Det første som skjer under spilltestingen er at lyden ikke fungerer på min demomaskin, og nesten før jeg har rukket å rekke opp hånden har jeg blitt eskortert til en ny maskin. Når lyden av 1. verdenskrig herjer i headsettet mitt, skjønner jeg hvorfor dette var viktig for de utsendte fra Dice.
Spillet er utilgivende, og jeg har virkelig problemer med å holde meg i live. Det er aldri noen tvil om hvilken oppgave jeg skal gjøre, men det er altså utfordrende å få dem gjort. Hvis spillets mål er å få meg til å tenke at 1. verdenskrig var en skikkelig kamp, så har det lykkes. Aldri før har jeg hatt like stort behov for hjelp fra mine lagkamerater i et Battlefield-spill.
Høydepunktet i Battlefield 1-demoen som jeg testet var det gigantiske luftskipet «Behemoth». Ombord i dette kan man velge mellom å bemanne maskingeværene eller bombene, men selv om det var av ypperste kvalitet den gangen, så er det vanskelig å finne målet uten dagens moderne optikk. Et teppe av tåke gjør sikten så dårlig at det antageligvis ville vært best å hoppe ut, men det er ikke slik man vant slag for snart 100 år siden.
Jeg startet som assault-klassen for å være mest mulig fleksibel, og jeg bestemte meg for å frigjøre en vindmølle. Der innså jeg behovet for å være nærme fienden for å kunne lykkes med å ta ham ut. Våpnene fra starten av 1900-tallet gjør det nemlig ikke enkelt å streife sidelengs mens man prikker inn hodeskuddene. Det er vanskelig å drepe fienden, men på den annen side føles det som en større seier når jeg lykkes.
Jeg følte meg mer komfortabel som support-klasse, og med den krystallklare grafikken hadde jeg god sikt på slagmarken. Det var imidlertid vanskeligere og mindre effektivt å benytte den gamle riflen fremfor en M39, men det fikk meg også til å velge øyeblikkene mine mer nøye.
Ettersom laget mitt ikke hadde noen interesse av å jobbe som et lag, bestemte jeg meg for å benytte den siste tiden til å sjekke ut kjøretøyer som tanks og biler. Det var både rått og høylytt å knuse gjennom steinvegger med den 28 tonn tunge Mark I mens fyrte løs med kanontårnet. Det var også kult å spraye slagmarken med et maskingevær montert i vinduet på en pansret bil.
Battlefield 1 føles stort på en litt annen måte enn bare i størrelsen. Det har en del nye aspekter ved seg takket være de gamle våpnene og det behovet for å være nærmere fienden. Vi vet ikke hvor sterke demo-PCene var, men spillet kan i hvert fall skilte med masse detaljer og den informasjonen du trenger for å overleve som en redd soldat. Dette er brutalt og vanskelig, men også forlokkende på en mørk måte. Hvis Titanfall 2 gjør det enkelt å ha det moro, mens Overwatch leverer underholdning for hele familien - ja, da er Battlefield 1 spillet som kan gjøre deg til en soldat.