Norsk
Gamereactor
forspill
Quake Champions

Første titt på Quake Champions

En av bransjens største skytespillserier forbereder seg på comeback, og selv om vi ikke fikk teste det selv ga Quake Champions mersmak under årets QuakeCon...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Da Tim Willits introduserte Quake Champions under årets QuakeCon, var han på rimelig sikker grunn da han understreket at spillet blir hurtig. - Vi vil alle være raske, forklarte han, og publikum nikket anerkjennende. For vi vil jo være hurtige, ikke minst når vi snakker om et spill som dette. Quake er hurtig action, og hensikten bak Quake Champions er å gjenskape magien fra seriens røtter i et moderne lys. Ikke ulikt nyversjonen av Doom, altså. De traff spikeren på hode forrige gang, og vi har derfor stor tro på at også dette kan bli et knakende godt spill. Grunnformelen er tross alt knallgod.

HQ

Willits fortsetter å fri til publikum, og forklarer at Champions vil "gå i hastigheten du forventer". Deretter kommer den første gameplay-videoen opp på storskjermen og hektisk action er mildt sagt et beskrivende begrep for den. Dette gjelder uansett hvilken figur man spiller med, så hvis du foretrekker taktiske skytespill med lavere tempo vil ikke dette være noe for deg.

Men ellers da? Hva mer kan vi forvente utiver raske bevegelser? Kort fortalt skal id Software gi oss nye figurer, heftige "rocket jumps" og et gjensyn med "den hellige treenighet". I Quake-sammenheng betyr dette rakettkaster "rail gun" og "lightning gun". Alle tre var i aksjon bak lukkede dører på QuakeCon, og alle sammen hadde bra trøkk. I tillegg skal spillet selvsagt også ha helt nye våpen å skryte av, men disse sparer utviklerne til en senere anledning.

Dette er en annonse:
Quake Champions

Noe de derimot ønsket å prate om var Champions-undertittelen. Det nye Quake-kapitlet følger nemlig trenden blant skytespillene fra de siste par årene, ledet an av Blizzards Overwatch. Tydelig definerte klasser er i vinden om dagen, og til og med Call of Duty-serien har begynt å ta det innover seg. Derfor kom det ikke som noen overraskelse at Quake Champions vil inkludere omlag et dusin vidt forskjellige helter å spille som, med enda flere planlagt for lansering når spillet har vært ute en stund.

Samtidig er nok ikke forskjellen mellom figurene like stor om i eksempelvis Overwatch, ettersom fokuset på hastighet er så stort her på tvers av dem alle. Anarki-klassen kan eksempelvis hoppe skyhøyt, men det samme er også mulig hvis man spiller som Ranger og bruker rakettkasteren til å skyte seg opp og frem. Faktisk så det bemerkelsesverdig likt ut side om side, selv om det var en subtil forskjell. De mest vesentlige forskjellene mellom klassene kommer derfor ikke fra bevegelsesfriheten, for den er god over hele linja, men fra egenskapene deres. For å bruker Ranger som eksempel igjen er det jo mer krevende å hoppe langt og høyt når man må bruke rocket jump-teknikken, kontra Anarki som kan hoppe vanlig, men Ranger vil til gjengjeld ha tyngre skyts tilgjengelig når han kommer frem Det er slike ting som vil skille heltene fra hverandre, ved siden av ulikt utseende, naturligvis.

HQ
Dette er en annonse:

Willits fortale oss om sin favorittfigur å spille med, som har det foreløpige navnet "Galina". Hun kan kaste ut hendige helsepakker, og dermed fylle en salgs "Medic"-rolle. Videre har han sansen for den klassiske Ranger-klassen, og hans evne til å transportere seg til punktet han kaster sin Dire Orb til. Willits liker dessuten også "Nyx", "Visor" og "ScaleBearer". Nyx har en "Ghost Walk"-egenskap som fungerer akkurat slik man skulle tro utfra navnet, men den kan kontres av "Wall-Piercing Sight"-evnen til Visor. ScaleBearer har på sin side en mektig "dash"-egenskap kalt "Bull Rush", som fort kan være dødelig for spillere som oppdager faren for sent. Totalt sett viste id Software frem åtte klasser på QuakeCon, mens de snakket om fire og forklarte at betaen vil ha tolv. Samtidig har de ikke bestemt seg for det totale antallet helt ennå.

Det stadig voksende figurgalleriet vil utvilsomt modernisere Quake-opplevelsen, samtidig som særpreget til serien skal bevares. Eksempelvis kommer det ikke til å være noen muligheter for å endre "loadouts" eller å gjøre andre endringer i forkant av en match. Det er ingen begrensninger på hvilke våpen du kan plukke opp, men alt avhenger av hva du finner som pickups på kartet. Det er imidlertid mulig å plukke opp våpnene til falne fiender.

Når det gjelder brettdesignet vil nok dette falle i smak hos fansen. Stilen er en blanding av gotisk og science fiction, med en anelse "Lovecraftian"-skrekk for å binde alt sammen. Vi fikk se to forskjellige kart, der det ene hadde navnet "Blood Covenant". Ifølge Willits er det basert på det klassiske "Camp Grounds"-kartet, og i likhet med det andre kartet formelig skrek det Quake av omgivelsene. Det sørget elementer som det onde, forvokste øyet og den katedrallignende arkitekturen for.

Quake ChampionsQuake Champions

Når det er sagt var denne første titten på Quake Champions nokså begrenset. Vi fikk veldig lyst til å prøve spillet selv, men dette er tydeligvis ikke id Software helt klare for ennå. Foreløpig har de bare gitt proffe spillere sjansen til å prøvespille, for å høste inn deres verdifulle tilbakemeldinger. For vår del er det imidlertid trist, for det hindrer oss i å si noe særlig konkret om spillet foreløpig. Alt vi kan si er at det ser ut som Quake, høres ut som Quake og har "Quaketastic" tempo, men vi kan ikke garantere at det også føles som Quake når man spiller det selv. Det får vi først greie på til neste år, når utviklerne har kommet langt nok i prosessen til å la kyniske kritikere som oss få prøve seg.

Ikke desto mindre ser dette lovende ut. Elementene som kjennertegner Quake er på plass, og det er forsatt masse tid igjen til å polerer og sørge for Quake-følelsen. Vi vet også at utviklerne har seriens rike arv innen esport å lene seg på, og at ambisjonene er å skape noe som kan utfordre de andre gigantene på dette området. Det største spørsmålet er nok hvorvidt den gjennomsnittlige spilleren har beveget seg vekk fra opplevelsen Quake Champions forsøker å formidle. Nyversjonen av Doom har imidlertid gjort det svært bra, noe som tyder på at folk er sultne på spill som blander nostalgi med moderne design.

HQ

Relaterte tekster

0
Team Liquid og t9clawz seiret på QuakeCon

Team Liquid og t9clawz seiret på QuakeCon

ESPORTSTEKST. Skrevet av Suzanne Berget

I helga fant QuakeCon sted, arrangementet til Bethesda hvor de snakker om kommende spill (blant annet Doom Eternal og Rage 2), og arrangerer turnering i Quake Champions....



Loading next content