Norsk
Gamereactor
forspill
Deus Ex: Mankind Divided

Vi har kost oss med Deus Ex: Mankind Divided

Det nærmer seg lansering for det nye Deus Ex-spillet, og vi har allerede fått en smakebit. Etter flere timer med spilling måtte de nesten rive kontrolleren ut av hendene våre...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det første Deus Ex-spillet satte virkelig sine spor da det kom for 16 år siden. Spillet var et av de første som ga oss såpass stor valgfrihet. Hvordan skulle vi løse ulike situasjoner når vi visste at gameplay kunne forandre seg dramatiske som følge av valgene våre? Ønsket vi å spille det som en klassisk førstepersons skytespill, bruke en mer snikende fremgangsmåte? Eller skulle vi heller unngå konfliktene helt ved å snakke oss ut av dem? Det var rett og slett revolusjonerende, og Deus Ex: Human Revolution fra 2011 bevarte arven godt. Er det rart forventninene skjøt i taket da vi fikk tilbudet om å spille oppfølgeren Deus Ex: Mankind Divided?

HQ

Å ikle seg Adam Jensens klassiske, mørke frakk føles godt, men alt er ikke som før når vi går ut døren. Verdenen har blitt mer fiendtlig, og store deler av befolkningen er livredde for såkalte "augmented" personer, altså folk med syntetiske lemmer eller andre mekaniske forbedringer. Dette skyldes det de kaller "Aug-hendelsen". Etter Human Revolution ble alle "augmented" personer midlertidig sinnsyke, og drepte nesten alt de så. På overflaten kan det virke som om ingen vet hva dette skyldtes. Da er det kanskje ikke så rart at stemningen nå er en helt annen. Uheldigvis er dette også dårlig nytt for Jensen. Når det er en slags "mekanisk apartheid" i gatene er det vanskelig å bevege seg fritt for en mann med veldig synlige "augments".

Heldigvis fikk vi tid og rom til å finne tilbake til "Deus Ex-rytmen" likevel, i en ganske god opplæringsdel. Her vil nye spillere lære seg de grunnleggende mekanikkene å kjenne, samtidig som de mer erfarne spillerene får en flott introduksjon til historien. Noe som dog bekymret oss litt var at oppdraget var veldig lineært. Kan det være at serien har gått litt vekk fra den velkjente åpenheten til fordel for mer regisserte sekvenser? Eidos Montreal har vist at de vet hva fansen vil ha tidligere, så vi velger å tro at dette designet kun gjelder for opplæringsdelen. Uansett, selve oppdraget kulminerer i en spektakulær action-sekvens. Her ble det klart at det ikke bare er hva du gjør som vil få konsekvenser, men også hva du ikke gjør. Som tilfellet er med Human Revolution kan det å forholde seg passiv få alvorlige konsekvenser.

Dette er en annonse:
Deus Ex: Mankind DividedDeus Ex: Mankind Divided
Deus Ex: Mankind DividedDeus Ex: Mankind Divided

Etter opplæringsdelen befant Adam seg i Praha, hvor vi fikk bekreftet at spillet har beholdt seriens klassiske åpenhet. Heldigvis. Antallet ting man kan finne på i byen er nesten overveldende. Utenom hovedoppdragene kan man nemlig også spille mange sideoppdrag. Alle virket godt oppbygde, og noen var overraskende innholdsrike og lange. Som vanlig vil man få erfaringspoeng, nye ferdigheter, og kanskje nye valgmuligheter ved å fullføre disse. Sideoppdragene føles dessuten som naturlige deler av historien, og ikke som helt separate sekvenser.

Hub-området i Praha var ganske artig å utforske. Atmosfæren føltes mørk og dyster, og det var tydelig at vi befant oss i en verden hvor tillit mellom borgerne tilhørte fortiden. Det var politikontroller overalt, og mange mente tydeligvis at folk som Adam hadde skylden for mangelen på privatliv. Enkelte ropte og oppførte seg dårlig mot vår frakkledde venn. På ett tidspunkt ble vi faktisk ekstremt frustrert over hvordan Adam ble behandlet i denne verdenen. Å føle hvordan enkelte minioritetsgrupper har det i virkeligheten økte innlevelsen betraktelig. Dette har imidlertid vært en av seriens styrker så det kom ikke overraskende. At verdenen føles såpass levende og ekte er uansett godt å se. Uten å røpe for mye kan vi også si at denne historien virker som en av de mest interessante i serien.

Dette er en annonse:
HQ

Et annet aspekt som imponerte oss var mekanikkene. Overfloden av valgmuligheter er virkelig tilbake i Mankind Divided, og ferdighetstreet fremhever dette. Ved å øke i nivå eller kjøpe dem hos enkelte kjøpmenn får man såkalte "Praxis kits", som kan brukes til å åpne nye ferdigheter. Denne gangen kan man velge blant alle ferdighetene fra det forrige spillet, samt en god del nye.

Som vanlig krever de ulike ferdighetene batterikraft. Hver ferdighet bruker ulik mengde kraft for å fungere, så det er viktig å tenke over hvor mye kraft ferdighetene krever før man investerer i nye. Heldigvis kan man sømløst aktivere og deaktivere ulike ferdigheter, så etter hvert vil du kanskje finne en perfekt balanse mellom favorittferdighetene dine. Å konstant kunne skifte ferdigheter føles ekstremt befriende, og gjør det lett å prøve ut nye taktikker. Samtidig har Eidos Montreal lovet at boss-kampene nå kan løses på flere ulike måter, ikke bare ved å leke Rambo.

Det så mange ting vi ønsker å fortelle deg om Deus Ex: Mankind Divided: Den fantastiske historien, de nye triksene Adam har i ermet og ikke minst valgmulighetene. Nå nøyer vi oss dog med å si at du har veldig mye å se fram til om du liker denne serien. Om du er en nykommer foreslår vi at du prøver Deus Ex: Human Revolution før Mankind Divided lanseres 23. august, siden mange av hendelsene i sistnevnte vil være ekstra underholdende om du kjenner bakgrunnshistorien. For å si det som en kritiker, dette er et flott spill som bygger videre på mange av seriens velkjente mekanikker. For å snakke som en fan av serien: Jeg kan ikke vente!

HQ
Deus Ex: Mankind DividedDeus Ex: Mankind DividedDeus Ex: Mankind DividedDeus Ex: Mankind Divided

Relaterte tekster

Deus Ex: Mankind DividedScore

Deus Ex: Mankind Divided

ANMELDELSE. Skrevet av Ingar Takanobu Hauge

Fem år siden forgjengeren er Adam Jensen klar med et nytt konspiratorisk cyberpunk-eventyr i Deus Ex: Mankind Divided. Opplevelsen er like delt som tittelen ...



Loading next content