Norsk
Gamereactor
forspill
Prey

Vi har sett på Prey - spillet der du kan forvandle deg til en kaffekopp!

Glem alt du trodde du visste om Prey 2. Det neste spillet er bygget opp på nytt fra grunnen av og det fremstår som både unikt og spennende...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det hersker ingen tvil om saken. Prey er et kult navn for et spill. Faktisk er det så kult at Bethesda valgte å holde merkevaren i live, på tross av middels suksess for det første spillet og en oppfølger som aldri ble noe av. Men vi er ikke her for å snakke om fortiden, men for å fortelle om inntrykkene fra det nye Prey. Det er utviklet av Arkane Austin og deler ikke så mye med Prey 2-prosjektet utover navnet. Det er fortsatt et skytespill, et FPS, men utover dette er det meste endret.

HQ

Nye Prey er satt til en romstasjon. Det er dermed ikke snakk om en helt åpen verden, men stasjonen er stor nok til at Prey føles mer åpent enn storebror Arkane Studios' Dishonored. Dessuten er det skikkelig pent, med en solid porsjon overdådighet og luksus blandet inn i designet. Underveis la vi merke til detaljer som gullbelagte gelendre i trappene (på en romstasjon!) og andre små detaljer som sendte tankene til de mest fornemme strøkene i Dunwall fra nettopp Dishonored.

Men dette er slett ikke Dunwall ellers. Lang ifra. Både steampunken og den viktorianske stilen er borte, til fordel for verdensrommets altoppslukende mørke. I tillegg kommer en mystisk utenomjordisk fiende og andre hemmeligheter studioet ikke vil røpe foreløpig. Det visuelle designet er definitivt unikt, og gjør det vanskelig å sammenligne Prey med andre spill på dette områder. Om noe har spillet et hint av Soma i seg, men det er så nærme vi kommer. Arkane har gjort en formidabel jobb med å skape noe som føles unikt og annerledes samtidig som man aldri glemmer at dette er sci-fi i verdensrommet.

Dette er en annonse:

For det er noe særdeles utenomjordisk med dette spillet, og etterhvert som demoen rullet videre fikk vi se noen av de mer utviklede fiendetypene. Sent i demoen dukket det opp et vesen kalt en "Phantom", som tilsynelatende kunne endre form. Det kunne altså skjule seg blant livløse gjenstander eksempelvis forkledd som en stol. Ettersom våpen og ammunisjon er nokså sjelden vare på romstasjonen blir disse vesenene utfordrende å ta hånd om. Heldigvis forklarer Arkane at det vil være andre måter å løse problemer på utover våpnene.

PreyPrey
HQ

Én mulig løsning på mange av problemene er imidlertid et slags våpen,. Det kalles "Gloo Gun". Med denne denne pistolen kan du fryse fiender så de ikke klarer å bevege seg, før du tar livet av dem med noe mer dødelig. Samtidig blir også Gloo Gun et verktøy for å løse gåter, og i demoen fikk vi blant annet se at pistolen kunne nøytraliserer flammene fra en gassledning som var lekk. Pistolen sprøyter ut et slags skum, og dette skummet kan også brukes til å danne avsatser man kan klarte på. Dermed kan man nå steder som ellers ville vært utenfor rekkevidde.

Dette er en annonse:

For øvrig er Gloo Gun bare ett av knepene Arkane Austin har på lager. Et annet eksempel er Mimic-evnen, som du adopterer fra romvesenene på ett eller annet tidspunkt i handlingsforløpet. Hvordan det skjer vet vi ikke, men Mimic gir deg uansett evnen til å endre form til diverse gjenstander. I demoen så vi dette i aksjon da spilleren endre form til noe så simpelt som en kaffekopp. Da ble man liten nok til å komme seg gjennom ventilasjonsanlegget. Deretter ble "Kinetic Blast"-evnen tatt i bruk for å blåse spilleren opp til et høyere nivå på brettet, og vi kunne konstatere at det vil være mange forskjellige evner å lære seg her som i Dishonored-serien

Det finnes selvsagt en masse evner vi ikke har fått se ennå, og du kan regne med at de alle skal oppgraderes gjennom spillets gang. Du får tilgang til oppgraderinger og ferdigheter, som kalles Neuromods, via en enhet du har plantet i øye ditt, og de vil uten tvil komme til hjelp på reisen. Samtidig advarer Arkane om at bruk av spesialegenskaper kan føre til uønsket oppmerksomhet.

Prey

Ellers er det mye som er uvisst her, som i hvilken grad vektløshet vil spille en rolle underveis. Innsiden av romstasjonen, som har kunstig skapt tyngdekraft, vil være mer åpen enn de lineære oppdragene i Dishonored, og vi fikk inntrykk av at strukturen vil være liknende den vi finner i Metroidvania-spilll. Enkelte områder vil med andre ord være utenfor rekkevidde frem til man har verktøyene eller evnene man trenger, og vi fikk også inntrykk av at noen områder kan nås fra utsiden av romstasjonen. Vi er imidlertid usikre på hvor mye man kommer til å ferdes ute i det store intet.

Det vi derimot vet er at det vil være andre mennesker inne på romstasjonen. Disse folkene har sine egen historier å fortelle og sine egne problemer du kan hjelpe dem med. Vi forventer dermed en blanding av historieoppdrag og valgfrie sidespor underveis. Vi kan imidlertid ikke si noe sikkert, ettersom Arkane holder kortene så tett til brystet foreløpig. De har ikke lyst til å røpe for mye for tidlig, og med slippdagen satt til en uspesifisert dato i 2017 har de strengt tatt tid til å være hemmelighetsfulle en stund til. Nysgjerrigheten vår har de uansett pirret allerede.

Faktum er nemlig at vi allerede ser veldig frem til Prey, og vi kommer til å stille inn radaren på dette når vi er ferdige med Dishonored 2 til høsten. Spillet har en unik og spennende stil, og vi har allerede sett mange interessante mekanikker. Vi forlot Prey-presentasjonen på Quakecon 2016 med utpreget mersmak. Vi hadde sett noe med veldig godt potensial, og vi tviler sterkt på at dette spillet vil forsvinne ut i ingenting slik Prey 2 gjorde.

HQ

Relaterte tekster

2
PreyScore

Prey

ANMELDELSE. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Når alt er stille og rolig er Prey virkelig et spill som bare må oppleves, men så snart slåssingen starter viser det svakhetene sine.

0
Klokken 16 på GR Live - Prey Mooncrash

Klokken 16 på GR Live - Prey Mooncrash

NYHET. Skrevet av Suzanne Berget

Det kom som litt av en overraskelse da Bethesda kunngjorde at det kommer en utvidelse til Prey, og overraskelsen ble bare større da de avslørte at den ble lansert samme...



Loading next content