Norsk
Gamereactor
artikler

Årets design (Årets spill 2016)

Det er på tide å oppsummere 2016, og dette har vi i Gamereactor gjort ved å kåre de beste spillene i ti kategorier...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ
Årets design (Årets spill 2016)

(5) Watch Dogs 2
Watch Dogs 2 har sine mangler, og er kanskje ikke det mest spennende spillet der ute, men pokker som det ser lekkert ut. Ja, du har det standardiserte opplegget med en realistisk verden, og målet med å få San Francisco, i dette tilfellet, til å se ut som den amerikanske storbyen ned til hvert eneste gatehjørne. Alt dette har vi sett før. Det som derimot gjør at spillet er på denne listen er ikke bare teknisk, men også det faktum at gjenskapelsen av hackerkulturen er spot-on, om du tror hackerkultur er 4chan, Anonymous, memes og stereotypisk filmklisjeer. Uansett om det kanskje ikke er helt sånn det er i det virkelige liv, så passer bruken av ASCII, retro, propaganda og tegneseriestilen hackergruppen Dedsec helt perfekt. Neon-grønt, sort og masse artifacting hjelper å gjøre spillet mer enn bare samme affære som alt annet. Kanskje ikke det beste spillet, nei, men ingen skal si at Ubisoft ikke har lagd noe som er estetisk annerledes enn alle andre AAA-titler på markedet.

Årets design (Årets spill 2016)

(4) Owlboy
Med pikselkunst er det enkelt og greit: Liker du det ikke, og har du ingen intensjon eller innstilling om å skifte syn overhode, kan du bare gå videre. Vi vil derimot påstå at du går glipp av noen helt eksepsjonelle spillopplevelser med en sånn holdning, og Owlboy er kanskje det fremste eksemplet på dette. Tro ikke at spillet er kornete og i dårlig oppløsning bare fordi D-Pad Studio har valgt å utvikle spillet sitt med pikselkunst. Tvert imot, her får du et todimensjonalt eventyrspill som er så detaljert og skarpt at det aldri slutter å overraske. Den polerte stilen er dessuten resultatet av mange års arbeid, og noe av årsaken til at spillet har tatt så lang tid å utvikle: Spillets kunstutvikler Simon Andersen har i utviklingsfasen forbedret sine ferdigheter kraftig, slik at de har redesignet spillets visuelle stil både to og tre ganger. Resultatet er vel verdt både strevet og ventetiden. Owlboy er et spill som føles både retro og moderne på en og samme tid, et kunststykke få spill makter å mestre. Dessuten skal spillet ha ros for mesterlige rollefigurer og et brettdesign som både utfordrer og gleder. Designmessig er Owlboy en triumf som fortjener å bli nevnt blant de største i bransjen, og vi kan knapt vente på hva D-Pad Studio vil finne på neste gang. En ting er i hvert fall sikkert: Det kommer til å bli både vakkert og med et mesterlig design.

Dette er en annonse:
Årets design (Årets spill 2016)

(3) Doom
Det kan nok virke som om vi har fått hakk i plata når det gjelder Doom, men spillet overrasket oss på en særdeles gledelig måte i 2016 og det fortjener skryt for det de gjorde riktig. Id Software og deres motor Id Tech 6 leverte ikke bare ypperlig grafikk og flyt på tvers av plattformene, vi fikk også mye "fint" å se på. Fiendeutvalget var like bredt som det var stygt og skummelt, med blodige kjøttmonstre med fastmonterte kanoner på de røde kroppene. Mens vi knuser demonkranier og river dem i filler, er det lett å glemme alt som utgjør helhetsinntrykket. Ingenting er halvgjort. Det er mange lekre detaljer både inne i trange korridorer og større rom, så vel som ute på mars eller i helvete - du må bare skynde deg å nyte dem før de er dekket av demonblod.

Årets design (Årets spill 2016)

(2) Uncharted 4: A Thief's End
Uncharted-serien har alltid vært kjent for å ta oss med til fantastiske omgivelser vi bare må stoppe opp og måpe til, men det er ikke alt. Uncharted 4: A Thief's End inneholder også områder vi kanskje ikke tenker over mens vi spiller. Hvert eneste område er nemlig fylt til randen med ørsmå detaljer som ikke bare er der for å imponere visuelt sett, men også få dem til å føles virkelige. Waylon Brinck og resten av gjengen i Naughty Dog har gjort en fantastisk jobb med å reflektere det som skjer i historien i miljøet. De fargerike savannene i Madagaskar viser hvor glad Nathan Drake er for å være på nye eventyr, mens områdene mot slutten blir mørkere og mer slitte for å vise at Drake tenker på andre ting. Kombiner dette med artige tegninger i dagboken hans, de ørsmå detaljene i klærne karakterene har på seg, og hvordan lyssettingen gir underbevisstheten vår tips om hvor vi skal dra så forstår du raskt hvorfor det bare er ett spill som er et lite hakk bedre på det område i år.

Dette er en annonse:
Årets design (Årets spill 2016)

(1) Overwatch
Det er mange ting som skiller Overwatch fra hva vi ser for oss når vi tenker på populære FPS-spill. Spillet er ikke et dystert krigsspill i et dystopisk fremtid i gråtoner, fylt med blodige sekvenser og et figurgalleri som minner mer om et slektstre. I stedet for er det en reise inn i en fremtid som er levende, fargerik og unik. Spillets kart, figurer, arkitektur og atmosfære har en helt egen personlighet, noe som ikke bare er appellerende til selv den mest lettskremte av oss, men også til de resterende av oss som ventet på et FPS-spill med et landskap som gjorde utforskning til en interessant del av spillopplevelsen, og ikke bare en nødvendighet for å spille taktisk bedre. Ikke bare er det små detaljer å finne i hvert kart som gjør spillets design så spesielt, fra Hearthstone på PCen i kontrollrommet i Hollywood til et bilde av McCree med en dart gjennom seg i en bar i Route 66, men også at alt knyttes sammen til den ennå litt mystiske historien bak Overwatch. Numbani ser for eksempel mer moderne og teknisk avansert ut enn flere av de andre kartene fordi det er en av de eneste byene i Overwatch-verdenen hvor roboter og mennesker lever sammen. Og Hanamura har direkte referanser til kortfilmen Blizzard produserte med Genji og Hanzo, inkludert pilene til Hanzo som fortsatt står fast der han skjøt de. I motsetning til mange andre FPS-spill gjør omgivelsene spillet mer levende, og fungerer ikke bare som en plattform for hva som faktisk finner sted. Så har vi det vakre figurgalleriet, som alle er flotte å se på og spille som. De er alle unike på alle måter, fra kroppsform til bekledning, og på grunn av dette føles de unike ut når man spiller som de. Det er derfor kanskje ingen overraskelse at de alle havnet på topp av vår kåring av Årets spillfigur. Blizzard har klart å gjøre FPS-spill om fremtiden i animert form estetisk appellerende, overraskende underholdende og med en minneverdig historie. Alt ligger i detaljene - og valget av å ikke gå for den stereotypiske gråtonen vi har sett nok av. Skål for farger!



Loading next content