Hvis du fortsatt drømmer om en tid der Vampire: The Masquerade var det kuleste du kunne spille på PCen din, og kanskje har blitt litt skuffet av andre vampyr-spill, så bør du holde et øye med Vampyr fra utvikler Dontnod. Her skal du ikke bare å leve ut fantasien som en blodtørst demon, du må også avgjøre hvilken skjebne Londons befolkning skal gå i møte.
Bak lukkede dører på E3 hadde Focus Home Entertainment en presentasjon av spillet, og vi fikk blant annet bli kjent med hovedpersonen, Dr. Jonathan Reid. Han er av den stille typen, noe som passer for en som er både lege og vampyr. Han har sverget på å hjelpe folk i sitt yrke, men som du vet har vampyrer også behov som må tilfredsstilles. Det viser seg at denne indre konflikten vil påvirke både spillmekanikkene og historien.
Vampyr er lagt til London 1918, spanskesyken herjer for fullt, og hele familier går under. Siden Jonathan er lege er det hans jobb å hjelpe folk, men det kommer til å være opp til deg hvordan og når han skal hjelpe til. Du vil kunne legge dette til side for å utforske andre ting og oppdrag, men på sykehuset er du i det minste trygg. Vampyrjegerne har nemlig ikke lov til å jakte inne på sykehuset. Ellers vet vi lite om historien, men det er klart at du blir nødt til å ta en del vanskelige valg.
"Du kommer selvsagt til å møte vampyrer i spillet" sa lead level designer Florent Guillaume. "Du er en av dem. Noen er venner som du møter gjennom oppdragene, og andre kommer til å bli dine fiender. Det er dessuten andre overnaturlige skapninger i spillet også, og både de og menneskene er ute etter deg."
Vampyr er et rollespill i grunnen, så her venter hoved- og sideoppdrag, samt et komplekst nivåsystem hvor du må bruke XP på ulike ferdigheter. Det er også her det blir interessant, for du kan ikke bygge opp XP bare ved å løpe ut å bite folk til døde. Den eneste måten du kan lære deg nye ferdigheter på, er ved å angripe uskyldige mennesker. Problemet er bare at hvert menneske du dreper påvirker hvor bra det står til med byen, så her må du praktisere en veloverveid balansegang.
Det finnes også andre aspekter ved å ta liv. Velger du eksempelvis å drepe en gammel dame i nabohuset, vil du også få oppleve alle minnene hennes og lære om hennes familie. Mange av Londons innbyggere er koblet sammen på et vis, så de vil bli påvirket av dine handlinger. Det blir derfor viktig å lære dem å kjenne, og forsøke å forutse hvilke konsekvenser handlingene dine får. Demonstrasjonen av dette så veldig imponerende ut, men vi vet ennå ikke hvor stor del av spillet det vil bli.
Florent Guillaum sa: "Vi vil ikke dømme spillere [...] det finnes ikke noe karma-system, ikke noe moral-system, ikke noe svart eller hvitt. Det finnes mange og store gråsoner [...]. Jonathan må drepe, han trenger blod for å fungere, og for å gjøre det må han drepe uskyldige."
"Du har total frihet", skjøt narrative director Stéphane Beauverger inn og la til at "du kan bestemme deg for å drepe alle i hele spillet, eller ingen i det hele tatt - i hvert fall ikke uskyldige."
Når du ikke bekjemper spanskesyken eller fantaserer om hvilken nabo du vil smake på, så finnes det en haug med historie å oppleve. Avhengig av spillestilen din vil det ta mellom 15 og 30 timer å bli ferdig. Fiendene kommer i form av både vampyrjegere og andre vesener, men Jonathan er ikke helt fremmed for kamp. Vi fikk se ett (ja, kun ett) eksempel på dette, og det innebar at han teleporterte seg bak fienden og gjorde kort prosess derfra.
Vampyr er et spennende prosjekt, og et etterlengtet tilskudd i vampyrsjangeren. Mekanikkene knyttet til innbyggerne i London virker ekstra interessant, og det å få utforske relasjonene er noe nytt og spennende. Etter demonstrasjonen ville jeg se mer, og det er som regel et bra tegn. I november får jeg viljen min, for da kommer det til PC, Xbox One og Playstation 4.