får litt motstand selv mot ikke-menneskelige motstandere, men det føles lite motiverende å holde på når man vet at man gjør alt riktig underveis men fortsatt taper kampen (og det uten særlige pekepinn på hva man kan gjøre bedre). Manglende mulighet for eget knappeoppsett ødelegger også noe av moroa for dem som ønsker å gjøre opplevelsen enda enklere for seg selv, noe som særlig er irriterende hvis man har spilt mye Tetris på andre enheter tidligere hvor dette faktisk var en mulighet.

Det man til syvende og sist får med Puyo Puyo Tetris er to hjernetrim-konsepter i én samlepakke. Dersom man er på jakt etter dette, trenger noe å spille sammen med andre og er villig til å spille med lyden av, kan man fort gi dette en sjanse hvis ikke prisen skremmer deg bort. Utover dette er det ikke mye å selge spillet på. Det er et helt ålreit hjernetrimspill som tilbyr deg akkurat det du forventer, verken mer eller mindre.

6 / 10
+
To gode konsept som fungerer godt sammen, overraskende moro med flere spillere, utfordrende.