Norsk
Gamereactor
forspill
A Way Out

A Way Out - spillet du ikke kan fullføre alene

Josef Fares tok oss med storm under EAs pressekonferanse, og våpenet han brukte var A Way Out. Vi har testet litt av spillet...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ
HQ

For to år siden så vi en demo til det som den gangen ble kalt Hazelight. Til stede var Brothers: A Tale of Two Sons-skaperen Josef Fares, og han fortalte at han hadde startet et nytt studio som skulle til å begynne med et nytt spill. Teaseren vi fikk se var veldig kort, og bestod av to figurer som satt på et tog de angivelig hadde hoppet på i fart. Hazelight viste seg å være navnet på studioet, og spillet vi så het A Way Out - et spill som kun kan gjennomføres ved å være to personer (online og offline).

Under pressekonferansen i helgen ble vi introdusert for rollefigurene Vincent og Leo. De utgjør en duo av to veldig ulike mennesker, men de må samarbeide for å bryte ut av fengselet. Dette er kun starten på historien, og foreløpig vet vi ikke hvorfor de fortsetter å holde sammen etter at de flykter. Josef Fares ville naturligvis ikke røpe noe om plottet til oss, men det er kanskje like greit. Det som er åpenbart er at Vincent og Leo har ulik bakgrunn og motivasjon for å gjøre det de gjør, og dette skaper et dynamisk forhold.

A Way Out
Dette er en annonse:

Spillet må spilles i co-op, og det utelukker den tradisjonelle hopp inn/hopp ut-formelen. Uansett om du spiller lokalt eller online, vil spillet alltid split-screen ettersom dette er viktig for historien. Denne fortelles slik at du trenger begges perspektiv, og det gir spillet noe unikt, noe du ikke finner andre steder. Fares sier rett ut at de som vil ha en vanlig flerspiller kan spille noe annet. Dette er ikke spill som forsøker å treffe bredt, og det alene gjør A Way Out annerledes.

Før vi får teste spillet selv, viser Fares oss en sekvens fra et sykehus der de to igjen skal flykte fra politiet. Denne viser at det ikke er split-screen hele tiden slik vi først ble fortalt, men heller overlater hele skjermen til figuren det handler om. De to flykter på veldig forskjellige måter, og ingen ting ser ut til å bli brukt to ganger. Den ene flukten ender eksempelvis i en sideskrollende beat 'em up, noe som skjer kun én gang i hele spillet. Originalt og kreativt.

HQ

Bak lukkede dører hos EA Play fikk vi teste en kort demo som var lagt til en bensinstasjon kalt Roy & Roger's. Vincent og Leo trenger penger, og de ser seg nødt til å rane stasjonen. Utfordringen er at de kun har ett våpen, så spillerne må bli enige om hvem som skal ha dette i tillegg til å legge en plan. Leo foreslår den raskeste veien, mens Vincent vil gå en mer forsiktig frem. Vi blir enige om å gi våpenet til Vincent. Her er det lett å tenke at spillet er bygd opp rundt lignende valg som dette, men det er ikke tilfellet. Spillet ønsker å gi dere kontrollen, og selv om de to har ulike personligheter betyr det ikke at det alltid vil være kun to fremgangsmåter.

Dette er en annonse:

Leo og Vincent går inn på stasjonen, og vi avleverer noen mindre trusler til kundene for å få dem til å gå ut. Vi sørger også for at telefonen ikke er tilkoblet, og etter hvert er vi klare til neste steg. Pistolen fiskes frem, og ranet er igang. Det viser seg imidlertid at pengene er på bakrommet, så Leo går den veien. Han blir angrepet av en ventende ansatt, og Vincent blir nødt til å komme til unnsetning. Dette etterlater kassemedarbeideren uten en pistol i ansiktet, så hun finner frem hagla - deretter eskalerer situasjonen, for å si det mildt. Leo lykkes med å ta fra henne hagla, men vi har ikke noen mulighet til å skyte henne. Dette er nemlig ikke et spill om to massemordere, og det er litt forfriskende at historien overstyrer valgfriheten i slike øyeblikk. Dessuten sørger det for at de to rollefigurene er tro mot seg selv både i filmsekvensene og i gameplayet.

A Way Out

I løpet av vår tid med spillet nevner Fares et slags mantra til alle journalistene i rommet, og det er at hvis spillet ikke ender opp som en fullstendig annerledes opplevelse kan vi reise til Sverige og gi ham en på trynet. Han stoler på produktet sitt, og fra hva vi har sett har han god grunn til det. A Way Out gir oss en klar følelse av at det skiller seg ut, og det er ingen tvil om at vi er spente på det ferdige spillet.

HQ

Relaterte tekster

4
A Way OutScore

A Way Out

ANMELDELSE. Skrevet av Suzanne Berget og Odd Karsten Svartaas

Suzanne og Odd Karsten har blitt hardbarka kriminelle, og bryter seg ut av fengsler som om det skulle vært barnehager. Men hva skjer egentlig når de har funnet veien ut?



Loading next content