Norsk
Gamereactor
forspill
Far Cry 5

Vi har spilt litt av Far Cry 5

Vi tok en tur innom det landlige Hope County for å se om det er noe håp for det neste kapitlet i Far Cry-serien...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Ubisoft har for vane å bytte miljø dramatisk mye mellom kapitlene i Far Cry-serien, og i det siste har vi vært innom en stillehavsøy, Himalaya og steinalderen. I neste del skal vil til den amerikanske delstaten Montana, nærmere bestemt jordbruksfylket Hope County. Her venter en historie som tilsynelatende har fått mange til å tenne på alle plugger, noe vi ikke hadde forventet da vi fikk vite at spillet hadde blitt lagt til Montana.

HQ

"Alt som er Far Cry finnes der", fikk vi beskjed om fra spillets hovedforfatter Drew Holmes. "Fjell, utforsking, farer, og et selvstendig folk som ikke liker at andre blander seg inn. Det er hva Far Cry er for oss."

Det er likevel kulten The Project at Eden's Gate og lederen Joseph Seed som står for de største kontroversene, for troen deres er basert på kristendom. Nå skal de sies at kulten er rent oppspinn, og lederen velger hvilke religiøse tekster og sannheter som gjelder, men en del har likevel sett dette som et angrep på kristendommen. Jeg synes imidlertid at dette er en frisk vri, og jeg er mer nysgjerrig på handlingen nå enn jeg noen gang har vært i forbindelse med et Far Cry-spill.

Dette er en annonse:

Holmes forklarte litt mer om valget av skurken og plassen ved å si: "Vi spurte oss selv både hva en skurk er, og hvilken type ville passe inn her. Det var da vi begynte å undersøke litt om kulter og militser, og det var da vi bestemte oss for å lage 'The Project at Eden's Gate', en kult som forbereder seg på det de tror er en nært forestående dommedag."

Far Cry 5

I demoen jeg fikk teste skulle jeg rense en liten by for kultmedlemmer, og etter å ha gjort dette kunne jeg snakke med lokalbefolkningen. Jeg stakk deretter ut på et oppdrag for å rydde Nick Ryes flystripe, fiske litt og naturligvis fly litt. Før vi fortsetter vil jeg nevne en av de viktigste funksjonene, og det er at du får velge en følgesvenn i begynnelsen av hvert oppdrag. Disse er deler av lokalbefolkningen som du møter, og du kan selv velge om du vil ha dem med som støtte.

Hvis du har sett videoene vi har delt fra spillet, så vet du at vi får hjelp fra blant andre hunden Boomer, piloten Nick og skarpskytteren Grace. Disse var tilgjengelige i demoen, og etter å ha testet både Boomer og Nick kan jeg bekrefte at de var til stor nytt. I tillegg til disse vil du dessuten kunne spille gjennom hele eventyret sammen med en venn over nettet.

Dette er en annonse:
Far Cry 5

"Når Far Cry er på sitt beste, blir det noe vi kaller en anekdotefabrikk", avslører Holmes. "Jeg går kanskje ut for å utforske litt, kanskje jeg går på jakt, og så dukker det opp en gjeng skurker som jeg må håndtere. Det kan altså dukke opp en egen historie bare ved at jeg valgte å se meg litt rundt."

Ubisofts spillserier med en åpen verden har fått en del kritikk for at de låner for mye av hverandre, og at de ender opp med å være altfor like. Radiotårnene vi er så vant til fra tidligere Far Cry-spill er derimot fjernet fra Far Cry 5, og det virker litt mer interessant å utforske områdene uten å måtte klatre opp i 20-30 nærmest identiske tårn.

Løsningen på dette i Far Cry 5 er ganske enkelt at du finner tradisjonelle oppdragsgivere i byer du har befridd. Spillet kommer til å tilpasse seg etter hva du gjør, og det burde bidra til en mer organisk spillverden. Forhåpentligvis kan det også føre til at oppdragene ikke bare føles som en krysse av på sjekkliste. Det føles dessuten som en smartere måte å fortelle historien på, ettersom figurene du snakker med kan fortelle om livet med kulten i nærmiljøet.

Far Cry 5

Du vil få velge rekkefølgen på oppdragene seg, men fiendene vil dukke opp hyppigere etter hvert som du hisser på deg nye grupper. "Det handler ikke bare om å spille gjennom oppdrag for å komme seg til skurken. Kulten reagerer hele tiden på mine handlinger, så historien vil formes etter hva jeg foretar meg", forklarer Holmes.

Far Cry 5 vil by på en rekke kjøretøyer, og i løpet av min tid med demoen satt jeg bak rattet i en pickup og en lastebil, samt bak spakene i et fly. Kontrollen var ganske arkadeaktig, slik som tidligere i serien. Utviklerne var ekstra ivrige på at jeg skulle fiske, for dette er en aktivitet de tydeligvis har lagt ned mye tid på å få til i spillet. Mekanikken var faktisk veldig bra, og det føltes overraskende godt å hale i land en rugg eller tre.

Far Cry 5

Til tross for alt dette følte jeg meg ganske negativ til spillet etter å ha testet demoen, og hovedgrunnen var skuffende skyting. Åpenbare treffere gikk ikke inn, og jeg ristet så mye på hodet at jeg nesten fikk krampe i nakken. Noe føltes veldig feil. Heldigvis fikk jeg teste spillet igjen senere, da på en annen PS4 Pro, og den gangen var skytingen mye bedre. Den eneste forklaringen må være at det var noe galt med enten den første konsollen, eller at spillkoden var dårlig.

Det er ikke dermed sagt at skytingen ble perfekt, for den manglet fortsatt tyngde (som i Ghost Recon: Wildlands). Uansett er det lenge igjen til lanseringen i slutten av februar, så jeg skal ikke ta det altfor tungt ennå.

Runde nummer to gjorde uansett nok til at jeg endte opp med et positivt inntrykk av spillet. Far Cry 5 endrer litt på seriens oppskrift, og det virker som om gameplayet og historien glir mer i hverandre - uten at friheten må lide. Jeg gleder meg i hvert fall til å se mer av det som virker som en interessant historie i et nytt miljø.

HQ

Relaterte tekster

9
Far Cry 5Score

Far Cry 5

ANMELDELSE. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Eirik og Terje har tatt turen til Montana for å herje rundt i Hope County og jakte på kultmedlemmer, sette i gang eksplosjoner og rigge borgermestervalg.



Loading next content