Dirk Gently’s Holistic Detective Agency

Dirk Gently's Holistic Detective Agency

Verdens kuleste detektiv har nettopp fått sin egen TV-serie på Netflix, og vi har sjekket om han har tålt tidsreisen frem til 2016...

Netflix kjenner meg tydeligvis ikke like godt som de skal ha det til, for selv om jeg har sett Hitchhiker's Guide to the Galaxy flere ganger via strømmetjenesten tok det to dager før jeg oppdaget Dirk Gently's Holistic Detective Agency. Dette er naturligvis både urovekkende og beroligende, men egentlig mest av det førstnevnte. Jeg har Douglas Adams-boken The Long Dark Tea-Time of the Soul høyt på listen over favorittbøker, og jeg er veldig fascinert av hvordan Adams forteller historier. Det er derfor ingen grunn til å legge skjul på at jeg hadde store forventninger til TV-serien.

Det er litt vrient å forklare hva dette handler om, men jeg skal gjøre et forsøk. TV-serien Dirk Gently's Holistic Detective Agency er basert på bøkene av Douglas Adams, og etter hva jeg kan skjønne er den lagt inn i tidslinjen etter hendelsene i The Long Dark Tea-Time of the Soul. Vi følger privatetterforskeren Dirk Gently (Samuel Barnett) som har en litt annerledes tilnærming til å løse saker. Han mener at alt henger sammen, og i stedet for å følge ledetråder stoler han på at universet fører ham dit han skal være. Kort oppsummert etterforsker han etter en holistisk metode.

Dirk Gently’s Holistic Detective Agency

Vi kommer inn i historien når pikkoloen Todd Brotzman (Elijah Wood) finner tre personer drept i toppleiligheten på hotellet der han jobber. Det er bitemerker i taket og på andre steder i rommet, og det er ingen tvil om at noe veldig voldelig har funnet sted. Universet skal ha det til at Todd og Dirk møtes, og etter mye motvilje fra førstnevnte ender de opp med å etterforske saken sammen. Denne består av en død millionær og hans kidnappede datter, en kattunge, en hai, en Corgi, en livvakt og en kult som lefler med overnaturlige fenomener. I tillegg har vi en haug av andre sidehistorier som etter hvert blir flettet inn i helheten, for som Dirk sier; alt henger sammen.

Jeg vet ikke hvordan det er å se dette uten å ha lest bøkene, men selv for meg starter det hele med litt mye på én gang. Vi blir introdusert for en rekke rollefigurer og historier, og det kan bli litt overveldende. Det tar dog ikke mer enn et par-tre episoder før vi får satt alt i et slags system, og følelsen av Douglas Adams' tilstedeværelse setter seg for alvor. Mannen hadde både en spesiell fantasi og humor, og dette har vist seg å være litt vanskelig å overføre til TV og film. Hver scene og hver dialog har noe finurlig ved seg, og man er nødt til å følge nøye med for å få med seg alt. Dette kunne være en utfordring i filmen Hitchhiker's Guide to the Galaxy (2005), og TV-serien om Dirk Gently lider litt av det samme. Mye av humoren er basert på absurditeter, og ikke alle vitsene er så enkle å kose seg med i første omgang. Selv føler jeg at jeg leser hver Douglas Adams-bok tre ganger, for etter hvert avsnitt må jeg tilbake for å sjekke ut om det jeg trodde jeg leste faktisk sto på trykk.

Dirk Gently’s Holistic Detective Agency

Historien i Dirk Gently's Holistic Detective Agency er modernisert for å passe til 2016, men det fungerer glimrende. Alt det absurde som skjer og blir sagt har en plass i den store helheten, og det hele sys smart sammen mot slutten. Jeg har ikke lyst til å gå noe mer inn på hvilke tråder som fungerer bedre enn andre, for hver episode har sine øyeblikk du helst vi se uten å vite noe i forkant.

Dialogen er kvikk og rar, akkurat slik den skal være, og skuespillerne gjør alle en god jobb. Både Samuel Barnett (Penny Dreadful, The History Boys) og Elijah Wood (Ringenes Herre og veldig mye annet) har det som skal til for å få oss til å le og kanskje føle noen litt tristere følelser. Birollene er mange, og de får dermed mindre tid til å utvikle seg. Dette kunne blitt et problem, men takket være manusforfatternes forståelse av originalmaterialet får vi vite det vi trenger på kort tid. Med unntak av etter den første episoden har jeg ikke vært usikker på hvorfor en av figurene handlet på en spesiell måte.

For fans av Adams er dette en soleklar anbefaling, men jeg håper at dere andre også gir Dirk Gently en sjanse. Serien er full av humor, action, sjarm og overnaturlige fenomener, men sørg for å ha et åpent sinn.

Dirk Gently’s Holistic Detective Agency
8 / 10