Norsk
Gamereactor
forspill
The Elder Scrolls: Legends

The Elder Scrolls: Legends

Bethesda begynner å bli klare med sitt digitale kortspill, men er det noe mer enn en Hearthstone-klone? Ja, mener vi. Her er våre førsteinntrykk...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ
HQ

Et lite blikk på The Elder Scrolls: Legends er nok til å få deg til å innse hvor stor inspirasjon Hearthstone: Heroes of Warcraft har vært for spillet. På overflaten virker Legends som en enkel klone av Blizzards vellykkede kortspill, men etter en dypere gjennomgang av beta-versjonen fant vi noen detaljer og mekanikker som sørger for at Legends skiller seg ut.

Akkurat som i Hearthstone møter to spillere (eller én spiller mot AI) hverandre i en digital kortduell. For å redusere motstanderens liv, må du angripe med spells eller figurer som du spiller fra kortstokken din. I likhet med Hearthstone krever hvert kort et visst antall mana-poeng som spilleren regenererer hver gang det er ens tur. Hver spiller starter spillet med ett mana-poeng, og så får du et nytt ved hver runde.

Figurer har egne poeng for angrep og forsvar. Hvis en 1/1-figur angriper en 2/2-figur, dør den første og den andre blir en 2/1-figur etter at den da har brukt opp ett poeng. Andre kort lar deg å forbedre egenskapene til hver figur, mens noen figurer har sine egne egenskaper. Noen kan eksempelvis angripe så snart de er spilt, og andre har en egenskap som hindrer dem fra å bli angrepet ved første runde etter at de har blitt lagt på bordet. Dette er også likt funksjonene vi har sett i Hearthstone.

Dette er en annonse:
HQ

Heldigvis er det også forskjeller. Den mest åpenbare er selvfølgelig bakgrunnen deres. Legends er basert på universet fra The Elder Scrolls, og dette betyr at alle raser og mange spells, figurer og våpen vil være kjent hvis du er fan av Bethesdas fantasy-serie. Når du begynner å spille du får velge rase til avataren din, og i løpet av det valget kan du velge et bilde som skal representere deg. Hver rase har også spesielle fordeler, som for eksempel å være i stand til å tiltrekke seg flere kort knyttet til sin rase.

En annen stor forskjell fra The Elder Scrolls: Legends at slagmarken deles opp i fire områder. Det er den klassiske horisontale delingen som deler de to spillerne, og det er et vertikalt skille som lager to baner på brettet. Figurene kan bli satt hvilken som helst side, men de kan kun brukes mot fiendtlige figurer i samme felt. Med andre ord kan ikke en figur i venstre felt angripe en motstander figur som er på høyre side.

Det kan ses som kun en liten endring, men dette strategiske elementet i The Elder Scrolls: Legends skiller spillet totalt fra Hearthstone. For eksempel kan en spiller prøve å bruke den ene siden til å lokke motstanderen til å spille figurer på den siden, og deretter spille de sterkeste figurene på motsatt side. Innføringen av våpen og egenskaper kan også bidra til å styrke figuren, og dermed gjøre det ene feltet mye bedre og samtidig overraske motstanderen.

Dette er en annonse:

The Elder Scrolls: Legends har også et "Rune"-system som ikke finnes i Blizzards sjangerdominerende spill. Hver spiller har fem runer, og når du mister fem poeng av livet må du bruke en rune for å kjøpe et nytt kort fra kortstokken. Det er et system som bidrar til å balansere spillet, spesielt hvis en spiller har en meget sterk start. Dette introduserer også en nytt mekanikk i og med Prophecy. Når et kort med Prophecy er skaffet ved hjelp av runene, kan det spilles av umiddelbart - selv under motstanderens tur - og uten at det koster deg noe.
<Bild>

The Elder Scrolls: LegendsThe Elder Scrolls: Legends

Bethesda byr dessuten på seg selv i den kunstneriske retningen. Mens Blizzard har valgt en veldig fargerik og tegnefilmaktig stil med Hearthstone, har The Elder Scrolls: Legends et mer nøkternt og realistiskt design. Bildene som illustrerer kortene er mye nærmere noe sånt som Magic the Gathering. Det er også lett å like at designet på kortene sier mer om hva slags egenskaper de har. Det finnes eksempelvis egne detaljer som forteller at du sitter med et Guard-kort.

En annen forskjell i Hearthstone er kortstokkens størrelse. Mens Blizzards spill begrenser alle til 30 kort, kan du bygge deg en stokk på mellom 50 og 70 i The Elder Scrolls: Legends. En større kortstokk vil gi flere muligheter til spilleren, mens en kortstokk med 50 kort blir mer kompakt og har større sjanser for å tilby de viktigste kortene til deg som spiller. Likevel ser det ut til å være et litt overdrevent høyt tall med 70 per kortstokk. Siden Legends vil ha en free-to-play-modell kan du selvsagt kjøpe kortpakker med ekte penger, eller spare opp og benytte gull fra innad i spillet. Det er for øyeblikketl vanskelig å si hvor konkurransedyktig en spiller kan være uten å bruke ekte penger, men vi håper at det ikke får altfor stor betydning.

Når det gjelder moduser, byr The Elder Scrolls: Legends en relativt omstendelig historiedel full av tegnede sekvenser. Denne campaignen introduserer spilleren til Elder Scrolls-verdenen og fungerer som en opplæringsdel med en god og tydelig gjennomgang av mekanikkene i spillet. I tillegg kommer det flere online-moduser som naturligvis vil stå for hovedtyngden av antall spillere.

Mange spillere vil spørre om hva som er best av The Elder Scrolls: Legends og Hearthstone: Heroes of Warcraft, men det føles ikke riktig å sammenligne dem på den måten. Mens det er mange likheter i konseptet, så sørger gameplayet for at de leverer to veldig forskjellige opplevelser. Mens Hearthstone: Heroes of Warcraft er mer kompakt og tilgjengelig, kommer The Elder Scrolls: Legends til å tilby mer kompliserte og taktiske valg. Det er disse forskjellene som vil ha betydning på lang sikt, og slik det ser ut nå ligger Legends an til å gi Heathstone solid konkurranse.

HQ
The Elder Scrolls: LegendsThe Elder Scrolls: LegendsThe Elder Scrolls: Legends

Relaterte tekster



Loading next content