The Revenant

The Revenant

Vi har ikke kommet lenger enn januar, men det kan gode hende at vi allerede har fått årets beste kinoopplevelse likevel. Vi har latt oss målbinde av The Revenant...

- As long as you can still grab a breath, you fight. You breathe...keep breathing.

Ordene blir sagt av Leonardo DiCaprios karakter Hugh Glass, og idet jeg hører dem tenker jeg "jeg vet ikke om jeg klarer det", for er det noe som vil ta pusten fra deg på kino i år så er det The Revenant.

Birdman-regissør Alejandro Gonzales Iñarritu hadde litt av en jobb fremfor seg. Å overgå filmen som ga ham sin første Oscar er ingen lett oppgave, for ikke å snakke om en film som ikke bare ga Michael Keaton en ny start, men som vekket filmfans over hele verden med sin spesielle kinematografiske stil. Det er derfor høyst gledelig å si at han ikke skuffet. Selv om Birdman og The Revenant er to vidt forskjellige filmer, som for all del ikke må sammenlignes, har Iñarritu bevist at stemmen hans for alltid vil forbli en av de mest unike og talentfulle i filmverdenen. The Revenant er ingenting annet enn et mesterverk - og om DiCaprio ikke får Oscar-statuetten denne gangen heller, er det noe alvorlig galt.

The Revenant

Vi befinner oss på 1800-tallet, og Hugh Glass er på oppdrag sammen med en gjeng pelsjegere. Noen av dem har gode intensjoner, andre det motsatte. Farene er mange, alt fra røff natur til Arikara-indianere, og gruppen ender etter hvert opp både splittet og ganske mange medlemmer mindre. Glass er som en Bear Grylls av sin tid, som er ekspert på villmarken og hvordan man overlever den. Han er derimot ikke ekspert på bjørner, og etter et horribelt angrep er han skadet og svak. Glass ender opp alene, og vi følger hans reise gjennom den brutale naturen, hvor hans mål ikke bare er overlevelse, men å ta hevn på følgesvennene som forlot han.

På samme måte som Birdman, er The Revenant en film der hovedfokuset ikke ligger på historien. Stilen er på denne måten annerledes enn i eksempelvis Quentin Tarantinos filmer. The Revenant er, likt som Taratinos The Hateful Eight, en historie om hevn, men her handler det heller om filmkunst, bilde- og kamerabruk og lyd. Der Tarantino har fokus på dialog og humor, skaper Iñarritu en realitet ved å vise oss alle de små nyansene. Her får du ikke humor, men heller en fantastisk vakker film. Så enkelt er det.

The RevenantThe Revenant

Iñarritus bruk av kameraet er mesterlig, og kinematograf Emmanuel Lubezki må få all heder og ære man kan få. Mannen har tross alt vunnet Oscar både for Birdman og Gravity. Fra vakre og fredfulle landskap til kaotiske kamper - kameraet glir like mykt i hver sekvens, og ofte ender man opp med å tenke: "Hvordan i h...... klarte han det der?!"

Koreografien i action-sekvensene gjør dessuten kinematografien enda mer imponerende. De flyter inn i hverandre uten at man føler det er «satt opp», og ofte skal bare en liten handling til for å skape en flodbølge av konsekvenser. Det er en type sommerfugleffekt som ikke må undervurderes. Se og lær Michael Bay - det er ikke alltid store eksplosjoner må til for å skape spenning.

Den mest omtalte scenen i filmen er når bjørnen angriper Glass, og dette er definitivt en scene som holder fast i deg helt til du går ut av kinosalen. Det er et kroneksempel på noe filmen gjøre svært godt, nemlig oppbyggingen av spenning frem til selve "droppet", der det man har ventet på faktisk skjer. Angrepet er grufult, men på en veldig god måte!

The Revenant

Jeg kunne skrevet side opp og ned om alt det flotte med The Revenant, fra kamerabruk til de fantastiske skuespilleprestasjonene fra absolutt alle medvirkende. Jeg skal dog nøye meg med å si at Leonardo DiCaprio for all del fortjener en gullbelagt statuett i år (på tide, egentlig), og at både Tom Hardy og Domhnall Gleeson er fantastiske i sine roller. Begge har gjort det godt den siste tiden, med store roller i filmer som Star Wars VII: The Force Awakens og Ex Machina (Gleeson), og Mad Max: Fury Road (Hardy) på CVen før The Revenant. Kristoffer Joner er også med visstnok, men når alt du ser på skjermen er et titalls skjeggete menn, er det vanskelig å skille ett fjes fra de andre.

Det finnes noe småplukk med filmen som kan diskuteres, spesielt hvis man realistisk sett ser på noen av utfordringene Glass blir kastet inn i. Det er noen øyeblikk der man tar seg selv i å tenke "ehm...han hadde vel overlevd det der, egentlig", men småplukk er småplukk og dette er ikke nok til å rokke ved en så solid filmopplevelse som denne.

Faktisk vil jeg avslutte denne anmeldelse ved å be deg ta turen på kino så fort som mulig, bare for å oppleve. For er det noe denne filmen gjør mesterlig så er det å gi deg den karakteristiske kinoopplevelsen. I et par timer er du kastet inn i en ny verden, og du glemmer alt rundt deg. Du føler filmen, føler hver eneste scene, og i motsetninger til visse Oscar-nominerte, "basert på en sann historie"-filmer er denne langt fra kjedelig.

The RevenantThe Revenant
10 Gamereactor Norge
10 / 10