Norsk
Gamereactor
forspill
Destiny 2

Vi har testet Destiny 2

Bungie og Activision fløy oss til Los Angeles for å spille Destiny 2, og vår egen guardian forteller her hvor bra oppfølgeren ser ut til å bli...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ
HQ

Jeg hater virkelig å fly, men da tilbudet om å få teste Destiny 2 dukket opp trosset jeg flyskrekken. Trygt fremme i LA sto jeg sliten og nervøs foran dørene til Jet Center. For første gang skulle vi få se gameplay fra Bungies nye, og jeg ville virkelig at det skulle se så bra ut som jeg forventer fra en oppfølger. Etter åtte timer var jeg ikke bare fornøyd, jeg var overbevist om at Destiny 2 kommer til å bli skikkelig bra.

Først sitter vi gjennom en times presentasjon, og i der får vi servert utgangspunktet for handlingen i Destiny 2. Tårnet i den siste trygge byen blir invadert av den fiendtlige rasen Cabal, for de skilpadde-aktige romvesnene synes det er deres tur til å forvalte kraften menneskeheten har fått gjennom The Traveler (den store kula som henger over byen). De bomber derfor alt sønder og sammen. I et tappert forsøk på å forsvare byen ser vi gamle kjenninger som Cayde-6, Ikora Rey og Zavala gjøre det de kan. Overgangen fra mellomsekvens til gameplay sender en bølge av begeistring gjennom publikum, og jeg registrerer at Destiny 2 ser ut som Destiny. Det skal imidlertid vise seg at det ikke nødvendigvis er noe negativt.

Når jeg så får gripe tak i en håndkontroller og leke meg på egenhånd, føler jeg meg som hjemme nesten umiddelbart. Det er ingen tvil om at dette i bunn og grunn er Destiny, men jeg legger merke til at det hele føles mer dynamisk. Området jeg befinner meg i yrer av liv, det ropes på sambandet, ild og gnister ligger i luften, og følelsen av overhengende fare er veldig til stede. Det føles som Destiny, men oppdraget Homecoming er noe annet enn alt av lignende oppdrag i det første spillet. Fra å hjelpe Zavala stå imot de første angrepsbølgene med hjelp av Titan-boblen hans, via å se Ikora Rey kaste en nova-bombe på et angripende romskip, til å stå ansikt til ansikt med fienden Gaul - alt gir mersmak. Mye mersmak.

Dette er en annonse:
Destiny 2
Destiny 2Destiny 2

Luke Smith er spillregissør på Destiny 2 (lagde også den hyllede utvidelsen The Taken King), og han kan fortelle at dette er laget som en reboot. Tanken er at det skal være tilgjengelig for folk som ikke har spilt Destiny tidligere: "Vi vil skape en verden du får lyst til å være en del av, et sted som er interessant, og som har fantastiske ting du kan gjøre uansett hvilket humør du er i. Det spiller ingen rolle om du er en solospiller, foretrekker samarbeid eller konkurranse, for det skal finnes aktiviteter som passer for deg." Selve strukturen på spillverdenen er forandret mye, med enorme planeter du kan besøke.

På jorden besøker vi "European Dead Zone", som ifølge utvikleren er det største området som noensinne har vært med i Destiny. Her finnes tette skoger, et underjordisk grottesystem og en Red Legion-base man kan ta over. Vi skal også få besøke en av Saturns måner, Titan, som i grunn er helt rensket på overflaten. Nessus er en planet som robotene Vex nesten har fortært i sin helhet, og er nå erstattet med en gigantisk maskin. Vi får også se Io, den siste planeten The Traveler besøkte før kollapsen startet. Dette er også alt vi får se under eventet, men det virker som om Destiny 2 har en mer åpen spillverden enn forgjengeren, og ikke minst et kart du kan bruke for å se hvor du er.

Dette er en annonse:
Destiny 2
Destiny 2Destiny 2Destiny 2

Oppdraget som vises frem heter Homecoming (som jeg også skal få spille senere). De som har investert mye tid i Destiny kommer fort igang med å skyte Cabal-soldater. Destiny 2 spilles nesten nøyaktig på samme måte som forgjengeren, men det har naturligvis blitt lagt til noen nyheter. I skrivende stund er det bekreftet at de to underklassene Striker til Titan og Gunslinger til Hunter vender tilbake, samt at det kommer tre helt nye (mer om disse senere). De gamle klassene har imidlertid fått en liten overhaling, og hver av dem har fått en helt ny egenskap som de kan bruke i tillegg til granat og nærkampangrep.

Hunter-klassen Gunslinger har for eksempel fått en slags unnamanøver som kan brukes i prekære situasjoner. Striker-klassen til Titan har fått en beskyttende vegg, og den nye Warlock-klassen Dawnblade kan skape et helbredende energifelt. Ferdighetene kan også modifiseres med to ulike alternativer. Det helbredende energifeltet kan eksempelvis byttes til et felt som lar deg og dine lagkamerater gjøre ekstra mye skade. En ekstra egenskap til hver klasse legger faktisk til en helt ny dimensjon i Destiny 2, og det blir flere ting å tenke gjennom når du omsider skal sette sammen et perfekt Raid-lag.

Dawnblade-klassen er den eneste nye vi får teste, og den er som nevnt en Warlock. Granatene er de samme som i den gamle Sunsinger-klassen, og de ulike variantene for å hoppe er alle kjente. Superangrepet består av et brennende sverd som gir mye juling i høy fart, gjerne fra luften. De andre to nye spesialangrepene som vises frem er Titan-klassen Sentinel, som er basert på elementtypen void. Forestill deg Captain America, så forstår du hva det er snakk om. Skjoldet brukes til å kaste på fiender, men også til å beskytte mot angrep. Arcstrider er den nye Hunter-klassen, og den minner mye om Arcblade-klassen fra det første spillet, i hvert fall ut fra det vi ser i presentasjonen.

HQ
HQ

Selv om klassene stort sett er kjente, så har oppgraderingssystemet fått seg en makeover. Det er forenklet, og mange av valgene du måtte ta tidligere er nå borte. Bungie vil i stedet at du skal følge en av de to ferdige malene som de har laget. Dette er sikkert ikke noe problem for de fleste, men det fjerner litt av følelsen av kontroll over ens egen klasse.

Etter Homecoming får jeg teste et nytt strike-oppdrag kalt The Inverted Spire, og det føles som et av de bedre strike-oppdragene fra Destiny. Her kjemper jeg meg gjennom møter med både Vex og Cabal på enorme slagmarker, og det ender med en veldig interessant bosskamp. Bungie eksperimenterer stadig mer med mekanikker og en god del plattformelementer, og i dette oppdraget er det ikke noe av "løp fra rom til rom og drep alt"-oppskriften vi kjenner fra tidligere. Vi vet imidlertid ikke hvor mange strike-oppdrag det ferdige spillet vil ha, og det samme gjelder hvor varierte de vil være.

Våpensystemet har også blitt endret. Tidligere hadde vi tre hovedgrupper med flere underkategorier, men nå er det slutt på underkategoriene. Våpnene deles nå inn i "Kinetic" "Elemental" og "Power". I de to første kategoriene kan du ha samme type våpen, med forskjellen at i Elemental-gruppen finnes det våpen ulike element-skader (Solar, Arc og Void). I Power finner vi alle våpen som dreper med et prosjektil, altså skarpskytterrifler, hagler og rakettkastere. Dette betyr i klartekst at hagler og rakettkastere benytter samme ammunisjon. Jeg fikk teste to nye våpentyper (mulig at det kommer flere), og disse var maskinpistoler og granatkaster. Den første er til kamper på små avstander, og den siste er ...vel, en granatkaster bruker du slik du alltid gjør.

Destiny 2
Destiny 2

Før vi går inn på de konkurransebaserte modusene er det verdt å snakke litt om hvordan Bungie har løst problemene med matchmaking. I Destiny var det vanskeligste (og beste) innholdet spart til slutten av spillet, og det sørget for at kun halvparten av spillerne faktisk testet ting som raids. Dette vil utvikleren gjøre noe med, og har derfor implementert det de kaller Guded Games. Dette verktøyet lar deg søke opp klaner som har en ledig plass, men også sjekke ut informasjon om de ulike for å finne en som passer din spillestil. På denne måten kan utvikleren forhåpentligvis fjerne litt av fiendtligheten som kan oppstå på såkalte Looking for Group-sider og vanlig matchmaking.

Luke Smith beskriver det på følgende måte: "Du har kontroll over hvilke spillere som blir med. Vi vil at alle skal vise seg fra sin beste side, og vi trengte et system som tillot det. Dette gjøres via klanflagg, navn og beskrivelser som vil føre til at du finner noen du vil spille med."

"Vi nevnte det ikke under presentasjonen, men vi kommer til å be deg om å godta Guardian Oaths før du kobler deg til Guided Games. Dette innebærer at du har et ansvar for den personen som blir med på et spill. De har kanskje ikke prøvd den aktiviteten dere skal gjennom, så det blir din oppgave å veilede og samtidig vise hva en god Guardian er. Hvis det er du som blir med noen andre, så er det litt som å være på middag hos noen. Hvordan ville du ha oppført deg i så fall?"

Har du en klan som hjelper andre spillere vil dere få belønninger av ulike slag, og jo mer dere gir desto mer får dere tilbake. Vi vet ennå ikke helt hvordan dette skal fungere i praksis, men det høres ut som den absolutt beste løsningen for et spill som dette. Alle som har prøvd å spille et raid sammen med en fremmed uten mikrofon eller vett kjenner til hodepinen det kan forårsake.

Destiny 2
Destiny 2Destiny 2

Så er det endelig tid for litt multiplayer. Under presentasjonen ble vi servert overraskelsen om at all PvP vil være fire mot fire, og vi får se hvordan dette fungerer i den nye modusen Countdown. Dette er en rundebasert modus der det ene laget angriper ved å plante en bombe, mens det andre laget skal forsvare seg eller desarmere. Runden kan også avsluttes ved at hele laget blir drept. Du har nemlig bare ett liv per runde, og selv om du kan bli gjenopplivet av en lagkamerat er dette begrenset til fire ganger.

Det minner litt om Counter-Strike, og det fungerer glimrende. Jeg forstår raskt hvorfor de valgte å stoppe ved fire mot fire, for det gjør kampene mer personlige og intense. Dessuten kan alle kartene balanseres til alle modusene når det alltid er samme antall spillere. Etter noen kamper må jeg innrømme at dette er noe helt annet (på en god måte), og det til tross for at det fortsatt føles som Destiny. Jeg spør Luke Smith om vi kommer til å få se noe til Iron Banner og Trials of Osiris, og det virker som om de vil resirkulere noe: Trials of Osiris kommer til Destiny 2, men det er annerledes sammenlignet med slik det er i dag."

Destiny 2
Destiny 2

Med Destiny 2 tar serien også seg inn på PC-plattformen, og denne versjonen får jeg teste i LA. Kort oppsummert er det en herlig opplevelse. Det krevde litt omstilling for min del å plutselig spille Destiny med mus og tastatur, men stabile 60 bilder i sekundet (vil være åpent for så mye maskinen din klarer når det slippes) er en solid oppgradering fra konsoll. Selve grafikken på PC versus konsoll er ikke nevneverdig forskjellig, men jeg får vite at PCene er innstilt til 4K og medium. Jeg spør hvorfor konsollutgavene er låst til 30 fps, og det forklares på følgende måte: "På Playstation 4 Pro bruker vi kreftene til 2160p, og da var det ikke nok til 60 fps."

Destiny 2 føles veldig kjent, men det er altså ikke nødt til å være negativt. De aller fleste er enige om at gameplayet i det første spillet satt som et skudd, og at det var andre områder som innhold, historiefortelling og figurutvikling at det sviktet. Destiny 2 føles svinaktig bra når det kommer til spillkontroll, morsomme våpen og spilling i høyderetningen. Det vi fikk se av historien i både mellomsekvensene og historieoppdraget lover dessuten godt, og utforskningen på de ulike planetene kan bli veldig interessant.

Tiden vil vise om det lever opp til førstinntrykket, men Bungie ser ut til å ha justert mye uten å fjerne grunnlaget som gjorde det første spillet så bra. Senere i sommer kommer det en beta, og deretter er det klart for lansering (PC kommer senere på et ubestemt tidspunkt). Jeg var spent i forkant av presentasjonen, men nå er jeg ikke urolig for Destiny 2 i det hele tatt.

Destiny 2Destiny 2Destiny 2Destiny 2
Destiny 2Destiny 2Destiny 2Destiny 2
Destiny 2Destiny 2Destiny 2Destiny 2

Relaterte tekster

0
Destiny 2: ForsakenScore

Destiny 2: Forsaken

ANMELDELSE. Skrevet av Kim Orremark

Destiny 2 er på vei inn i det andre året sitt. Kim har spilt nesten 90 timer med Forsaken og er klar til å avsi sin dom...

6
Destiny 2Score

Destiny 2

ANMELDELSE. Skrevet av Kim Orremark

Kim elsket Destiny, så han hadde enorme forventninger til oppfølgeren. Heldigvis mener han at spillet virkelig leverer.



Loading next content