Forza Motorsport 7

Forza Motorsport 7

Turn 10 klarer ikke helt å sette ny rekord i syvende runde av Forza Motorsport.

Den syvende versjonen av serien har hatt fokus på å bedre alt som fungerte bra i Forza Motorsport 6, og derfor er det ikke er så mye nytt å melde om. Én (!) ekstra bane, en god del nye biler (sammenlignet med Forza 6 inkludert nedlastbart innhold som ble sluppet de siste to årene) og en ny spillmodus er alt vi får her. Alt ser bare bedre ut, og karrieremodusen har fått noen endringer i strukturen i tillegg til noen nye mesterskap. Totalt sett er dette det samme spillet som forgjengeren med noen poleringer. Turn 10 har lagt skiftenøklene tilbake i verktøykassa, og heller brukt litt Carnaubavoks for å utgi det mest polerte spillet de noen gang har sluppet.

Vi skal uansett ikke glemme at dynamisk vær har blitt lagt til. Akkurat som Project Cars 2 er det vanndammer, regndråper og tåke som er hovedpunktene, men også i likhet med oppfølgeren fra Slightly Mad Studios har jeg problemer med å finne regnvær spennende, spesielt i et spill som handler om å sette de beste rundetidene. For de som liker å kjøre i regn og gjennom vanndammer fungerer riktignok det dynamiske været meget bra. Under et løp på Nürburgring kommer regnet i løpet av de syv minuttene det tar å fullføre en runde på banen, og det gjør det realistisk, men akkurat som i Project Cars 2 blir vanndammene som dannes for store. Tidlig i karrieren kjører jeg på Silverstone-banen, og blir møtt av dammer som ligner mer på svømmebasseng. Dette er noe jeg aldri ser i virkeligheten ettersom et løp ville blitt avbrutt eller utsatt til været bedret seg og banen tørket. Her kunne jeg selvsagt slått av været som jeg gjorde relativt tidlig, men effektene ser veldig bra ut og virker veldig bra uavhengig av personlig smak vedrørende hvordan det påvirker kjøringen.

Forza Motorsport 7 har den samme strukturen som alle de andre spillene i serien. Hovedfokus er karrieremodusen Forza Drivers Cup. Her går jeg fra å kjøre som en nybegynner i fremhjulsdrevne amatørløp til å konkurrere i Formula E og GT LeMans-kjøring mot eliten. Som vanlig skal jeg kjempe meg gjennom de lavere klassene til jeg får råd til større og bedre biler. Dette er noe jeg kjenner godt til fra før, og med unntak av et par elementer på presentasjonssiden er det nesten ingenting som er særlig unikt i Forza 7.

På en måte er det bra at det ikke har endret seg. Det er greit å vite hva som kreves av meg og hva jeg må gjøre for å vinne. Samtidig er det kjedelig å spille gjennom den samme karrieren for syvende gang, og selv om jeg kunne lage min egen sjåfør denne gangen er det ikke noe annet nytt. Det begynner faktisk å bli litt gammelt. Som jeg sa helt tilbake i Forza Motorsport 3 ser jeg frem til den dagen en av disse utviklerne finner en måte å fornye denne delen på. Jeg ønsker noe friskt, noe nytt, noe som kan begeistre meg og drive denne sjangeren fremover igjen.

Forza Motorsport 7Forza Motorsport 7

Det samme gjelder for flerspillermodusen. Hovedmodusene er de samme som i de foregående spillene selv om det her også er finpolert og i enkelte tilfeller utvidet. Under markedsføringen av Forza 7 har Turn 10 snakket mye om at de har fire millioner aktive brukere som jevnlig konkurrerer i Forza 6, og at de håper at antallet skal vokse nå som pit-delen er utvidet og tilbyr en mer realistisk atmosfære. Denne delen av spillet fungerer meget godt, selv om det bare er en kosmetisk detalj. Mellom løpene kan jeg fikle litt med sjåføren min, og selv om fokuset på avataren min er ekstremt overdrevet (det er 300 forskjellige hjelmer å velge mellom) er det bra at utviklerne prøver å gjøre opplevelsen mer personlig.

Turn 10-sjefen Dan Greenawalt har helt siden utgivelsen av Forza 2 snakket om å bygge et forhold mellom mann og maskin, og i den syvende utgaven er dette gjort ved at jeg må samle så mange biler som overhodet mulig. Å selge bilene jeg har vunnet i løp eller som jeg kjøpte for å modifisere, men har sluttet å bruke, er nemlig ikke noe Forza 7 oppmuntrer til. Snarere tvert imot blir jeg bedt om å samle sportsbiler i min enorme garasje som et lite barn som samler på Hot Wheels. Derfor er det litt synd at utvalget av biler ikke virker komplett ved utgivelse, og at prioriteringen er noe rar.

Forza Motorsport 7

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne i forbindelse med bilene i Forza 7. De 700+ bilene de snakket om i oppbyggingen mot utgivelse har jeg for eksempel ikke funnet. Mine gamle favoritter fra Forza Motorsport 4 er heller ikke å finne. Den bilen jeg mener er best i hele serien, Calsonic Nissan GT-R R34 Skyline JPGT, mangler helt. Jeg savner også de nyutgitte "Super-hyped high-performance Supercars" som Aston Martin Vulcan, Bugatti Chiron, McLaren 720S, Lamborghini Performante og Mercedes AMG Project One. I stedet finner vi en hel rekke minibusser og tresylindrede minibiler som får humøret mitt til å gå fra medium til svært frustrert. Jeg skulle ønske at Turn 10 fjernet alle disse dårlige familiebilene, og heller fokuserte på skikkelige racerbiler.

Vedrørende kjørefysikk er spillet langt enklere og mindre likt en simulator enn noen gang. Gameplayet i Forza Motorsport 7 er en kombinasjon av det vi fikk i Forza 5 og Forza Horizon, noe som vil appellere til et videre publikum. Turn 10 har jobbet hardt med å utvide tiden jeg har på meg til å justere bilen når to dekk begynner å miste grepet. I noen simulatorer har jeg for eksempel bare noen hundredeler til å reagere og kontre når noe slikt skjer, men i Forza Motorsport 7 får jeg mye mer tid på meg enn jeg ville gjort i virkeligheten. Enkelte ganger føles det faktisk som en arkade-racer selv om jeg slår av alle hjelpemidler. Jeg har for eksempel driftet rundt hele Brands Hatch i en Pagani Huayra BC, uten at jeg egentlig konsentrerte meg nevneverdig heller. Med det sagt så er det både morsomt og givende å kunne provosere, og presse ut bakdelen av en Chevrolet Corvette C7R GTLM rundt Andretti-hårnålen på Laguna Seca, og la gassen kontrollere skrensen samtidig som jeg har armene i kryss helt til sving nummer to.

Forza Motorsport 7Forza Motorsport 7

Forza 4 fremsto som det absolutte høydepunkt i serien. Det spillet hadde ikke bare den beste støtten for ratt og pedaler, men simulerte også bilkjøring på asfalt på en brilliant måte. Etter overgangen fra Xbox 360 til Xbox One har Forza Motorsport blitt mer til allemannseie med tanke på kjørefysikk. Forza 7 har sendt oss enda nærmere Forza Horizon på det området, samtidig som konkurrentene i Gran Turismo Sport og Project Cars 2 har gått i motsatt retning. Turn 10 skal riktignok få skryt for en rekke ting med tanke på balansen av bilene og den grunnleggende fysikken. Fartsfølelsen er først og fremst fantastisk. Det er aldri noen tvil om at Ferrari FXXK-en jeg kjører er et beist på veien, og den gjør meg nesten svimmel med den vanvittige akselerasjonen sin. Denne følelsen er langt bedre i Forza 7 enn i Project Cars 2. Studioet har endelig tilført nok drivmoment i bilene til å introdusere oss til den usikre, og nesten nervøse følelsen man skal ha når man sitter bak rattet i en Pagani Zonda F.

Forza Motorsport 7

Grafisk sett har jeg hørt mye om hvordan Xbox One X vil støtte ekte 4K oppløsning med 60 bilder i sekundet, og jeg gleder meg til å se dette neste måned. Nå har jeg kun tilgang på Xbox One versjonen, og selv om Forza 7 ser bra ut er det ikke kjempevakkert. Noen baner ser direkte deilige ut (den nye Dubai Highway er den peneste i klassen), og det er også noen godbiter tilgjengelige i Forza Vista. Bilene, lyseffektene, utseende på banene, effekter som dekkrøyk, tåke og bakgrunnsbelysning er alle underlegne det man ser i Project Cars 2. Selv om det spillet også var ujevn visuelt sett, vinner det i mine øyne på bedre fargedybde og detaljerte biler.

Med det sagt så er lyden fantastisk. Selv om Nismo Nissan GT-R (R35) ikke høres eksakt ut som i virkeligheten imponerer Forza 7 generelt sett på området. Hollywood-musikken fra Forza 6 er borte, og i menyene og under innlastinger blir jeg møtt med kraftfulle akkorder som passer spillet langt bedre. Det hadde riktignok ikke skadet om de hadde lagt til litt mer av den vinnende lyden fra overføringen i racerbiler som Audi R8 LMS og Ferrari 599XX.

Forza Motorsport 7

For å være ærlig må jeg si at jeg er litt skuffet over dette spillet. Jeg hadde håpet på mer, og jeg hadde definitivt håpet at spillet skulle ta et steg nærmere realistisk bilkjøring. Forza 7 er litt som Forza 6 hvor jeg får en god utgave fra en utvikler jeg vet er kapabel til å lage gode spill.

Jeg setter spørsmålstegn ved avgjørelsen om å velge 50+ ubrukelige biler fremfor enkelte løpsbiler, og å gi meg valget om 300 forskjellige hjelmer og kjøredresser fremfor å legge til flere baner. Forza Motorsport 7 er verket til et studio som blir presset av ønsket om et bredere publikum ved å være mer uformelt. Spillet er riktignok givende og utfordrende til tider, og å samle biler, tune dem og ta de med i nettspillverdenen for å utfordre venner på Laguna Seca er noe jeg aldri blir lei av.

Forza Motorsport 7
7 / 10
+