Det er mye som har forandret seg siden The Elder Scrolls Online ble sluppet til PC i 2014. Den gang måtte man betale et månedlig beløp, noe som ble fjernet etter et års tid. Samtidig slapp utvikleren også spillet til PS4 og Xbox One, men da under det nye navnet Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited.
Etter som årene har gått har vi sett mye nytt innhold, men det er først nå at den første utvidelsen slippes. Elder Scrolls Online: Morrowind legger til Vvardenfell-kontinentet, hvor både nye og gamle spillere kan besøke så fort den slippes - dette takket være skaleringssystemet som ble implementert med One Tamriel-oppdateringen. Spillets fiender skaleres nemlig etter spillerens figur, og dette gjør innholdet tilgjengelig uansett hvilket nivå du er på.
Det er en gigantisk utvidelse, og her finner du hele området fra det opprinnelige The Elder Scrolls III: Morrowind. Bethesda lover over 20 timer med nye oppdragm hvilket nesten dobler spillets nåværende størrelse. Det vil også bli introdusert en ny helt i form av Warden-klassen, og dette er altså den første nye siden lanseringen. Warden kommer med en ny spillestil med fokus på naturmagi og kontroll av dyr, noe som gir ESO en mer tradisjonell Hunter-lignende klasse slik vi kjenner fra andre nettrollespill som World of Warcraft.
PvP-delen i Elder Scrolls Online har alltid fokusert på store slag mellom de ulike faksjonene i spillet, mer her vil vi få nye elementer. De enorme kampene tar veldig lang tid, og det er kanskje ikke alltid man har lyst til å starte noe sånt hvis man bare skal spille litt. Derfor blir den såkalte Battlegrounds lagt til, som består av tre lag med fire spillere som skal kjempe mot hverandre. Her finner vi kjente moduser som Team Deathmatch, Capture the Flag og Domination.
Det finnes også gode nyheter til deg som liker å samarbeide med andre spillere, for det nye Trial Halls of Fabrication er på plass med lansering. Denne er lagt til Clockwork City, og selv om vi ikke har rukket å se så mye fra prøvelsen, så vet vi at den vil kreve et lag bestående av tolv spillere. Det vil også komme flere public dungeons hvor spillere sammen skal kjempe mot vriene fiender.
The Elder Scrolls Online: Morrowind slippes 6. juni, så mange av oss har allerede testet den via betaen. Som kjent har Champion-systemet blitt kraftig redusert i styrke, og dette har fått mange veteraner til å klage. Zenimax Online Studios har nemlig innsett at systemet var altfor kraftig, og de ødela balansen mellom gamle og nye spillere. Dessverre er det mange som har brukt mye tid på å nå det høyeste nivået, men med den justeringen føler mange at de har kastet bort tiden. Det er forståelig, men forhåpentligvis ender det i en mer balansert spillopplevelse.
Det har også blitt balansert på andre områder, for med innføringen av Warden-klassen har Templar-klassen blitt nedjustert. Warden er en ganske sterk klasse, men har også mange av de samme egenskapene som Templar. Dette var i hvert fall tilfellet under betaen. I dag slippes som kjent den ferdige utvidelsen til alle som har forhåndsbestilt, og da kommer svaret på om ting som balansen mellom Templar og Warden har blitt justert mer - i den ene eller andre retningen.
Alle nyhetene til tross, dette er i bunn og grunn mer av det samme. Den største forskjellen finner vi i PvP, der spillere som liker å kjempe mot andre uten å måtte sette av hele kvelden kan ha det gøy.
Du kan også nyte Morrowind helt alene. Dette er et nettrollespill, noe som vanligvis betyr mange spillere online i samme verden samtidig, men du kan nyte historien som om det var en singleplayer. Du er heller ikke nødt til å ta dungeons eller duellere mot andre spillere, og man går ikke nødvendigvis glipp av noe selv om man overser folk i spillet. Har du en venn som du liker å dele spillopplevelser med, så kan dere sammen spille gjennom hele historien.
Utvidelsen tilfører nytt innhold for alle typer spillere, og alle vil finne noe å gjøre uansett hvilke preferanser de har. Vi gleder oss til å utforske Vvardenfell enda en gang, og du kan se frem til en anmeldelse i løpet av de neste par ukene.