Norsk
Gamereactor
forspill
Sniper Ghost Warrior 3

Sniper: Ghost Warrior 3

Vi dro til Polen for å sjekke ut en åpen verden der snikskytterrifla er det foretrukne våpenet. Ghost Warrior 3 gjør mye nytt, men presisjon med siktet er fortsatt i høysetet...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Hold et øye med vinden. Sørg for at siktet er kalibrert. Følg målet ditt rolig, trekke pusten og skyt. Nok en fiende er tatt av dage, og veien videre er åpen for de sivile arbeiderne du samarbeider med. De tømmer bensintanken på stedet og plasserer en ladning med C4-eksplosiver i dammen av drivstoff som har dannet seg på bakken. I mellomtiden trekker du deg tilbake for å observere detoneringen fra avstand. Bomben går av og eksplosjonen farger himmel mørkerød før røyken tar overhånd. Oppdraget er gjennomført og ingen andre vil noen gang få vite hva som egentlig skjedde her i kveld.

HQ

Sniper: Ghost Warrior 3 er det siste spillet til det polske studioet CI Games, som også fungerer som utgiver. Vi ble invitert til hovedkvarteret i Warszawa for en demonstrasjon, og litt alenetid med spillet ble det også plass til. Først forklarte imidlertid nestleder Marek Tymiński at dette er det første prosjektet CI gjør med et skikkelig AAA-budsjett, og at dette gjorde det mulig å lage seriens første kapitel med open world-elementer. Deretter ble lysene dempet og Senior Level Designer Tomasz Pruski plukket opp håndkontrolleren.

Kartet vi får ta del i heter Minig Town, og inneholder under demonstrasjonen fire valgbare oppdrag. Spillet utspiller seg i Georgia, og det nedslitte samfunnet vi besøker huser falleferdige hytter og eneboliger, såvel som leilighetskomplekser i betong. I tillegg preges omgivelsene av både skog og mark.

Dette er en annonse:

Vi starter i en grotte som er satt opp som en midlertidig base. Der inne finnes man et arbeidsbord, diverse utstyr og en laptop. Ganske spartansk innredning, med andre ord. I basen kan du likevel produserer ulike typer ammunisjon, samt granater og helsepakker. Resursene du trenger til dette finner du rundt omkring i spillverdenen, så det er alltid lurt å svinge innom forlatte bygninger eller steder du har rensket for fiendtlige soldater. I tillegg får man naturligvis også belønninger for å fullføre oppdrag.

Sniper Ghost Warrior 3
Sniper Ghost Warrior 3Sniper Ghost Warrior 3

På besøk i basen kan du kjøpe eller modifiserer våpen, og en middagslur vil spole tiden fremover. Aller viktigst er imidlertid laptopen, som viser hvilke oppdrag som er tilgjengelige i området. I denne tidlige testversjonen var det som nevnt fire av dem, og Tomasz velger tilsynelatende et tilfeldig ett. Egentlig er det nok nøye planlagt, men i alle tilfelle åpnes spillkartet opp. Der er det masse forskjellig å holde styr på, samtidig som deler av kartet er helt blankt. Dette vil naturligvis ikke være tilfellet i fullversjonen, beroliger utviklerne oss. Foruten markeringen av det aktuelle oppdraget vises fiendene du kommer til å støte på underveis. Hvordan du tar deg av disse, eller om du rett og slett sniker deg forbi usett, er imidlertid opp til deg. Vi legger også merke til noen spørsmålstegn på kartet, som antageligvis viser steder som er verdt å undersøke, samt et par transportpunkter for "fast travel"-systemet.

Dette er en annonse:

Vi hopper til et av disse punktene for å kutte ned transporttiden før oppdraget begynner. Vi får tilgang til en bil, og for å vise at disse ikke bare er rekvisitter hopper Tomasz inn i førersetet. Like før vi er framme parkerer han imidlertid bilen, for ikke å bli oppdaget av den bevæpnede vakten lengre fremme. Nå er det heller på tide å plukke frem snikskytterriflen, og vi blir tatt med på reisen som ender i eksplosjonen jeg beskrev i innledningen.

Oppdraget var unnagjort på et kvarters tid, og vi smilte da vi fikk høre at nå var det vår tur. Vi ble geleidet til to ulike rom, og fikk utdelt håndkontrollere og øreklokker. Kartet vi skulle få teste var det samme som vi nettopp hadde sett, men vi sto fritt til å velge et av de tre andre oppdragene i stedet for å gjenta presentasjonen.

HQ

Jeg begynner med sjekke at alle våpnene mine har lyddempere, og at jeg har med meg riktig ammunisjon. Jeg trenger solide kuler som kan penetrere de skuddsikre vestene mange av fiendene er utstyrt med. Når jeg er fornøyd med utstyret forlater jeg det lille skuret mitt. Jeg må klatre ut av basen, og jeg merker med én gang at Sniper: Ghost Warrior 3 føles smidigere enn mange andre spill i denne sjangeren. Vel oppe fisker jeg frem kartet for å se hvilken retning jeg må gå i, for å finne de digre antenne jeg er på jakt etter. Oppdraget går nemlig ut på å endre retningen til disse antennene, slik at de passer oppdragsgiveren min bedre. Jeg registrerer dog at det er midt på dagen nå, og at dette er en oppgave som trolig er lettere å gjennomføre når det er mørk. Jeg klatrer derfor ned igjen i basen og tar meg en lur frem til nattestid.

I Sniper: Ghost Warrior 3 spiller du som Jon, en amerikansk soldat på oppdrag i Georgia. CI Games har ikke sagt stort om historien, men vi vet at Jon er på plass både for å gjøre en jobb. Samtidig har han også personlige grunner til å være der. Georgia fungerer fint som et bakteppe for denne typen spill, i hvert fall hvis vi skal dømme fra det vi har sett så langt. Her er tynn skog og steinete landskap krydret med grå hus og sivile som kjører rundt, og du må ikke bli overrasket hvis du støter på en ulv eller flere.

Sniper Ghost Warrior 3

Når det kommer til gameplay er derimot ikke Sniper: Ghost Warrior 3 spesielt nyskapende. Det er inspirert av spill som Far Cry-serien og Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, men det er ikke uten sine egne preg. Merking av fiender fungerer eksempelvis som tidligere, men i stedet for å være nødt til å ha fri sikt kan du la en drone gjøre jobben. Du må imidlertid være forsiktig når du bruker denne, for fienden ser den hvis den kommer for nærme (eller krasjer inn i et tre like ved).

Hver gang du starter et nytt oppdrag får du fort en følelse på hvilken taktikk du bør velge av enten Sniper, Ghost eller Warrior. Vi trenger neppe å gå i dybden på hva de innebærer, men kan si så mye som at du enten ligger på avstand, er dødelig og stille, eller skyter vilt uten å bry deg om å bli sett - som i så mange andre spill. Når du har fullført oppdraget blir du belønnet med poeng som du igjen kan benytte til å oppgradere utstyr og Jon.

Sniper Ghost Warrior 3Sniper Ghost Warrior 3

Den største og viktigste delen av spillet er naturligvis skytingen på god avstand med kikkertsikte og godt liggeunderlag. Her må du hele tiden holde et øye med avstanden til målet, vinden og luftfuktigheten. Øverst på skjermen får du en anslått bane for prosjektilet, så du står ikke helt uten hjelp når du sikter. Til slutt må du holde pusten (!) og håpe at beregningene stemmer. Det er veldig tilfredsstillende å legge seg ned med 500 meter til målet og sørge for at alt stemmer før jeg klemmer inn avtrekkeren.

Grunnmuren som Sniper: Ghost Warrior 3 bygger på er solid nok. Her er det mange spennende ideer og spillmiljøene er vakre og interessante å utforske. De ulike spillestilene byr på god underholdning, men Warrior-rollen er litt utfordrende foreløpig. Hvis CI Games får finpusset spillet og satt sammen pakken med en god nok historie kan dette bli et godt spill til neste år. Ambisjonene er i det minste høye. Sniper: Ghost Warrior 3 slippes 27. januar 2017.

HQ

Relaterte tekster

2
Sniper Ghost Warrior 3Score

Sniper Ghost Warrior 3

ANMELDELSE. Skrevet av Magnus Groth-Andersen

Sniper Ghost Warrior-serien er tilbake med et tredje forsøk på å komme seg over grensen for middels, men dessverre lykkes ikke CI Games denne gangen heller...

0
GR Live tester Sniper Ghost Warrior 3

GR Live tester Sniper Ghost Warrior 3

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

CI Games slapp i dag deres Sniper Ghost Warrior 3 (anmeldelsen vår kommer om noen veldig få strakser), og til tross for at vi ikke nødvendigvis er spesielt imponerte har...



Loading next content