Norsk
Gamereactor
forspill
Call of Duty: WWII

Historieinntrykk fra Call of Duty: WWII

Vi fikk se historiedelen i bevegelse på E3, og hvis det vi så stemmer vil WWII virkelig revitalisere skytespillserien...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ
HQ

Call of Duty: WWII fikk mye positiv oppmerksomhet da det ble avduket tidligere i år, og mye av gleden skyldtes at serien går tilbake til røttene. Enspillerdelen vil naturligvis være en stor del av pakken, og vi fikk en kort presentasjon av denne i Los Angeles. Der var Glen Schofield og Michael Condrey fra Sledgehammer Games på plass for å prate om inspirasjonskilder, blant annet.

Vi fikk vite at historiedelen fokuserer på First Infantry Division, og at det handler om den multinasjonale sammensetningen av soldater fra de allierte landene. Historiedelen forteller disse soldatenes individuelle historier, men det ble ikke avslørt hvor mange vi vil få servert i spillet. Det er uansett fint å se at de personlige historiene får plass i en så stor krig, for det fortjener de. På dette område kommer dessuten utviklerens omfattende research til sin rett.

Call of Duty: WWII
Dette er en annonse:
Call of Duty: WWIICall of Duty: WWIICall of Duty: WWII

Brettet, eller oppdraget, vi fikk se ga spilleren i oppgave å nå en kirke i en liten landsby, for der fantes det et bra utkikkspunkt som kunne gi de allierte en fordel. Fremme i kirketårnet avfyrte spilleren noen skudd mot fienden, men de svarte med å jevne hele kirken med jorden. Her var det ikke så historiefortelling å spore, men tonen ble satt. Akkurat som Schofield fortalte oss er de ikke redde for å vise krigens grusomheter, og det kom tydelig til uttrykk der spilleren ble kastet bakover, og han som forsøkte å hjelpe ham fikk hodet skudd i filler.

Siden dette var kun en visning av gameplay, er det veldig vanskelig å si noe særlig bastant om våpenfølelsen (som er det aller viktigste i et skytespill). Likevel ga videoen et inntrykk av at den sitter som den skal, og dette kom i en sekvens der spilleren tar kontroll over et fastmontert maskingevær. Mens han peprer løs mot fienden holder han en hånd oppå våpenet for å stabilisere det, men vi ser at det både vibrerer og sparker slik et maskingevær gjør (i hvert fall på 40-tallet).

På grafikkfronten har Call of Duty: WWII den samme kvaliteten som vi har sett i nyere spill fra serien, spesielt med tanke på figurmodeller, men overgangen fra spraglete fremtidskrig til en roligere fargepalett er veldig tydelig. I den nevnte landsbyen fikk vi se at spesielt flammer, blod og gjørme var veldig godt gjengitt med masse detaljer, men det virker som om andre verdenskrig er dømt til å bestå av grått og brunt en stund til.

Dette er en annonse:
Call of Duty: WWII
Call of Duty: WWIICall of Duty: WWIICall of Duty: WWII

I løpet av presentasjonen fikk vi også se noen nye funksjoner, og vi skal gå gjennom disse helt til slutt. Den første var muligheten til å rope på en alliert soldat til å gi deg en medisinpakke. Den andre var at man må trekke en alliert vekk fra skuddlinjen hvis noen skulle være så uheldige å bli såret. Quick Time-sekvenser er tilbake, men det ser ut til å være lenge mellom dem. Det virker dessuten som om de er designet for å engasjere deg litt mer enn bare ved at du trykker på en eller to knapper på et bestemt tidspunkt.

Samlet sett var den lille demonstrasjonen ganske imponerende, og alle nyhetene sammen med historiens fokus på grusomhetene gjorde inntrykk. Vi gleder oss til å finne ut hvordan det faktisk føles å spille det selv, men inntil videre virker det absolutt lovende.

HQ

Relaterte tekster

Call of Duty: WWIIScore

Call of Duty: WWII

ANMELDELSE. Skrevet av Ford James

Støvlene er godt planta på bakken i vårt gjensyn med andre verdenskrig. Har Sledgehammer greid å gjennopplive serien?



Loading next content