Horizon: Zero Dawn

Horizon: Zero Dawn

Guerrilla Games har lagt lineære skytespill bak seg til fordel for rollespill og en åpen verden, men har de fått det til? Vi har testet Horizon: Zero Dawn...

Jeg er hektet. Oppslukt og hektet. I rollen som en ung kvinne saumfarer jeg landet etter nyttige planter. Jeg jakter på kanin, rotte, villsvin og vaskebjørn, for deres skinn, kjøtt og knokler kan hjelpe meg med å utvide bærekapasiteten. Jeg jakter på robothester, robotelg og robotdinosaurer, og delen jeg plukker fra dem lar meg bygge ny ammunisjon. Jeg sniker meg gjennom det høye gresset, skyter ut tau for å binde fast byttet og danser rundt det mens jeg skyter i stykker dets mest særbare deler. Andre ganger stormer jeg frem og sklir på bakken mot byttet mens jeg fyrer av piler i sakte film. Denne verdenen er fengende, og jeg har ikke noe lyst til å forlate den.

Alle som eier en Playstation 4 har fått med seg det enormt ambisiøse prosjektet fra Killzone-utviklerne. Selv de som sitter med en annen konsoll eller en datamaskin har vært nødt til å gløtte bort på hva Sony-leiren har ventet på. Horizon: Zero Dawn tok pusten fra oss da det ble vist frem for første gang, og senere fyrt oppunder forventningene med hver eneste nye gameplay-trailer. Noe stort har vært på gang, og vi mistenker at det er snakk om enda et definerende spill for Playstation.

Horizon: Zero Dawn

Selv om Killzone kanskje var litt elsk eller hat, så hadde serien en rekke kvaliteter som gjorde den til en favoritt blant mange Playstation-spillere. Det siste spillet i serien, altså Killzone: Shadow Fall som ble sluppet til PS4 ved konsollens lansering, var imidlertid et litt halvslapt farvel. Nederlenderne i Guerrilla så ut til å ha mistet gnisten. Det kan også godt hende at de hadde det, men det var i så fall for Killzone spesielt, ikke spillutvikling generelt.

Horizon: Zero Dawn handler om Aloy (uttales Ejloj, og ikke æloj slik jeg skulle ønske), en ung kvinne som startet livet som utstøtt fra stammen. Vent litt, la oss ta en kort oppsummering av hva som har skjedd før hun kommer til verden: Spillet er satt til en fjern fremtid der noe har skjedd som har satt menneskeheten tilbake til middelalderen (med unntak av robotdyrene og noen fancy våpen), og folk lever i stammer og tilber den guden de mener er best. Det er fortsatt maktkamper og utnytting av de svake, så vi kan trygt anta at Guerrilla Games ser mørkt på fremtiden. Under disse forutsetningene skal altså den utstøtte ungjenta vokse opp.

Horizon: Zero DawnHorizon: Zero DawnHorizon: Zero Dawn

Etter noen vonde episoder i barndommen topper det seg for lille Aloy, og hun bestemmer seg for å gjøre noe med statusen som utstøtt. Hun har nemlig muligheten til å vinne alles respekt i en prøvelse kalt The Proving, og mange år med knallhard trening begynner. Heldigvis for oss er dette oppsummert i en "montage" som ville gjort selveste Sylvester Stallone stolt. Deretter får vi kontrollere en voksen Aloy som både jakter og klatrer som en ekspert.

Dette er egenskaper du vil få god bruk for i den store verdenen Guerrilla har laget. Aloys reise består nemlig av mange deler. Hun skal finne ut hvor hun kommer fra, hva som har skjedd med kloden vår, og samtidig bistå de gode i kampen mot de onde. Dette innebærer mye jakting på robotdyr, klatring i fjellsidene og undersøking av eldgamle rariteter som armbåndsur og slike ting vi bruker i primitive 2017. Til å hjelpe seg har Aloy et teknisk hjelpemiddel kalt Focus. Med dette kan hun skanne omgivelsene etter planter, dyr, fornminner, fiender, spor og så videre, og siden hun er én av veldig få som har en Focus blir hennes tjenester ettertraktet hos massene. Aloy har også et spyd og en bue, i tillegg til en rekke andre våpen og feller hun kan kjøpe hos de utallige kjøpmennene.

Horizon: Zero Dawn

Alle disse våpnene vil også komme godt med, for du vil raskt erfare at du er underlegen. Stammene har vokst frem fordi folket har vært nødt til å beskytte seg mot robotdyrene, og i møte med mange av disse må du velge riktig våpen og feller for å overleve. Dette er en verden som ikke vil deg vel, og hvis du ikke er våken vil du møte skaperen din mange ganger (her representert ved en lasteskjerm). Hvis du derimot tar deg tid til å planlegge, kan du ha det veldig gøy - kanskje også føle deg overlegen.

Denne verdenen er ikke bare farlig, den er også veldig vakker. Områdene varierer fra snøkledde fjell til ørkenlandskap og frodige enger. Uansett hvor du befinner deg, er det alltid noe vakkert som får deg til å stoppe opp for å glane. Guerrilla Games har allerede bevist at de kan grafikk, men her har de overgått seg selv. Horizon: Zero Dawn er en enorm åpen verden med flotte detaljer, lekre partikkeleffekter og nydelig bruk av lys og skygge. Med alt dette er det nærmest et under at bildeoppdateringen (30 bilder i sekundet) holder seg såpass stabil som den gjør når du kjemper mot fire desperate robotdinoer samtidig.

Selv har jeg testet spillet på PS4 Pro tilkoblet en egnet 4K-TV, og det er ingen tvil om at dette spillet vil at du skal skaffe deg den nyeste versjonen av konsollen. Vi har imidlertid også testet spillet på vanlig PS4 med en HD-TV, og det er på ingen måte noen dårlig spillopplevelse det heller.

Horizon: Zero DawnHorizon: Zero Dawn

Selv om grafikken er av ypperste klasse, er det verdt å nevne at ikke alt er rosenrødt. Fra tid til annen har vi opplevd at lyset nærmest blir borte, at teksturene i nærområdet plutselig spretter frem (litt i seneste laget) og at ansiktsanimasjonene ikke alltid henger sammen med dialogen. Sistnevnte gjelder spesielt i alt av sideoppdrag, men det kan også bli fikset før lansering. Utvikleren har allerede lovet at de skal justere kvaliteten på noen av samtalene i en oppdatering før 1. mars, men det gjenstår å se hvor mye de rekker å fikse.

Det er ikke noe stort problem for undertegnede at leppene og lyden ikke alltid henger sammen, i hvert fall ikke hvis stemmeskuespillet holder god nok kvalitet. De nevnte sideoppdragene byr her på noen skikkelig grusomme eksempler, og det kan bli smertefullt pinlig å høre på dialogen. I hovedoppdragene er heldigvis saken en helt annen. Ashley Burch, som har stemmen til Aloy, gjør en veldig god jobb, og manuset hennes er solid. Dette gjelder også de hun møter på sin vei gjennom spillets hovedhistorie.

Svakhetene jeg nettopp nevnte blir uansett ikke så veldig viktige når vi ser på det store bildet. I et rollespill med en åpen verden handler det om hvordan alle egenskapene du har til rådighet fungerer med verdenen du befinner deg i, og som jeg innledet med fungerer det veldig godt. Det er en fryd å utforske omgivelsene og se rester av vår sivilisasjon, og man kjenner det vibrerer i nysgjerrigheten hver gang man hører trampingen til det som kan være en ny rase med robotdinoer. Jaktingen og sankingen er spennende fordi Aloy har de egenskapene hun har, i tillegg til at verdenen byr på en rekke spennende utfordringer. Det skader heller ikke at musikken setter en helt unik stemning enten du bare spaserer rundt og ser på livet, eller er midt i en kamp om liv eller død mens orkesteret spiller opp.

Rollespillelementene viste seg å være dypere enn jeg hadde forventet, men de blir aldri overveldende. Her finnes det antrekk for enhver anledning, og disse kan igjen forbedres ved hjelp av ulike modifikasjoner - som eksempelvis bedre motstand mot ild eller strøm. Våpnene dine har også ulike egenskaper, og det er verdt noen minutter med planlegging for å finne ut hvilke våpen som er mest effektive mot en gitt fiende. Du går også stadig opp i level slik at du kan forbedre ulike egenskaper, eller låse opp helt nye.

Horizon: Zero Dawn

Guerrilla Games har lånt mange ting fra andre etablerte spill, og det er kanskje Ubisofts sandkasseoppskrift fra de siste fem-seks årene som er enklest å kjenne igjen. Heldigvis har de bare lånt ideene, og deretter tilpasset dem verdenen Aloy lever i slik at de ikke føles unaturlige eller oppbrukt. Dette er veldig viktig for en åpen verden, og nederlenderne er spot on.

Verdenen føles full av liv, og det er alltid noe du kan finne på. Det vrimler av aktiviteter, som å slakte en robot på vegne av en tilfeldig forbipasserende, redde stammemedlemmer i nød, finne ulike gjenstander for å bygge opp arsenalet, gjennomføre jakttrening eller ta en dungeon. Plutselig har det gått 20 timer og du innser at du ikke er halvveis i hovedhistorien engang, for du har hatt det så gøy med alt annet.

Horizon: Zero DawnHorizon: Zero Dawn

Med slike kvaliteter er det kanskje ikke så rart at jeg tilgir tekniske svakheter eller dårlig skuespill hos de mindre viktige figurene. Horizon: Zero Dawn er et spill som er frekt nok til å låne fra de beste i klassen, men det er likevel utformet på en unik måte. Her finner du en spennende historie med mye varme og interessante vendinger, akkompagnert av fantastisk musikk som setter stemningen for enhver situasjon. Det er godt skrevet, smart designet og det ser fantastisk ut. Spillet lever ikke bare opp til trailerne og forventningene, det overgår dem med god margin. Sony har sagt at de tror Aloy kan bli den neste Playstation-maskoten, og det samme tror jeg. Hun er en skikkelig solid figur som jeg hele tiden vil vite mer om og hjelpe videre. Dessuten er hun rimelig rå med pil-og-bue.

Horizon: Zero Dawn
9 / 10
+