Norsk
Gamereactor
artikler

May the 4th be with you! Fem gode (og ett dårlig) Star Wars-spillminner

I anledning Star Wars-dagen har vi satt redaksjonens selverklærte Star Wars-ekspert til å dele fem av sine beste minner knyttet til spill basert på romsagaen.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Et like sikkert vårtegn som at kalvene slippes ut av fjøset (som for øvrig er et festlig syn for oss byfolk), døddrukken russ, pollenallergi og eksamensstress over hele landet, er at man 4. mai vil høre Star Wars-nerder over hele verden hilse (hver)andre med ordene «May the 4th be with you!»

Mai er Star Wars-måneden over alle for mange fans av serien. Ikke bare har man datoen 4. mai som en mer eller mindre offisiell Star Wars-dag, men den første filmen ble lansert 25. mai 1977 og har dermed 40-årsjubileum i år. Sånn sett er det kanskje ikke så rart at fansen blir litt mer synlige og innpåslitne når vårsola titter frem (skjønt, vil du unngå dem kan jo alltids stikke på stranda, for Star Wars-fans liker ikke sand siden det er røft og irriterende og havner overalt ...)

Nesten like lenge som det har eksistert et Star Wars har det også eksistert dataspill, og mange fans og spillere på tvers av landegrenser og generasjoner har knyttet både gode og dårlige minner til Star Wars-spill gjennom årenes løp. Noen av spillene har vært fryktelig dårlige og lite gjennomarbeidet, og noen har ikke holdt seg spesielt godt gjennom årenes løp. Mange av spillene har derimot vært gode spill som virkelig har fanget en eller annen side ved Star Wars-ånden.

Siden jeg sannsynligvis er den største Star Wars-nerden i staben, har jeg i anledning dagen valgt ut fem Star Wars-spill som jeg har spesielt gode minner knyttet til. Noen av minnene er gode fordi spillene er gjennomført gode, mens andre minner er gode på grunn av omstendighetene rundt dem. Dette er med andre ord ikke en liste over de fem beste Star Wars-spillene, men et utvalg av opplevelser knyttet til Star Wars-spill.

Dette er en annonse:
May the 4th be with you! Fem gode (og ett dårlig) Star Wars-spillminner
Leser du ikke hele artikkelen, vil Darth Vader bruke Force Choke på deg! Du er herved advart.

Star Wars: Rogue Squadron (1998)
Som oppvokst på 90-tallet var tilgangen til spillkonsoller relativt marginal, men med en Nintendo 64 i hus var det duket for flere gode spilltimer i barndommen. Og tenk, selv Nintendos lille gråsvarte hadde et Star Wars-spill og to å rutte med, hvorav minst ett av dem var meget bra. Star Wars: Rogue Squadron ble utviklet av nå nedlagte studioet Factor 5, et studio som i sin tid viste svært god forståelse for N64-arkitekturen. Studioet presterte for eksempel å konvertere Resident Evil 2 fra Playstation til N64, som er imponerende med tanke på at de da overførte innholdet fra to CD-ROM-plater til en svært begrenset N64-kassett.

Men jeg sporer av her, og må konsentrere meg om Kraften slik mester Yoda har instruert meg.

Rogue Squadron var på ingen måter det første spillet som lot deg innta cockpit-posisjonen i et Star Wars-spill. Her var både X-Wing og TIE Fighter tidligere ute. For en som derimot ikke hadde særlig tilgang til en spill-PC i oppveksten, var Rogue Squadron derimot et fantastisk første møte med pilotrollen i Star Wars-universet. Å fly en X-Wing, A-Wing eller en Snowspeeder over kjente Star Wars-planeter som Tatooine, Kessel, Sullust og Corellia i tredimensjonale landskap var rett og slett et uforglemmelig eventyr, og det skadet selvfølgelig ikke at spillet kunne stille med det som den gang var god tredimensjonal grafikk, et stort antall planeter og en rekke forskjellige skip. Tastet du inn juksekoder kunne du dessuten åpne opp baner som Death Star-grøften og slaget ved Hoth. Kraften var sannelig sterk med dette spillet.

Dette er en annonse:
May the 4th be with you! Fem gode (og ett dårlig) Star Wars-spillminner
Følelsen av å fly en X-Wing har sjelden vært så god som i Star Wars: Rogue Squadron.

Star Wars: Knights of the Old Republic (2003)
Hvor mange av oss Star Wars-fans har ikke opp gjennom årene lekt med tanken på hvordan det ville vært å være en jedi? Eller, enda bedre, å falle fra Kraftens gode og lyse side og heller omfavne sin indre ondskap i sithenes navn? I rollespillet Star Wars: Knights of the Old Republic var valget helt opp til deg. Rollespillet satt hele 4000 år før A New Hope står fortsatt som et monument over alt det som gjorde Bioware til en av de største og beste rollespillutviklerne en gang i tiden, og selv om grafikken er noe foreldet i dag er spillet fortsatt et mesterverk. Knakende god musikk, enorme verdener å utforske, en myriade av gode rollefigurer, velskrevne oppdrag og mange gode dialoger gjør at dette spillet fortsatt er verdt å besøke. Om ikke dette frister, hva med å følge Kraftens lyse side for så plutselig å falle fra på et bestemt punkt i spillets historie? De som har spilt Knights of the Old Republic vet trolig hvilket punkt i spillet jeg tenker på ...

Å skulle bare plukke ut ett minne fra Knights of the Old Republic er vanskelig, men å plukke ut én enkelt rollefigur er hakket lettere: Drapsroboten HK-47 som hele tiden leverer sarkastisk, syrlig og triggerhappy dialog om hvordan han med glede vil drepe alle «meatbags» for deg, mester. HK-47 har fått meg til å le mang en gang, og er sannsynligvis en av de beste rollefigurene BioWare noen gang har utviklet. Takk og lov at spillet fortsatt er kanon inntil Disney kommer med noe nytt Star Wars-materiale som skriver om hele Old Republic-epoken.

May the 4th be with you! Fem gode (og ett dårlig) Star Wars-spillminner
Jedi? Sith? Noe midt imellom? Valget er ditt i Star Wars: Knights of the Old Republic, som fortsatt er et av tidenes beste rollespill (ikke bare i Star Wars-sammenheng).

Star Wars: Battlefront II (2005)
Joda, Star Wars: Battlefront som kom ut for to år siden var absolutt underholdende, og jeg ser selvfølgelig frem til årets oppfølger. Men for meg føles det fortsatt merkelig å tenke på årets Battlefront-spill som Battlefront II. Sier noen Star Wars: Battlefront II, tenker jeg fortsatt først og fremst på 2005-spillet ved samme navn.

Og hvorfor ikke? Battlefront II forbedret en allerede meget god formel, men introduserte mange nye og kule elementer som virkelig løftet opplevelsen til nye høyder. Man fikk med en historiedel hvor man fulgte den legendariske 501-imperieskvadronen, og man kunne spille som helter fra Star Wars-spillene. Opplevelsen av å spille store Star Wars-slag på LAN-party skaper gode nok minner i seg selv. Å spille Battlefront II på LAN samtidig som man løper rundt på slagmarken i Darth Vader eller Obi-Wan Kenobis skikkelse skaper enda bedre minner.

May the 4th be with you! Fem gode (og ett dårlig) Star Wars-spillminner
Å kunne spille som Darth Vader på slagmarken var mildt sagt legendarisk i 2005.

Star Wars: Dark Forces (1995)
Mange Star Wars-spill har latt oss innta rollen som jedi, sith eller andre lyssabelsvingende sjeler i galaksen langt, langt borte. Derimot er det ikke alltid vi behøver lyssabler for å la oss engasjere av en Star Wars-fortelling. Fjorårets film Rogue One beviste dette for kinomassene, mens spillengasjerte Star Wars-fans har vært klar over dette helt siden Star Wars: Dark Forces ble lansert i 1995. Nå ble riktignok mitt første møte med spillet noe senere enn lanseringsåret, men det Doom-inspirerte skytespillet om Kyle Katarn er fortsatt et spill hvor Star Wars-opplevelsen sitter som støpt. Og siden vi først nevnte Rogue One, kan jeg jo orientere Dark Forces begynner med at Kyle Katarn stjeler Dødsstjerne-planene helt alene i spillets første oppdrag, og kommer helskinnet ut av det hele til og med. Så det så!

Dark Forces ble starten på historien om Kyle Katarn som vi skulle følge videre i Jedi Knight-spillene, og det er fortsatt et sorgens kapittel at Katarn ikke lenger er en del av den offisielle kanon. Men vi vil alltid ha Dark Forces og Jedi Knight-spillene, og vil man ha en smakebit av hvordan gode førstepersons skytespill så ut på midten av 90-tallet er Dark Forces fortsatt verdt et besøk.

May the 4th be with you! Fem gode (og ett dårlig) Star Wars-spillminner
Dark Forces ser kanskje heslig ut i dag, men til 1995 å være er dette et særdeles godt skytespill.

Star Wars: Republic Commando (2005)
Alle som har sett The Clone Wars vet inderlig godt at det slettes ikke var takket være jedi-ridderne at Republikken vant krigen mot Separatistene. Klonekrigen ble vunnet takket være den urokkelige trofastheten og innsatsen til millioner på millioner av klonetropper, som uten å mukke satte livene sine på spill for en bedre fremtid og et nytt håp.

Selv om prequel-trilogien på ingen måter kan måle seg med den originale, har det kommet noen gode ting ut av Episode I-III også. Et av de bedre resultatene på spillfronten er 2005-spillet Republic Commando, hvor man inntar rollen som en black ops-enhet av klonesoldater. Spillets unike salgspunkt er hvordan du midt i skuddvekslinger kan gi ordre til de tre andre soldatene i troppen din, slik at de posisjonerer seg bedre og gir deg bedre støtte. Selv om dette er gjort senere i spill som Mass Effect, er det likevel noe i Republic Commando som får mekanikken til å flyte bedre enn hos de fleste av konkurrentene. Kan hende er det bare fordi Republic Commando var såpass tidlig ute, eller kan hende skyldes det de rappkjeftede replikkene fra de herdede medsoldatene dine? Ikke vet jeg, men fortsatt smiler jeg ved tanken på den mørke tonen i spillet og kommentarer som «Sir, hold on to your guts while I rip out theirs.»

Som et siste apropos må musikken i Republic Commando også nevnes. I de fleste Star Wars-spill er arven fra originalmusikken til John Williams tydelig. I Republic Commando ligger arven som et fundament i undertonene, mens de mer fremtredende temaene er langt mer selvstendige. Som kroneksempel kan man trekke frem spillets hovedtema, som med sitt mørke preg og Red Army Choir-lignende mannskor i bakgrunnen viser en gang for alle at dette er et Star Wars-spill utenom det vanlige.

Rogue One viste oss at det er interessant å få se fotsoldatenes perspektiv i Star Wars-sammenheng. Republic Commando gir deg ikke bare perspektivet, det plasserer deg midt i det.

May the 4th be with you! Fem gode (og ett dårlig) Star Wars-spillminner
Samarbeidet fungerer utmerket i Republic Commando, og man blir faktisk knyttet til de andre gærne medlemmene i troppen din.

Det er imidlertid ikke bare gode minner knyttet til Star Wars-spill. Derfor vil trekke frem Star Wars: The Force Unleashed II (2010) som en honorable mention helt til slutt:

Jeg storkoste meg med det første The Force Unleashed-spillet. Å gå fullstendig amok med Kraften, ødelegge absolutt alt og alle som kom i min vei, og ikke minst tjene som Darth Vaders hemmelige lærling Starkiller var en langt bedre opplevelse enn jeg hadde forestilt meg på forhånd.

Sommeren 2010 begynte jeg å skrive for Gamereactor, og høsten samme år fikk jeg tilbud om å anmelde The Force Unleashed II. Om ikke hukommelsen svikter meg helt var dette dessuten det første ordentlige storspillet jeg fikk tilbud om å anmelde som relativt fersk spillanmelder. Det jeg definitivt kan huske var hvordan jeg trippende entusiastisk tok turen gjennom ordentlig høstregn for å plukke opp anmeldereksemplaret av spillet på kontoret, og hvordan jeg ivret etter å komme i gang med en oppfølger hvor du ikke bare fikk gå amok med én, men hele to lyssabler.

I ettertid tenker jeg tilbake på The Force Unleashed II som et godt eksempel på at man bør roe sin entusiasme noe for spill som ennå ikke er lansert eller man ikke har prøvd (eller sagt med andre ord: stay off the hype train). Spillet var en usammenhengende suppe fra ende til annen, historien var fragmentert og ga liten mening, spillmekanikken var gjentakende til det kjedsommelige, og slutten av spillet var bare vås og rør. Noen ganger blir tanken på raske og lettjente penger litt for fristende for spillutviklere, og The Force Unleashed II er et godt eksempel på hva resultatet da kan bli. Spillet beviser absolutt at det er en forstyrrelse i Kraften, og at mer ikke alltid betyr bedre. Er det ett Star Wars-spill vi kan prise oss lykkelige for ikke lenger er kanon, er det The Force Unleashed II.

May the 4th be with you! Fem gode (og ett dårlig) Star Wars-spillminner
Å spille som Guybrush Threepwood fra Monkey Island-spillene var uten tvil det beste med hele The Force Unleashed II, og det sier nok dessverre sitt.

Hvilke Star Wars-spill har dere spesielle minner knyttet til? Kan det være samarbeidsspilling i Lego Star Wars-spillene? Kan det være den gangen dere snudde kampen i siste sekund og vant et slag mot alle odds i Star Wars Battlefront? Del opplevelsene med oss i kommentarfeltet, and May the 4th be with you!



Loading next content