Dishonored: Death of the Outsider

Dishonored: Death of the Outsider

Lisa har spilt det siste kapitlet av Kaldwin-sagaen, og synes det ender på en meget god måte.

Alt må komme til veis ende en gang. Som regel er det trist, men samtidig også nødvendig. Vi har blitt veldig knyttet til Arkane Studios sin herlige spillverden og dens innbyggere gjennom årenes løp. Sant nok er ikke serien lagt død i seg selv, men dette særskilte kapitlet med keiserinner, forrådte elskere, barnekidnapping og snikmord er ved veis ende, og det er et kapittel vi kommer til å verdsette og spille på nytt bare for å minne oss selv på hvor brutalt herlig det var. Arkane stenger døren inn til Corvo, Emily, Jessamine, Daud, Billie og den mystiske, mørkøyde guddommen med et siste eventyr med en ubesluttsom heltinne.

Dishonored: Death of the Outsider

Billie Lurk, den ressurssterke snikmorderen som startet livet sitt i Gristols skitne gater, har hatt en nøkkelrolle helt siden det første spillet. Hun lusket i skyggene av det første spillet med sin kapable mentor ved sin side, kniven i hånden og keiserinnens død på samvittigheten. Skildret som en trofast venn som ble tatt til fange som en forræder i The Knife of Dunwall, og deretter som en skjult agent i Dishonored 2 hvor hun hjalp familien hun en gang hadde brutt i stykker. I finalen, Death of the Outsider, har hun blitt forfremmet til hovedperson, og selv om hun er sliten og bitter er hun fortsatt et friskt pust blant fluene og likene i Karnaca sine gater.

Ved starten av utvidelsen våkner Billie på et kjent sted: rommet hvor spilleren ble plassert i det forrige spillet, under dekk på det massive hvalfangerskipet The Dreadful Whale. Med en gang du trer ut på dekk ser du raskt at skipet har sett sine bedre dager. Rom har blitt forseglet, vegger har blitt revet ned, og beistet har strandet. Dette gjenspeiler landets tilstand etter at kultmedlemmer og de som er fascinert av det overnaturlige trådte ut av skyggene under ledelse av den mystiske guddommen kjent som The Outsider. Billies karriere som skipper kan være truet, men oppdraget hennes er enkelt: hun må bistå sin tidligere mentor, Daud, og ødelegge den onde kraften som ga oss kreftene i de tidligere spillene.

Dishonored: Death of the OutsiderDishonored: Death of the Outsider

Mens vi snakker om krefter spiller disse fortsatt en stor rolle i dette siste kapitlet, til tross for at Billie ikke får disse fra The Outsider siden hun ikke bærer merket hans. Denne gangen kan spilleren bruke kreftene så mye man vil, ettersom mana blir regenerert automatisk (her er det ikke behov for eliksirer). Kreftene du får vil bli brukt gjennom hele spillet, og hvis du vil oppgradere dem må du lete deg frem til bein-amuletter.

Displace er Billie sin variant av Corvo sin Blink og Emily sin Far Reach. I motsetning til de lignende kreftene til far/datter-duoen, gir Displace nye taktiske muligheter for de mer aggressive spillerne der ute. Denne evnen fungerer ikke umiddelbart, men krever at man først skaper en kopi av Billie som man deretter teleporterer med et nytt tastetrykk på avtrekkeren. Denne kan brukes som en siste utvei for å slippe unna en fiende før du dør, for å komme seg bak fienden, eller som et våpen (hvis du sikter deg inn på fienden med evnen vil fienden eksplodere, men Billie vil også ta skade). Det er derimot vanskeligere å bruke evnen for å forbli usett, ettersom det krever litt mer tid på å teleportere mellom de to fasene.

Foresight er en annen utviklet utgave av en kraft vi har sett fra før, nemlig Dark Vision. Her får Billie tre ut av kroppen sin, stoppe tiden og fly rundt som et altseende skrømt. I denne modusen kan du se gjenstander og fiender gjennom vegger, samtidig som du kan markere dem slik at du fortsatt kan se dem når du går tom for mana. I tillegg til å lokalisere og markere plagsomme vakter kan evnen også brukes til å plassere kopier av Billie på steder man ikke kan nå ved normale midler når man bruker Displace.

Semblance er Billies tredje og siste evne, og gir henne muligheten til å «låne» ansiktet til en annen rollefigur for å gå forbi vakter. Kraften kan brukes på alle, inkludert nøkkelrollefigurer, og de behøver ikke engang være bevisste. Hvis kroppene blir funnet på gatene uten ansikt vil vaktene uansett ane hva som foregår og avsløre deg.

Utenom disse overnaturlige kreftene har Billie et allsidig arsenal som er klart til å håndtere fiendene både på dødelig og ikke-dødelig vis. Bomber, granater, lammelsespistoler og dødelige piler. Billie stiller godt forberedt til det meste.

Dishonored: Death of the Outsider

Oppdragsstrukturen har fått seg en ordentlig omstrukturering denne gangen. De fem kapitlene ledsager deg gjennom et bredt spekter av hjem, en bank bevoktet av roboter og et herskapshus vi har besøkt mange ganger tidligere. Det som virkelig er annerledes denne gangen er at Billie ikke har noen mål å finne og drepe. Ingen stakkars ofre, ingen ordentlige nøkkelrollefigurer å spore, det er bare The Outsider som må dø. Dette betydde at jeg ikke måtte tenke like taktisk da jeg tok på meg et oppdrag, og hadde det ikke vært for de nye Kontraktene (småoppdrag Billie kan ta på seg for penger) ville jeg nok ikke vært like interesserte i disse oppgavene.

Varemerket til Arkane Studios er uten tvil rollefigur- og banedesign. Banedesignet her er like mesterlig som i forgjengerne, og følelsen av å være i stand til å gjøre hva man vil er fortsatt klar og tydelig. Hvis du vil kan du stjele nøkkelen fra eieren av en leilighet, teleportere deg til balkongen, bruke nøkkelen for å komme deg inn, stjele verdisakene hans og deretter snike deg ut gjennom vinduet på den andre siden av leiligheten. Hvis du ikke er interessert i å stjele en tilfeldig persons verdisaker, kan du gå rett mot hovedoppdraget gjennom sterkt bevoktede gater. Følelsen av absolutt frihet når du som spiller kan velge hvilken vei du tar for å komme deg dit du skal uten noen begrensninger - det være seg løpe rett gjennom bevoktede, åpne gater eller kravle gjennom heissjakter - er ekstremt frigjørende. Det skader absolutt ikke at alle de forskjellige rutene er designet av genier, og at du får nyte utsikten uansett hvor i Karnaca du måtte befinne deg.

Dishonored: Death of the Outsider

Faktum er at seriens spilldesign er ett jeg absolutt har verdsatt gjennom årenes løp, og jeg ble derfor lettere sjokkert over at det denne gangen ikke fantes noen konsekvenser for hvorvidt man velger et dødelig eller ikke-dødelig løp. I stedet er det bare ett valg mot slutten som betyr noe, uavhengig av hvor mange vakter du har drept eller spart langs veien. Fordelen er at de som bare ønsker å slappe av og spille spillet ikke trenger bry seg om å forbli uoppdaget, men gjenspillingsverdien får unektelig et skudd i baugen. For å kompensere for dette kan man spille gjennom på nytt med Original Game+, en modus hvor du har tilgang på kreftene fra det forrige spillet, men kompenserer dette virkelig for mangelen av et karmasystem?
<video =331083>

Til tross for det faktum at Death of the Outsider er en nedskalert Dishonored-opplevelse, er det et visuelt slående eventyr med nye fiendetyper, spektakulære kapitler og nivåer, brilliant stemmeskuespill og bedre tilgjengelighet. Det er åpenbart at Arkane har ønsket å tilfredsstille de som heller vil pløye gjennom et lineært action-eventyr med sandkassesmak. Hva med dem som foretrekker sniking? Vel, de får en avslutning til Kaldwin-sagaen som er lett å spille, og spørsmålene de har knyttet til The Outsider blir endelig besvart. Og det er ikke så hakkende galt.

Dishonored: Death of the Outsider
8 / 10
+