Dunkirk

Dunkirk

Med filmen Dunkirk har evakueringen av 300 000 soldater fra byen ved samme navn endelig fått sin historie. Makter regissør Christopher Nolan overgangen fra fiksjon til fakta?

Med noen regissører vet man allerede før man har gått inn i kinosalen at man kommer til å få servert en god film, men eksakt hvordan filmen kommer til å være og hvordan den kommer til å overraske er derimot uvisst. Etter å ha levert filmer som Interstellar, Memento, Inception, The Prestige og ikke minst The Dark Knight-trilogien tør jeg trygt plassere Christopher Nolan i denne kategorien.

Med filmen Dunkirk tar briten Nolan for første gang steget bort fra fiksjonen og de mest imaginære konseptene, for å i stedet konsentrerer seg om noe langt mer nærliggende: krigshistorie. Nærmere bestemt historie fra andre verdenskrig. I overgangen fra spektakulær fiksjon til krigshistorie slår Nolan dermed følge med andre storstilte regissører som Steven Spielberg. Samtidig vet Nolan fortsatt å lage filmer bare slik han kan lage dem, og unngår dermed å blåkopiere Spielberg med en ny Schindler's List eller Saving Private Ryan.

Dunkirk

De fleste av oss kjenner til D-dagen og landgangen på strendene i Normandie 6. juni 1944, verdenshistoriens største landgang og selve symbolet på vendepunktet i krigen mot Nazi-Tyskland. Langt færre jeg har snakket med i sommer virker derimot til å kjenne til Dunkirk, som i korte trekk kan beskrives som Normandie i revers. Våren 1940 ble de allierte styrkene presset tilbake av tyskerne, helt til over 300.000 soldater, hovedsakelig briter, sto isolerte og omringet igjen ved den lille franske havnebyen Dunkirk (eller Dunkerque som den heter på fransk). Av ukjente årsaker ventet tyskerne med å angripe de omringede soldatene, og en storstilt redningsaksjon for å få soldatene over den engelske kanal ble dermed satt i gang.

Redningsaksjonen var imidlertid langt fra udramatisk, ettersom tyske fly og skip fortsatt gjorde det de kunne for å forhindre at den britiske marinen hentet sine strandede soldater. Gjennom hele filmen presterer Nolan å gi oss akkurat nok til at vi konstant sitter med en enorm spenning i kroppen. Med sine 106 minutter er filmen langt ifra Nolans lengste, men det er intense minutter fra den dramatiske begynnelsen til den aldeles utsøkte og estetisk nydelige slutten. Filmens innhold tilsier nesten at den er dobbelt så lang som den faktisk er, og scenene går slag i slag med en nærmest perfekt balanse. De få scenene som faktisk føles for lange eller en smule utenfor blir nesten ubetydelige i den store sammenhengen.

Dramatikken i filmen kapsles inn ved hjelp av en utsøkt cinematografi og et særdeles bra lydspor av Hans Zimmer. Sistnevnte kan fort bli forutsigbar med sin forkjærlighet for elektroniske instrumenter og dramatiske basstoner, men dette lydsporet har langt flere likhetstrekk med det utsøkte arbeidet i Interstellar enn med The Dark Knight. Det er egentlig fascinerende å sitte og lytte til hvordan noen enkle effekter kan varieres så mye og skape så mange virkningsformer. Hva cinematografien angår, er filmens gjennomførte bruk av farge og lys i skjønn harmoni med kameraføringen og kulisser. Når vi snakker om sistnevnte er det jo verdt å nevne at flere norske skip er med i filmen, deriblant M/S Rogaland.

Redningsaksjonen i Dunkirk er ikke en historie om helter og skurker. Faktisk er det bemerkelsesverdig hvor få av personene i filmen vi faktisk får vite navnet på. Dette er sannsynligvis ikke tilfeldig fra Nolans side. Her handler det om å fortelle en dramatisk historie om redningen av en gruppe ukjente soldater og helter uten å glorifisere eller dikte opp helteskikkelser.

Noe som kanskje kjennetegner Nolans filmer mer enn noe annet er hans lek med konseptet tid. I den forbindelse er Dunkirk intet unntak, og Nolans måte å integrere flere historielinjer til én helhet er intet mindre enn mesterlig utført. Selv om løsningen kan oppleves forvirrende for enkelte, sitter jeg selv igjen med en følelse av å ha vært vitne til et stort kreativt øyeblikk i filmhistorien. Ikke minst fordi løsningen Nolan har valgt fungerer så bra som den nettopp gjør.

Dunkirk

Det er ikke mye som skiller Dunkirk fra toppkarakteren, annet enn at filmen verken er den beste krigsfilmen gjennom tidende eller Nolans beste film per dags dato. I begge kategoriene henger lista skyhøyt, og å skulle forvente en så storslått film er kanskje å skru forventningene opp i det høyeste laget. Likevel er det ingen tvil om at Dunkirk er et av sommerens store mesterverk. Selv om dette ikke nødvendigvis er årets film, har jeg stor tro på at Dunkirk kanskje er årets viktigste.

9 / 10

0
Dunkirk