Norsk
Gamereactor
forspill
Dirt 4

Sniktitt: Vi har kjørt noen etapper i Dirt 4

Litt overraskende var det at Codemasters bestemte seg for å annonsere en oppfølger til det hyllede Dirt 3, og vi lurer på om det ikke egentlig er Dirt Rally 2...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ
HQ

Dirt Rally er et veldig, veldig bra spill. Det har blitt hyllet av en nærmest unison presse så vel som fornøyde spillere, og det med god grunn. Jeg har spilt det daglig siden konsollanseringen, og det er utvilsom et av mine favorittspill innen racingsjangeren. Det er dog veldig vanskelig, spesielt for de som ikke pleier å spille simulatorspill. Dirt Rally har fått et rykte på seg for å være for kjernespillere og andre som vil investere mange timer i å lære seg om vektfordeling, underlag og ulike kjørestiler. Slik fungerer simulatorer, og dette vet naturligvis Codemasters.

Under presentasjonen av spillet i et lokale i London sier Paul Coleman at selv om Dirt Rally var en stor suksess, så angret studioet på at de ikke gjorde det mer tilgjengelig for de store massene. Tanken bak Dirt 4 er det skal passe for alle. Uansett om du er en arkadespiller eller simulatorproff, vil du kunne justere spillopplevelsen etter ditt nivå. Senior Executive Producer hos Codemasters, Clive Moody, beskriver det slik:

"De aller fleste kan ikke kjøre en rallybil i 100 kilometer i timen på en vei som eksempelvis den i det klassiske Monte Carlo-rallyet. Det viktige er at vi elsker rally, og vi vil at som mange som mulig skal få sjansen til å gjøre det samme og at de skal like spillet vårt. Det var ikke noen vanskelig avgjørelse etter at vi så mottakelsen til Dirt Rally. I Dirt 4 beholder vi alt fra dette, men vi vil også gjøre det mer tilgjengelig for et større publikum."

Dette er en annonse:

Dirt 4 er altså like mye en oppfølger til Dirt 3 som Dirt Rally, i hvert fall er det lett å tro det i begynnelsen.

Dirt 4

I Dirt 4 har du to ulike grunninnstillinger å velge mellom for å tilpasse vanskelighetsgraden. "Simulation" er som Dirt Rally med et par forbedringer, mens "Normal" er for de som vil at det skal føles som Dirt 3. Tanken er at spillerne skal få lyst til å bli bedre, og deretter skru opp vanskelighetsgraden etter hvert. For å hjelpe til har utviklerne lagt til en ny og bedre rallyskole der teori og praksis skal gi deg sjansen til å bli en bedre sjåfør. En slik skole manglet dessverre i Dirt Rally, så dette er gode nyheter. Det viktigste er uansett hvordan det føles å spille, og det kommer jeg til nå.

I pre-alpha-versjonen vi fikk teste i London kunne vi velge mellom begge vanskelighetsgradene og to biler, og kjøringen fant sted i Australia. Jeg valgte normal, og deretter fikk jeg velge blant en rekke andre innstillinger som justerte vanskelighetsgraden ytterligere. Som vanlig i slike spill er det snakk om grader av hjelp, og jo mindre hjelp jo mer poeng får man. Etter litt vurdering mellom gamer, racer, pro og fearless, satte jeg meg i en Subaru WRX STi NR4 med pro-innstillingene. Som en følge av de nye WRC-reglene som tillater flere hestekrefter, burde vi kunne oppleve høyere hastigheter, men fraværet av asfalt under min testrunde sørget for at jeg ikke merket så mye til dette.

Dette er en annonse:

Min første reaksjon var at dette føltes enklere enn Dirt Rally, men uten at det var like arkade-aktig som Dirt 2 eller Dirt 3. Det krevde mye konsentrasjon å holde bilen på veien, men det var enklere å få stabilisert bilen, bremsene var enklere å håndtere og feilene min ble ikke like hardt straffet som i Dirt Rally.

Den høyeste vanskelighetsgraden på normal, Fearless, var ikke tilgjengelig, så jeg valgte simulasjon på min andre runde. Der føltes spillet akkurat som Dirt Rally. Etappene jeg kjørte i Australia føltes mer dynamiske enn de fra tidligere spill i serien. Der møtte jeg av og til på droner som fløy farlig nærme bilen min, og det dukket opp en advarsel om at det sto en haverert bil i veikanten lenger fremme.

HQ
HQ

Kvaliteten i gameplayet fra Dirt Rally er intakt, og i tillegg har det blitt enklere for "vanlige" folk å oppleve simulatorrally på sitt beste. Innhold som rally og rallycross er fortsatt med, samt historiske rally-løp og Landrush. Sistnevnte er buggys og større biler som konkurrerer litt mer skittent på en liten bane. Denne modusen kjenner du sikkert igjen fra tidligere Dirt-spill, men det er også den eneste tydelige referansen til gamle spill. Her finnes ikke noe Gymkhana, rennende spraylakk, neonfargede menyer eller ekstremsportutøvere som sier noe tøft hver gang jeg passerer en konkurrent. Det hele minner mer om Dirt Rally og dets pene, stilrene og tydelige menyer.

Skal jeg dømme etter hva jeg fikk se handler Dirt 4 om selve kjøringen, slik det skal være. Dessverre fikk jeg ikke teste rallycross, men det er jo lov å tro at det vil fungere på samme måte som i Dirt Rally. Det så imidlertid ikke ut til at Hill Climb er en del av pakken, noe jeg synes er synd. Dirt 4 får en fullverdig karrieremodus, men per dags dato er også det alt vi vet om den.

Dirt 4

En av de større nyhetene i Dirt 4 er Your Stage. Her skal vi få lage egne baner som du vil kunne konkurrere på. Et viktig element i rally er å kunne etappenes utforming og underlag, noe som kan gi deg som skaper av en etappe en liten fordel. Du vil få bygge etapper i Australia, Sverige, Michigan i USA, Spania og Wales.

"Your Stage" genererer automatisk nye etapper på disse områdene, men det er du som bestemmer lengden og hvor vanskelig det skal være å ta seg over målstreken. Dette er et interessant tilskudd der man på en måte kjører i blinde ved første gjennomkjøring (selv om kartleseren fungerer her også), for ingen har hatt mulighet til å lære seg disse utenat gjennom årenes løp. Det kan bli lagt til flere land i fremtiden, men Clive Moody sier at det ikke har noen konkrete planer ennå.

Det tekniske ser ut til å ha fått en aldri så liten oppgradering. Simulatorer pleier ikke å skryte av rå grafikk, for kreftene blir som regel distribuert til beregningene i bilfysikken. Dirt 4 kjører i 1080p med 60 bilder i sekunder på alle plattformer. Jeg spurte om hvordan det ligger an med PS4 Pro-støtte, men Codemasters svarte vagt at de ser på saken. Som en trøst kan jeg bekrefte at lyden fortsatt er fryktelig god, og det gjelder alt fra grus som treffer understellet og motorlyder til kartleseren som lyder veldig konsentrert.

Dirt 4

Under tilstelningen i London fikk jeg snakke litt med Petter Solberg, som har en rolle som både rådgiver og talsperson, og han kunne fortelle at sønnen hans har trent med Dirt Rally før ekte konkurranser (med varierende resultat). Petters og Codemasters' lidenskap for rally gjennomsyrer Dirt 4, og det merket jeg fra det første menyvalget til den første målpasseringen.

Dirt 4 er fortsatt en simulator av samme kaliber som Dirt Rally. Det er ikke en direkte oppfølger til Dirt 3, og det er heller ikke et billig kompromiss. Det er i stedet et spill for de aller beste spillerne, samtidig som det gir resten en mulighet til å lære seg teknikker, begreper og kjørestiler. Basert på det jeg fikk se og teste har jeg ingen grunn til å tro at Codemasters ikke vil lykkes med denne oppskriften. Jeg tror at de vil bygge videre på Dirt 4 i fremtiden, og alle som ble avskrekket av Dirt Rally kan begynne å glede seg forsiktig til dette.

HQ

Relaterte tekster

3
Dirt 4Score

Dirt 4

ANMELDELSE. Skrevet av Daniel Andersen

Dirt Rally var en revolusjon innen kjøring av møkkete bil på svingete veier. Nå er tiden inne for oppfølgeren, og den tar oss tilbake til den originale Dirt-serien. Her er Dirt 4.

0
Dirt 4s Paul Coleman om motor- og esport

Dirt 4s Paul Coleman om motor- og esport

ESPORTSTEKST. Skrevet av Mike Holmes

Motorsport vokser hele tiden, men det er ligger fortsatt bak andre sjangere når det kommer til popularitet. Det er imidlertid mange selskaper og studioer som har tatt...

0
To timer med ratt og pedaler i Dirt 4

To timer med ratt og pedaler i Dirt 4

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Gamereactors spanske redaktør hevder at han foretrekker ratt og pedaler i bilspill, så vi ga ham to timer sammen med Dirt 4 og Fanatec ClubSport V2.5 base + V3. Her...

0
Vi snakker med Codemasters om Dirt 4

Vi snakker med Codemasters om Dirt 4

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Vi fikk nylig sjansen til å slå av en prat med Dirt 4-utvikleren Clive Moody på tomannshånd. Han ser sjefsprodusent hos Codemasters, og vet hva han snakker om når det...



Loading next content