The Surge

The Surge

Utviklerne bak det overraskende Lords of the Fallen er tilbake med et nytt Souls-inspirert spill, men denne gangen er rammen en helt annen. Vi har testet...

I årene etter det originale at det første Doom-spillet ble sluppet, var det mange skytespill som ble anklaget for å være simple etterligninger eller kloner. Vi har heldigvis endre syn siden den gang, for skytespill i førsteperson med grusomme fiender og eksotiske våpen var ikke forbehold kun én spillserie. I stedet ble det grunnlaget for en undersjanger. Det samme gjelder for Souls-spillene og de avartene serien har inspirert i nyere tid.

Utvikler Deck13 skal derfor ikke få noe pes fra meg for at de benytter sjangerens elementer. Her er vanskelighetsgraden, brettdesignet og de intense tomannskampene i fokus, og det er helt fint for min del. Spørsmålet er ikke hvor utviklerne har hentet inspirasjon fra, men hva de bruker den til. Det skulle vise seg at The Surge ikke er en helt håpløs cocktail av kjente actionspill.

Denne gangen har oppskriften fått en ramme av science fiction. Fiendene er roboter, rustningen er en futuristisk maskindrakt, og våpenarsenalet består av groteske motorsager og forvokste skrutrekkere. Premisset er også ganske kjent; et vitenskapelig eksperiment har gått veldig galt, maskinene har fått nok, og nå vrimler det av aggressive robotzombier og annet rask.

Spilleren beveger seg gjennom mørke korridorer, skumle laboratorier og giftige lastestasjoner. Oppdraget er å løse mysteriet bak The Surge, det mystiske strømsjokket som ser ut til å ha startet det hele. Fortellingen blir levert hovedsakelig gjennom et hav av gjenglemte lydlogger og korte reklamefilmer. De er små brødsmuler som skal holde spilleren nysgjerrig, men det er få overraskelser å finne. Leveransen er heller ikke så veldig oppfinnsom.

The Surge
The SurgeThe SurgeThe Surge

Spillets sterkeste sider er imidlertid høy vanskelighetsgrad, et brutalt kampsystem og et sterkt brettdesign. Her leverer The Surge varene, og vel så det. Sjangerfans har lite å frykte fra vanskelighetsgraden, men jeg var passe utfordret gjennom de 25 timene jeg brukte på å fullføre spillet. Man kommer selvsagt langt ved å være forsiktig og ha gode reflekser, spesielt når man innser at fiendene ofte ligger på lur bak containere og i mørke kroker.

Like viktig, om ikke viktigere, er brettdesignet og dette er i absolutt toppklasse. Samtlige av spillets områder er full av rømningsveier i form av nødtunneler, sidekorridorer og enmansheiser. Utviklerne mestrer balansen mellom pisk og gulrot, altså å tvinge spilleren gjennom de vanskelige områdene før vi blir belønnet med en snarvei tilbake til basen. Jeg ble raskt lei av de generiske industrimiljøene, men måten de var koblet sammen på imponerte hele veien gjennom.

Kampsystemet er tilgjengelig, tilfredsstillende og med mange nyanser. Det finnes mange våpen å velge blant, men de kan kokes ned til en håndfull kategorier. Typisk for sjangeren er det angrepskombinasjonene som virkelig teller. I The Surge kommer slagene i to varianter, altså loddrette og horisontale. Man kan naturligvis kombinere dem, og resultatet er angrepskomboer som du garantert har sett tidligere. Spillet gir en god respons når man treffer noe, og dette er med på å gjøre kampene veldig tilfredsstillende.

Man kan også styre angrepene mot bestemte kroppsdeler. Fiendene er ofte utstyrt med beskyttelse, så det kan ofte være nødvendig å gå rett mot hodet eller en blottlagt arm. Dette er med på å gjøre kampene mer hektiske, og det er på en god måte. Jeg hadde nok håpet på å se flere fiendetyper som for alvor utnyttet dette, men utvalget av maskinmonstre i spillet er dessverre ganske begrenset.

Angrepene tømmer naturligvis spillerens utholdenhet, men de bygger samtidig opp energi. Sistnevnte er en midlertidig ressurs du omsette til helbredelse, kortvarige superangrep eller blodige nådestøt. I spillets kamper lemmene en tendens til å falle av, og med alt det andre på toppen er det ingen tvil om at Deck13 ønsket å lage et brutalt spill. Det er de også lykkes med.

The Surge er en strømlinjeformet spillopplevelse. Tradisjon tro etterlater slagne fiender kropps- og vrakdeler som blir brukt til å oppgradere spillerens våpen og rustning. Maskindrakten din kan oppgraderes med ulike moduler, og du kan selv velge hvordan du vil justere balansen mellom liv, utholdenhet og energikapasitet.

Jeg vil påstå at det er et elegant system til tross for at det mangler dybde. Det er intuitivt å bytte mellom modulene, og det åpner opp for litt variasjon i spillestilen - alt avhengig av hvilke egenskaper du velger å prioritere. I løpet av spillets gang rekrutterer man dessuten en drone som kan hjelpe spilleren, og denne har både offensive og defensive egenskaper den kan bruke i kampene.

Dette er uansett snakk om nyanser, for The Surge er seg selv likt fra start til slutt, og det er begrenset hvor mye spilleren får utfolde seg. Her finner du ikke et hav av oppgraderbare evner, skjemaer eller poengtavler. Din viktigste avgjørelse vil utvilsomt være om våpenet. I løpet av spillet åpner man også opp en rekke passive egenskaper, og disse skal motivere deg til å besøke tidligere områder. Det blir imidlertid litt halvveis, for den overordnede opplevelsen kjører som på skinner.

The Surge
The SurgeThe SurgeThe SurgeThe Surge

Det er som nevnt en Souls-inspirert spillopplevelse, men detaljene gjør at det skiller seg ut. Med riktig timing på angrepene koster de mindre utholdenhet, og når man dør får man bare noen minutter til å nå frem til vrakdelene man mistet. Det er dessuten ved å hakke løs bestemte lemmer fra fienden at spilleren kan skaffe seg nye deler til rustningen. Dette er små eksempler på hvordan Deck13 forsøker å sette sitt eget preg på sjangeren, og det er godt at de gjør det. Ellers er nemlig The Surge en kjent opplevelse.

Spillet er ikke bare ensformig, det er også enfoldig. Det er mer eller mindre de samme fiendene man slåss mot fra start til slutt, mange av våpnene føles like, og bosskampene kan telles på én hånd. Her finnes det heller ingen flerspillerdel, og sideoppdragene er av den vage sorten. Historien kan best beskrives om bra nok, verken mer eller mindre.

Spillet har dessverre også en rekke tekniske problemer. Jeg testet det på PC, og her opplevde jeg ustabil billedoppdatering. Den kunstige intelligensen er imidlertid verre, for den er altfor enkel å manipulere. Fiendene har en tendens til å sitte fast i hjørnene og krokene som de liker å gjemme seg i. Heldigvis er lastetidene uvanlig korte, og det er jo positivt i et spill med få minutter mellom dødsfallene.

Gjenspillingsverdien kommer altså ikke som et resultat av komplekse spillsystemer. Jeg har testet litt av New Game Plus, men selv om den er vesentlig mer vanskelig har jeg ingen forhåpninger om de helt store overraskelsene. Uansett, jeg var underholdt så lenge det varte. Deck13 har skapt et spill som briljerer på få, men viktige punkter, men samtidig halter det litt på mange andre.

Sammenlignet med nyere actionspill som Nioh og Nier: Automata er det ikke rart at lille Deck13 leverer lavere produksjonskvalitet, men det skorter også litt på personlighet. The Surge er et godt alternativ hvis du enten har Souls-abstinenser, eller bare vil teste ut sjangeren for første gang.

7 / 10
+
Godt brettdesign og balansert vanskelighetsgrad, brutalt kampsystem, strømlinjeformet og tilgjengelig for nybegynnere.