Norsk
Nyeste
Atrás

Spill

Stedet for generell spilldiskusjon

Europa Universalis 4 - den store tråden


Hei

Er det noen som spiller EU4 her?
  • 0
Jeg tror, uten at jeg kan si det for sikkert, at det ikke er så mange på dette forumet som spiller disse spillene. Ser ihvertfall lite prat om dem.

Selv har jeg en veldig god kompis som er helt frelst når det gjelder disse spillene, men selv syns jeg set ser utrolig komplisert og tidkrevende ut. Spiller ikke mye strategispill, og Universalis serien skremmer meg litt.

Spiller du EU4? Hvor burde man begynne for å lære seg denne typen spill?
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
Siterer Crazy Kraken:
Jeg tror, uten at jeg kan si det for sikkert, at det ikke er så mange på dette forumet som spiller disse spillene. Ser ihvertfall lite prat om dem.

Selv har jeg en veldig god kompis som er helt frelst når det gjelder disse spillene, men selv syns jeg set ser utrolig komplisert og tidkrevende ut. Spiller ikke mye strategispill, og Universalis serien skremmer meg litt.

Spiller du EU4? Hvor burde man begynne for å lære seg denne typen spill?


Jeg har nå 144 registrerte timer i Steam når det gjelder EU4. Jeg lærte vel det grunnleggende etter 90 timer. Det ble mye prøving og feiling samt masse studier om det. Det er komplisert, men steike så belønnende når man begynner å skjønne det. Jeg har ikke spilt noe annet enn dette spillet de siste 3 månedene med unntak av Halo 5 som ble rundet forrige helg.

Jeg har lagd en liten guide hos gamer.no og kan legge ved linken her så kan du se om du vil? Snakker gjerne mer med deg om spillet.

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1513953&page=6#entry23483275

(se helt nederst. Nicket mitt er yosraz)
  • 0
Siterer yosraz:
Jeg har nå 144 registrerte timer i Steam når det gjelder EU4. Jeg lærte vel det grunnleggende etter 90 timer.



Der har du vel grunnen til at bruttern ikke har klart å "frelse" meg for EU. Det virker for all del interessant og jeg liker strategi men jeg har ikke tålmodighet til slike spill
Veni, Vidi, Dormivi
  • 0
Heh, la vel inn sånn 12 timer i Crusader Kings II og 10 timer i EU IV før jeg bare ga opp. Uten en ordentlig begynnerguide så er Paradox-spill sin UI og uendelige funksjoner som å rive en murvegg med en plastskje. Som en kar som virkelig digger strategispill, spesielt av den lange og tidkrevende varianten (mine 1000+ timer i Civ V kan jo brukes for å understreke det), så synes jeg det er litt trist egentlig. Har noen få venner som er helt frelst av Paradox sine spill og har nesten ikke spilt annet de siste tre-fire årene, så det er jo tydelig at det er noe helt fantastisk som ligger og lurer bak denne veggen.

Nei, neste Crusader Kings eller Europa Universalis får jeg prøve å skaffe på launch før dem får ørtenhundreogførtifemtusen DLCer, så er ihvertfall guidene man finner relevante.
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Siterer Lt Mactawish:
Siterer yosraz:Jeg har nå 144 registrerte timer i Steam når det gjelder EU4. Jeg lærte vel det grunnleggende etter 90 timer.


Der har du vel grunnen til at bruttern ikke har klart å "frelse" meg for EU. Det virker for all del interessant og jeg liker strategi men jeg har ikke tålmodighet til slike spill


Vel, det avhenger litt av viljen til å mestre spillet og lære den i dybden. Slikt tar tid og krever at man bruker tid på det.

Lagt til 2016-09-26 16:50:
Siterer AcH Clawed:
Heh, la vel inn sånn 12 timer i Crusader Kings II og 10 timer i EU IV før jeg bare ga opp. Uten en ordentlig begynnerguide så er Paradox-spill sin UI og uendelige funksjoner som å rive en murvegg med en plastskje. Som en kar som virkelig digger strategispill, spesielt av den lange og tidkrevende varianten (mine 1000+ timer i Civ V kan jo brukes for å understreke det), så synes jeg det er litt trist egentlig. Har noen få venner som er helt frelst av Paradox sine spill og har nesten ikke spilt annet de siste tre-fire årene, så det er jo tydelig at det er noe helt fantastisk som ligger og lurer bak denne veggen.

Nei, neste Crusader Kings eller Europa Universalis får jeg prøve å skaffe på launch før dem får ørtenhundreogførtifemtusen DLCer, så er ihvertfall guidene man finner relevante.


Jeg vil påstå at EU4 er 10 ganger bedre enn Civilization. Har Civilization V, men det fikk ikke min interesse opp slik EU4 har gjort. Det er gøy å kunne utvikle Manchu-riket eller Mogulriket i India. Landene er korrekt angitt og geografien er interessant.

Crusader Kings 2 er også spennende.
  • 0
Siterer yosraz:
Jeg vil påstå at EU4 er 10 ganger bedre enn Civilization.


At det er dypere kan jeg så absolutt si meg enig i, men ti ganger bedre? EU IV har som sagt en veldig stor terskel for å komme i gang, der Civ V på grunn av sine veldig omfattende og lett tilgjengelige tutorials kan plukkes opp av de fleste, og om ikke annet spilles på lettere vanskelighetsgrader. For de litt mer avanserte brukerne så er taktikkene og funksjonene noe man kan leke med til en blir sprø, og jeg føler fortsatt at jeg ikke har full kontroll over spillet. Merker stadig jeg blir overrasket over hvordan jeg plutselig finner nye strategier som fungerer. Denne tilgjengeligheten og dybden, blandet med at spillet faktisk viser deg hva som foregår, til forskjell fra Paradox sine spill hvor det aller meste er tekstbasert, gjør Civ til en soleklar vinner i min bok.
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Siterer AcH Clawed:
For de litt mer avanserte brukerne så er taktikkene og funksjonene noe man kan leke med til en blir sprø, og jeg føler fortsatt at jeg ikke har full kontroll over spillet. Merker stadig jeg blir overrasket over hvordan jeg plutselig finner nye strategier som fungerer. Denne tilgjengeligheten og dybden, blandet med at spillet faktisk viser deg hva som foregår, til forskjell fra Paradox sine spill hvor det aller meste er tekstbasert, gjør Civ til en soleklar vinner i min bok.


Okei, det var jeg ikke klar over. Men det er tydelig at vi har funnet våre spill
  • 0
Siterer yosraz:
Jeg vil påstå at EU4 er 10 ganger bedre enn Civilization.


Jeg har ikke så vanskelig for å tro på dette, men Civ er nok mye mer tilgjengelig. Personlig har jeg spilt endel Civ fordi det har vært en sosioal greie (multiplayer og slikt) men gameplayet i seg selv syns jeg er i overkant simpelt. Det blir kanskje feil å kritisere spillet for det, for jeg tror det er mer en smaksak at jeg ikke er så glad i den typen gameplay som Civ tilbyr. I starten virker det som spillet er utrolig fleksibelt med tanke på hvordan man vil spille spillet, men når man har valgt en spillestil så gjør man nesten det samme hver eneste gang.

Hvis jeg hadde hatt tålmodighet så hadde nok EU4 falt mer i smak hos meg, tror jeg. Av det jeg har sett så virker gameplayet mer "organisk" og tilbyr muligheter for å spille spillet slik man selv ønsker men på ulike måter slik at man får nye utfordringer.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Hvis jeg hadde hatt tålmodighet så hadde nok EU4 falt mer i smak hos meg, tror jeg. Av det jeg har sett så virker gameplayet mer "organisk" og tilbyr muligheter for å spille spillet slik man selv ønsker men på ulike måter slik at man får nye utfordringer.


For ikke å nevne alle de snodige scenarioene man kan komme over. Bare å lese steamanmeldelser av EU IV eller CK II, og man vil få motivasjon til å spille begge spillene der (CK II anmeldelser er som å entre Steams egen komedieside). Er så utrolig mye moro som kan skje dersom man har litt innlevelse i situasjonene.
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Jeg vet ikke hva jeg skal si, med EU4 har virkelig fått taket på meg. Finner meg selv i å nynne til melodiene fra spillet, og her en natt drømte jeg om det

Vil bare si at spillet premierer de som setter seg i det. Det er ikke bare å gå til krig og slike ting.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!