Norsk
Gamereactor
anmeldelser
MotoGP 17

MotoGP 17

MotoGP blir stadig mer populært, men har Milestone gjort det nødvendige for at det også skal bli mer populært på spillfronten? Vi sjekker...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ
HQ

Italienske Milestone er kjent for en rekke motorsportspill. Helt siden utgivelsen av Screamer til MS-DOS i 1995 (da under navnet Graffiti), har de gitt oss racingspill som WRC, Ride, Valentino Rossi: The Game, og også en rekke MotoGP-spill. Siden 2013 har de vært fast leverandør av sistnevnte.

Selv med alle nødvendige lisenser på plass, har det derimot ikke vært av de aller mest populære motorsportsspillene på markedet, og her må nok populariteten til selve sporten ta noe av skylden. Nå peker derimot pilen godt oppover for sporten, og da har Milestone også bedre arbeidsvilkår. For å utnytte dette må de nok dessverre levere bedre enn de gjør med MotoGP 17.

MotoGP 17MotoGP 17MotoGP 17
Dette er en annonse:

Som tidligere kan man i årets utgave velge to forskjellige karrieremoduser. Du kan velge å være ensom ulv og kjøre på dine to hjul i heidundrandes fart med sovepose under armen og ligge over i svingene, eller du kan være eier av et lag og stå for alt av avtaler med sponsorer og valg av utstyr. Her får man tilgang på bedre fasiliteter og utstyr ut i fra hvor godt man gjør det på banen, ikke helt ulikt andre karrieremoduser vi kjenner til fra før. Enkelt, og det funker.

Nytt av året er derimot at man kan starte litt lengre tilbake i tid, i Red Bull Rookies Cup. Dette gir spillet hakket mer realisme, men jeg skulle gjerne ha sett at man hadde gått enda lengre tilbake i tid for den fulle opplevelsen.

MotoGP 17

Skulle du ikke ha sansen for å bruke mange timer på å bygge deg opp og låse opp sykler gjennom karrieren, kan du også hoppe rett inn i spillet og kjøre som en av stjernene i dagens sirkus. Her finner man utøvere og sykler fra MotoGP, Moto2, Moto3 og det nevnte Red Bull Rookies. I tillegg kan man også låse opp klassiske sykler fra historien, som for eksempel Casey Stoners 2007 Ducati.

Dette er en annonse:

Innholdet i spillet kommer alltid i andre rekke i slike spill. Det fansen først og fremst bryr seg om, er hvordan motorsyklene oppfører seg på banen. Her har Milestone forbedret seg flere hakk i forhold til kjørefysikk, og ikke minst hvordan de computerstyrte motstanderne oppfører seg på banen. Der man kunne bli kræsjet av banen for å se stygt på motstanderen i MotoGP 15, blir man nå behandlet med noe mer respekt. Motstanderen vil fortsatt skubbe til deg og prøve å få deg litt ut av balanse på enkelte tidspunkt, men det hele føles litt mer fair.

I tillegg føles det nå helt forskjellig å kjøre de ulike sykkelmerkene. Kjørefysikken lar deg kjenne forskjellen på hvordan det er å kjøre en Suzuki, en Yamaha eller en Ducati langs raske baner. Sistnevnte er kjapp på de rette strekkene men føles mer som gelé i svingene, og da er det lettere for en Yamaha-fører å ta igjen forspranget.

MotoGP 17MotoGP 17MotoGP 17

Nå skal det sies at undertegnede ikke er av de mer rutinerte MotoGP-førerne, og har mer enn nok med å holde seg på sykkelen i første omgang, men den følelsen man får av å mestre en bane på disse syklene er rimelig fantastisk. Det blir en del breakdancing rundt banen før man klarer å mestre dette derimot, så det gjelder å være tålmodig og kanskje starte med noen kjøreassister som traction control. Det er nemlig noe helt annet å mestre to hjul for de av oss som er mer vant til fire hjul.

Utseendemessig er MotoGP 17 best i rekken av MotoGP-spill. Dessverre er de fortsatt milevis bak andre motorsportspill også. Manglende dynamisk vær, kollisjonsdetaljer og varierte underlag i forhold til hvilke baner man er på, gjør at spillet har veldig mye å gå på på dette området. Fra hva vi har forstått skal Milestone gå over på Unreal-grafikkmotoren neste år, og da håper vi å se bedringer langt større enn de vi har sett i årets utgave. Med det sagt, så ser syklene meget bra ut i seg selv, og all grafikk i spillet er hentet fra de faktiske TV-produksjonene som gjøres i forbindelse med en MotoGP-helg. Dette er med på å gjøre opplevelsen noe mer realistisk i det minste.

MotoGP 17

Etter at man er blitt vant til lyder fra gressklippere og løvblåsere i de tidligere versjonene, har MotoGP 17 endelig et mye bedre lydbilde å vise oss. Vi skal ikke påberope oss å kjenne motorlydene fra de forskjellige merkene i virkeligheten, men de aller fleste motorsyklene høres i det minste ut som motorsykler nå.

Kort oppsummert så har MotoGP 17 mye å gå på. De har tatt mange steg i riktig retning, men er ikke på langt nær i mål enda. Det får være en smakssak om man skulle ønske å investere tid og penger i dette spillet, men for min del blir det noen hakk for små i forhold til andre motorsportsspill.

MotoGP 17
HQ
07 Gamereactor Norge
7 / 10
+
Mye og bra innhold, god kjørefysikk, godt lydbilde, utnyttet lisenser til det fulle, og stort pluss for split-screen.
-
Det blir kjedelig i lengden, og grafikken er for dårlig.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

0
MotoGP 17Score

MotoGP 17

ANMELDELSE. Skrevet av Daniel Andersen

MotoGP blir stadig mer populært, men har Milestone gjort det nødvendige for at det også skal bli mer populært på spillfronten? Vi sjekker...

0
MotoGP blir esport!

MotoGP blir esport!

ESPORTSTEKST. Skrevet av Tor Erik Dahl

Denne uken kom annonseringen alle spillere med en forkjærlighet for tohjulinger har ventet på. Dorna Sports skal nemlig lansere MotoGP Esport Championship i år, og sammen...

0
MotoGP 17 offisielt annonsert

MotoGP 17 offisielt annonsert

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Milestone har etablert seg i spillbransjen takket være alle racingspillene de lager, og nå har det annonsert enda ett - MotoGP 17. Det er naturligvis basert på årets...



Loading next content