Mindre enn ni måneder etter at hovedspillet kom ut, kommer den første (og eneste?) utvidelsen til Horizon: Zero Dawn. Og The Frozen Wilds er en ordentlig utvidelse, ikke bare en enkel DLC. Vi får nye områder, ny historie, nye våpen, nye fiender og nytt innhold som vil holde deg opptatt i en 10-15 timer fremover.
The Frozen Wilds er ikke nødvendigvis en fortsettelse av hovedhistorien, siden den finner sted før slutten på hovedspillet. Men hvis du har fullført Horizon: Zero Dawn vet du at du blir tatt med tilbake til et punkt før det siste oppdraget etter rulleteksten, sånn at du kan fullføre alt du ikke fikk gjort før du bega deg ut på det siste oppdraget. Men du bør være nivå 30 og et godt stykke uti hovedhistorien før du gir deg i kast med The Frozen Wilds.
I denne utvidelsen utforsker du et område langt oppi nord som er befolket av Banuk-stammen. Du får nå muligheten til å lære den hardføre stammen bedre å kjenne. Hele det nye området er dekket av snø og is, innsjøene har frosset over og snøstormer herjer konstant. Her kan du følge en ny historie, gjøre nye sideoppdrag og finne nye samleobjekter som er helt unike for denne regionen.
Du får også et nytt ferdighetstre som er dedikert til riding og oppgradering av ridedyret ditt. Du kan forbedre styrken og utholdenheten til robotdyret ditt, og lære det nye triks som å hoppe på fiender, for eksempel.
Historien dreier seg rundt en ny type maskiner som terroriserer Banuk-folket, skapt av et vesen de bare refererer til som "The Daemon". Du får i oppgave å hjelpe Banuk-folket med å få situasjonen under kontroll og i prosessen finner du flere svar og detaljer rundt Zero Dawn-initiativet, Faro-organisasjonen og andre prosjekter som hører til. Jeg kan naturlig nok ikke avsløre for mye, men det var hyggelig å få litt mer kjøtt på Horizon-beina.
De nye oppdragene er gode og benytter seg av spillmekanikken til Guerilla Games på en bra måte, selv om de ikke er spesielt originale eller forskjellige fra de i hovedspillet. Guerilla satser ikke så veldig hardt her, men hvis du gjerne vil ha flere Horizon-aktige ting å gjøre så får du definitivt det i denne utvidelsen.
Med den nye utvidelsen kommer det også nye maskiner, og disse er rimelige utfordrende selv for erfarne spillere. I disse kampene kan nye våpen og ny beskyttelse absolutt være greit å ha! Men i bunn og grunn er fremgangsmåten den samme som alltid; studere maskinene, lære adferdsmønster, legge en slagplan, utføre angrepet.
Alt i alt gir The Frozen Wilds deg mer enn nok å gjøre. og den er vel verdt prisen (19,99 euro). Jeg skulle gjerne ønske at Guerilla Games hadde gjort litt større forandringer på Horizon-formelen og fortsatt på hovedhistorien, men det er kanskje litt mye å forvente fra en enkel utvidelse. Jeg skal ikke komme her og påstå at The Frozen Wilds er en utvidelse du MÅ ha, men det er absolutt et fint tillegg til Horizon-universet og jeg kan lett anbefale det til de som satt pris på hovedspillet og gjerne vil ha mer av det samme.